یکی راهکارهای مغازهها برای توسعه و گسترش فروش به کارگیری از استراتژیهای تخفیف ارزش هست. در صورتیکه این استراتژی به صدق اعمال نشود مطلقا منجر کاهش سودآور فروش و بی اعتباری دکان گردد. درین نوشتهعلمی در لحاظ داریم شمارا با دو استراتژی بسیار کاربردی و امتحان گردیده برای تخفیف دادن به مشتریان آشنا کنیم.
نصیب نخستین : تخفیف را با اعداد فارسی بنویسیم یا این که انگلیسی؟ تخفیف را به طور درصد اعلام کنیم یا این که مبلغ ریالی؟
پوسته تخفیف : اعداد فارسی یا این که انگلیسی؟
ایده نخستین این تست در فصلتابستان دو سال گذشته به ذهنم رسید. اینکه آیا تفاوتی دربین اعداد فارسی و انگلیسی در ترازو فروش ساختوساز می نماید یا این که نه؟ برای تحقیق حقیقی و واقعی این ایده آزمایشی حقیقی وواقعی در دکان آسمان کوروش جاری ساختن شد.
صفحه آرایی تست بدین شکل شد. سه هفته پشت سر هم روزهای دوشنبه و سهشنبه لیبلها تغییر و تحول نماید. هفته نخستین فارسی، هفته دوم انگلیسی و هفته سوم میکس. در از آن داده ها را نظارت کردیم و متوجه شدیم اختلاف فروش با امتحانهای آماری معنادار میباشد. شماره 1 فارسی میباشد، شماره 2 انگلیسی و شماره 3 لیبل میکس میباشد.
فیض بهاین شکل شد که در لیبلهای تخفیفی، اعداد فارسی فروش بالاتری داشتند و لیبلهای میکس ( فارسی و انگلیسی ) فروش زیرخیس.
طریق های تخفیف دادن به مشتری
درحال حاضر انگیزه این قضیه چیست؟ چرا زمانی که با اعداد فارسی تخفیف داده می گردد فروش فراتر میرود. ادله این قضیه ” تاثیر فریمینگ ” میباشد. تاثیر فریمینگ در مغز آدم یک سرمشق صورت می دهد که بشر با رعایت آن سرمشق تصمیم میگیرد. یعنی هنگامی تخفیف داریم، یک الگوی تخفیفی در مغز تشکیل می گردد. که بشر پایین اثر آن سر مشق قرار میگیرد و تصمیم گیری مینماید. البته وقتی که مشاجره لهجه دوم مطرح میگردد، مطالعات نماد می دهد اثر تاثیر فریمینگ در لهجه دوم کاهش پیدا مینماید. تاثیر فریمینگ در لهجه غیرمحلی کاهش پیدا مینماید. یعنی اثر تخفیف در لهجه دوم ( اینجا اعداد گویش دوم ) کاسته شده میباشد. در سود در بازرسی اسمان کوروش، وقتی که اعداد انگلیسی داشتیم، تاثیر تخفیف کاهش پیدا مینماید و فروش نسبت به اعداد فارسی در هنگام تخفیف کاهش پیدا مینماید.
پوسته تخفیف : درصدی یا این که ریالی
بر پایه ی پژوهش ها مك كچني و همكارانش ( 2012 ) زماني كه تخفيف در پوسته درصدي يا ريالي ( دلاری ) ارائه ميخواهد شد، نتايجِ ادراك مصرف كنندگان از قیمت معامله و قصد خريدشان متعدد میباشد. تحقيقاتي كه طي ده سالهاي اخير در اين زمينه اعمال گرفته، شاهدي بر اين مدعاست. به صورت نمونه چن و همكارانش ( 1998 ) با بررسي كامپيوترهاي خانگي تحت عنوان متاع با ردة قيمتي بالا و فلاپي ديسكها بعنوان کالا با ردة قيمتي پايين، دريافتند كه براي تولیدها با ردة قيمتي بالا، ارائة تخفيف ريالي و براي محصول ها با ردة قيمتي پايين، تخفيف درصدي، بر ارزيابي و ادراك آنان از صرفه جويي مؤثرتر خواهد بود. در برخي تحقيقات نيز مانند تحقيقي كه جندال و همكارانش ( 2006 ) با بررسي دو فرآورده با ردة قيمتي بالا ( استريو و كامپيوتر ) و دو مال با ردة قيمتي پايين ( چيپس و كولا ) اعمال دادند و پژوهشي كه كيمزن در سال 2012 با بررسي کالا با ردة قيمتي بالا ( كامپيوتر ) و فرآورده با ردة قيمتي پايين ( تيشرت ) اجرا اعطا کرد، معین شد كه تأثير تخفيف ريالي براي تولیدات با ردة قيمتي بالا بسيار بيشتر از تخفيف درصدي میباشد، در حالي كه ادعاي تأثير بيشتر تخفيف درصدي براي محصول ها با ردة قيمتي پايين يا ضعيف بود يا رد شد.
درصدی یا این که ریالی
نتايج امتحانهای صورت گرفته بوسیله خانم مهسا قزلباش در جامعة آماري مشمول مشتريان دکانهاي زنجيرهاي در بخشها 4 و 5 شهر طهران براي جنس ماءالشعير و مشتريان مجتمعهاي تخصصي فروش گوشی در شهر طهران (بازار موبايل ايران ـ مجتمع ايرانيان) براي جنس گوشی حاكي از آن میباشد كه براي جنس بـا ردة قيمـت بـالا ميـزان صـرفهجـويي ادراك گردیده در تخفيف ريالي بيشتر از تخفيف درصدي و براي مال با ردة قيمت پايين ميـزان صرفه جويي ادراكشده در تخفيف درصدي بيشتر از تخفيف ريالي میباشد. اين نتيجه که در جمهوری اسلامی ایران به دست آمده میباشد با يافتـههـاي چن و همكاران ( 1998 )و جندال و همكاران (2006) مطابقت و همخوانی داراست. بنابراين اسـتفاده از تخفيـف ريالي
براي تولیدات با ردة قيمتي بالا و تخفيف درصدي براي تولیدات با ردة قيمتي پـايين مؤثرتر میباشد.
تخفیف دادن چه تاثیری در فروش فروشگا های اینترنتی دارد؟
آیا تخفیف های دیجی کالا واقعی هستند؟ انواع تخفیف های دیجی کالا