MAVI の新作 | ロキノンには騙されないぞ

ロキノンには騙されないぞ

主に海外音楽雑誌、メディアの評論家たちが高評価をつけている新譜アルバムをチェックしていくblog。日本のインディー興味深い作品も。

MAVI
shadowbox

 

 

 

 

Pitchfork が80点相当

 

過去作品でも結構評価が高い作品を出しているが

未チェックな人でした。

 

 

 

Thankfully, Shadowbox never buckles under the weight of its overcast themes. It’s as inventive as any Mavi project, near virtuosic in execution. Despite the narcotic cloud surrounding the album’s creation, Mavi’s writing is more impressive than ever: rich with imagery and metaphor and packed with spiraling internal rhymes, but still piercing and direct. The most unsparing passages hit like a fist, like when he says, “I was taking pills while mom was making dinner” on “Tether,” or how he admits, on “Grindstone,” “I claim I’m quitting, it’s been too many tomorrows.” A water motif shows up throughout the first half of the record, sometimes offering salvation through baptism or cleansing, other times promising to envelop Mavi completely.

In the past, Mavi’s slippery flow ran in rivulets across the percussion, sometimes sliding off the end of a bar. He still raps in thick, elliptical patterns on Shadowbox but hews closer to each track’s rhythmic center as if steadying himself on a guardrail. On some songs, his signature sing-songy lilt is more pronounced. The mellifluous delivery disguises the more distressing details of his struggles, but there’s an uneasy edge to it. When the spring in his voice fades, his inflection more directly announces the theme, which helps decipher his densely constructed verses. He’s anxious and insistent on “I Did,” his voice projecting from the back of his throat, seconds away from cracking. On “Too Much to Zelle,” he croaks out a teetering triplet flow that gets raspier as the track continues, his energy and hope rapidly depleting. When he admits that it “took all [he] could muster to mutter help,” he sounds drained, the blooming oasis in sight but still out of reach.

” ありがたいことに、『Shadowbox』は、その陰鬱なテーマの重みに屈することはなかった。Mavi の他のプロジェクトと同じくらい独創的で、その実行力は名人芸に近い。アルバム制作の周囲に麻薬のような雲が漂っているにもかかわらず、Mavi の作詞はこれまで以上に印象的だ。イメージとメタファーに富み、渦巻く内部韻が詰まっているが、それでも鋭く直接的だ。最も容赦のない一節は、拳のように突き刺さる。「Tether」で「お母さんが夕食を作っている間に薬を飲んでいた」と彼が言うときや、「Grindstone」で「もうやめるって言うよ、明日が多すぎたから」と彼が認めているときなど。レコードの前半全体に水のモチーフが現れ、時には洗礼や浄化による救済を示唆し、時には Mavi を完全に包み込むと約束する。

かつて、Mavi の滑らかなフロウはパーカッションの上を小川のように流れ、時には小節の終わりから滑り落ちた。Shadowbox でも彼は依然として分厚く楕円形のパターンでラップしているが、ガードレールの上で体を安定させているかのように、各トラックのリズムの中心に近づいている。いくつかの曲では、彼のトレードマークである歌うようなリズムがより顕著になっている。甘美な語り口は彼の苦悩のより悲惨な詳細を覆い隠しているが、そこには不安なエッジがある。声の弾みが消えると、彼の抑揚はより直接的にテーマを告げ、それが彼の緻密に構成された詩を解読するのに役立つ。「I Did」では彼は不安でしつこく、喉の奥から声が漏れ、あと数秒で声が枯渇するところだ。「Too Much to Zelle」では、彼はよろめく三連符のフロウをしわがれ声で歌い上げ、トラックが進むにつれて声がかすれ、彼のエネルギーと希望は急速に消耗していく。 「助けてとつぶやくのに全力を尽くした」と認める彼の声は疲れ果てており、花が咲き誇るオアシスは見えているものの、まだ手の届かないところにある。”

 

 

Laughing so Hard, it Hurts

 

 

 

Let the Sun Talk

 

 

202408推し 準推し