Sisso & Maiko の新作 | ロキノンには騙されないぞ

ロキノンには騙されないぞ

主に海外音楽雑誌、メディアの評論家たちが高評価をつけている新譜アルバムをチェックしていくblog。日本のインディー興味深い作品も。

Sisso & Maiko
Singeli ya Maajabu

 

 

 

”Maiko” ってあるから
日本と関係があるのか?と思ったら
 

タンザニア らしい。

 

でも、

アフリカの Yunomi さん だよこれ!

 

センスが、

 

Yunomi を聴かず、

ここまで 一致してくるのか、

どこかで聴いていたりするのか

教えてほしいw

 

 

 

The duo capture singeli's jerky, breakneck energy on this one by recording together live. Sisso works on laptop, while Maiko plays a Yamaha electric piano and a controller keyboard hooked up to FL Studio on his own laptop, to add extra percussion and bass. If you've heard Sisso's productions before, you'll already be familiar with his hyperactive whirr of ideas and influences. The backbone of singeli is interlocking, trance-inducing 200BPM rhythms, inspired by Zanzibar's Taarab music and local dance forms, but Sisso disrupts his productions with surprising elements, nodding to Afro-house, techno, hip-hop and footwork. He's found the ideal collaborator in Maiko, a producer who shares his willingness to experiment with the formula - and his sense of humor.

All this is pushed to the surface on 'Kazi Ipo', almost six minutes of sinewy lead synths, rave stabs, bizarre sound effects, ringtone blips, screaming feedback and strangled voices set to a relentless thud. The spark of classic singeli is still there, but Sisso and Maiko sound as if they're challenging each other to push even further out into the unknown, capturing the energy of performers like Mali's legendary DJ Diaki. 'Kiboko' meanwhile sounds like a frothy tribute to US superproducers The Neptunes, with electric piano stabs and tight basslines slotted between glassy, syncopated beats, and on 'Jimwage', the duo wrestle zapped EDM arpeggios and hardstyle kicks into their chaotic wall of chopped percussion.

There are even moments where Sisso and Maiko swerve the singeli beat completely. On 'Mizuka' they work with the kind of foley crunches you'd expect to hear on a sci-fi blockbuster, adding watery atmospherics and eccentric drum rolls for tension. And 'Mangwale' is the most unexpected track Sisso has dubbed to date, a beatless, choral abstraction that's unusually tender. 'Singeli Ya Maajubu' is another transformative set from Dar Es Salaam that highlights the creative power of the city right now. Singeli's mutating rapidly, and Sisso, as ever, is right there at the front. 


" このデュオは、一緒にライブ録音することで、シンゲリのぎくしゃくした猛烈なエネルギーをこの曲で捉えています。シッソはラップトップで作業し、マイコはヤマハの電子ピアノと、自分のラップトップ上の FL Studio に接続されたコントローラー キーボードを演奏して、パーカッションとベースを追加します。これまでにシッソの作品を聞いたことがあるなら、彼の非常に活発なアイデアと影響力の渦にすでに精通しているでしょう。シンゲリのバックボーンは、ザンジバルのターラブ音楽と地元のダンス形式からインスピレーションを得た、絡み合ったトランス状態を誘発する 200BPM のリズムですが、シッソはアフロハウス、テクノ、ヒップホップ、フットワークを取り入れた驚くべき要素で作品を混乱させます。彼は、公式を実験する意欲とユーモアのセンスを共有するプロデューサー、マイコという 理想的な協力者を見つけました。 これらすべてが「Kazi Ipo」で表面に押し出されており、約 6 分間にわたる筋骨たくましいリード シンセ、熱狂的なスタブ、奇妙なサウンド エフェクト、着信音のブリップ音、叫び声のフィードバック、そして容赦ないドスンという音に設定された絞め殺された声が収録されています。古典的なシンゲリの輝きはまだ残っていますが、シソとマイコは、マリの伝説的な DJ ディアキのようなパフォーマーのエネルギーを捉え、未知の世界へさらに押し出そうとお互いに挑戦しているかのように聞こえます。一方、「Kiboko」は米国のスーパープロデューサー、ネプチューンズへの泡立ったトリビュートのように聞こえ、エレクトリックピアノの突き刺しとタイトなベースラインがガラスのようなシンコペーションされたビートの間に挿入され、「Jimwage」ではデュオがEDMのアルペジオとハードスタイルのキックを刻んだ混沌とした壁にザッピングして格闘しています。パーカッション。 シッソとマイコがシングルビートを完全に逸らす瞬間さえある。 「MiZUKA」では、SF 大作映画で聴くことが期待されるようなフォーリー クランチを使用し、水っぽい雰囲気とエキセントリックなドラム ロールを加えて緊張感を高めています。そして「Mangwale」はシッソがこれまでに吹き替えた曲の中で最も予想外の曲で、ビートレスで異常に優しいコーラスを抽象化したものである。 「Singeli Ya Maajubu」は、ダルエスサラームのもう一つの変革的なセットで、現在の都市の創造力を強調しています。シンゲリは急速に変異しており、シッソは相変わらず最前線にいる。”

 

 

ゆのみ 関連

 

久しぶりに聴いたけど、

気持ち良いなぁ。

 

 

202405推し 自分用