Sunny Day Real Estate の新作 | ロキノンには騙されないぞ

ロキノンには騙されないぞ

主に海外音楽雑誌、メディアの評論家たちが高評価をつけている新譜アルバムをチェックしていくblog。日本のインディー興味深い作品も。

Sunny Day Real Estate
Diary (Live at London Bridge Studio)

 

 

SPIN 91点相当

 

 

自分が持っているこれは、

なぜか評価が低い。

 

 

いや、今聞いても好きだけどなぁ

 

まぁでも、この録音、

こんな中音域が変な感じだったかなぁ...

 

で、新作は、

1994年のデビュー作 Diary を

再録音したらしい。

 

 

https://www.spin.com/2024/05/sunny-day-real-estate-diary-live-at-london-bridge-studio-review/

 

 Sunny Day Real Estate rerecording their 1994 debut at the legendary Seattle-area facility where Soundgarden, Alice in Chains, and Pearl Jam tracked their early work. 

In recent years, the touring industry has milked a cash cow of bands playing classic records in full, but Sunny Day’s decision to both tour and release an album shows a true commitment to the bit. The good news: Three decades on, the band hasn’t lost a step. Guitarist Dan Hoerner still plays ferocious riffs that can twist, crunch, or sandblast; drummer William Goldsmith’s fills have only grown beefier, and his tom hits heavier (enhanced by the far superior drum sound of this album’s production); and singer/guitarist Jeremy Enigk can still hit those high, serpentine notes with transparent grace and aching sincerity, but this time without his younger self’s choked desperation.  

They don’t drastically rework the source material—which is often hailed as a landmark work of Midwest emo, despite the fact that SDRE arose out of ’90s Seattle and have more than a little grunge in their DNA. The only song that gets a major makeover is “Grendel”: While the original buried Enigk’s mumbled vocals beneath a wash of murky effects, here it’s sung clearly and sweetly, sounding a little like R.E.M. imitating early Radiohead. 

”サニーデイ・リアル・エステートは、サウンドガーデン、アリス・イン・チェインズ、パール・ジャムが初期の作品を追跡した伝説的なシアトル地域の施設で、1994年のデビュー作を再録音しました。 近年、ツアー業界はクラシックのレコードをフル演奏するバンドで金儲けをしているが、サニー・デイがツアーとアルバムのリリースの両方を行うという決定は、この分野に対する真の取り組みを示している。良いニュース: 30 年経った今も、バンドは一歩も進んでいません。ギタリストのダン・ホーナーは今でも、ツイストしたり、クランチしたり、サンドブラストしたりする猛烈なリフを演奏します。ドラマーのウィリアム・ゴールドスミスのフィルはさらに力強くなり、タムのヒットはさらに重くなっています(このアルバムの作品のはるかに優れたドラム・サウンドによって強化されています)。そして、シンガー兼ギタリストのジェレミー・エニックは、透明な優美さと痛むような誠実さで、あの高音を曲がりくねった音を今でも奏でることができるが、今回は若き日の自分の息詰まるような絶望感はない。   SDRE は 90 年代のシアトルで誕生し、その DNA に少なからずグランジが含まれているにもかかわらず、彼らはソース素材を大幅に作り直したりはしません。大きくイメージチェンジした唯一の曲は「Grendel」だ。オリジナルではエニグのつぶやいたボーカルが濁ったエフェクトの下に埋もれていたが、ここでははっきりと甘く歌われており、初期のレディオヘッドを模倣したREMに少し似ている。”

 

 

Diary (Remastered and Expanded Edition)