Thief の新作 | ロキノンには騙されないぞ

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主に海外音楽雑誌、メディアの評論家たちが高評価をつけている新譜アルバムをチェックしていくblog。日本のインディー興味深い作品も。

Thief
Bleed, Memory

 

 

MetalSucks 90点相当

 

Considering Dylan Neal’s previous stint as a member of the first and only hammered dulcimer black metal project Botanist, his subsequent project Thief should be comparably abnormal. What started as a way for Neal to repurpose sacred chants and church choir samples for his vein of post-industrial has progressed into a formidably atmospheric sound he has dubbed “Dungeon Pop.” Thief’s 2021 album The 16 Deaths of My Master felt like a fuller realization of the ethereal soundscapes of Thieves Hymns in D Minor (2016), and the evolving songwriting chops introduced on Map of Lost Keys (2019). While he might use some dark, dissonant vibes found in metal, it wasn’t until a 2021 split with Botanist that Neal emphasized guitars instead of synths and samples, akin to Broken by Nine Inch Nails. Thief’s new album Bleed, Memory reincorporates that raw aggression to fully realize Neal’s artist breadth.

To make another comparison to NIN, Bleed, Memory functions like Downward Spiral not only in its sonic diversity but also as Thief’s first concept album. Neal takes a personal exploration of memory, and the toll time, trauma, and conditions like dementia can take on it. With this backdrop, “Apparitions” opens the record like a dungeon synth interlude cued to a trip-hop beat, with ethereal drones and stark melodic lines supporting Neal’s expanded singing range. More importantly, it’s clear that this particular dose of “dungeon pop” has a keen understanding of the “pop” element, as the motifs on this track foreshadow an album with more alluring hooks and infectious melodies than ever before. By contrast, Bleed, Memory also contains a few surprising, but welcome, forays into extreme territory.

”ディラン・ニールが最初で唯一のハンマード・ダルシマー・ブラック・メタル・プロジェクト「ボタニスト」のメンバーであったことを考慮すると、その後のプロジェクト「シーフ」は比較的異常なものであるはずだ。ニールが神聖な聖歌や教会の聖歌隊のサンプルをポスト産業化の流れに合わせて再利用する方法として始まったこのサウンドは、彼が「ダンジョン ポップ」と名付けた恐ろしい雰囲気のサウンドへと進化しました。 Thiefの2021年のアルバム『The 16 Deaths of My Master』は、Thieves Hymns in D Major (2016)の神聖なサウンドスケープと、 Map of Lost Keys(2019)で導入された進化するソングライティングのチョップをより完全に実現したように感じました。彼はメタルに見られるダークで不協和音のヴァイブを使用するかもしれないが、ニールがシンセやサンプルではなくギターを強調するようになったのは、2021年のボタニストとの解散であり、ナイン・インチ・ネイルズの『ブロークン』に似ていた。 Thief の新しいアルバムBleed, Memoryには、そのむき出しの攻撃性が再び組み込まれており、ニールのアーティストとしての幅広さを完全に実現しています。

NINともう一度比較すると、Bleed, Memoryは、サウンドの多様性においてDownward Spiralと同様に機能するだけでなく、Thiefの最初のコンセプトアルバムとしても機能します。ニールは個人的に記憶を探求しますが、犠牲となる時間、トラウマ、認知症などの症状がそれに耐えることもあります。このような背景を背景に、「Apparitions」はトリップホップのビートを合図にしたダンジョンシンセの間奏のようにレコードの冒頭を飾り、神妙なドローンと荒々しいメロディラインがニールの拡大した歌唱範囲をサポートしている。さらに重要なのは、この曲のモチーフがこれまで以上に魅力的なフックと感染力のあるメロディーを備えたアルバムを予感させるものであるため、この特定の「ダンジョン ポップ」が「ポップ」の要素を鋭く理解していることは明らかです。対照的に、『Bleed, Memory』には、極端な領域への驚くべき、しかし歓迎すべき進出もいくつか含まれています。”