The pure soul is a pure lie.
Friedrich Nietzsche

純粋な魂は純粋な嘘です。
フリードリヒ・ニーチェ

 

A
[人間が 4 つの機能すべてを同じように区別できるとは思いません。そうでなければ、私たちは神のように完璧になりますが、それは決して起こりません。結晶には常に欠陥があります。私たちは決して完璧に到達することはできません。]

質問:
[211] 心理的機能について質問したいのですが、あまり昔の話ではありません。昨夜の質問への回答で、4 つの機能のいずれかがそれ自体で優れていると見なす基準はなく、さらに、世界に関する完全かつ適切な知識を得るには、4 つの機能すべてを同じように区別する必要があるとおっしゃいました。つまり、どのような場合でも、4 つの機能すべてを同じように区別したり、教育によって到達したりできるということですか?

ユング教授:
[212] 人間が 4 つの機能すべてを同じように区別できるとは思いません。そうでなければ、私たちは神のように完璧になりますが、それは決して起こりません。結晶には常に欠陥があります。私たちは決して完璧に到達することはできません。さらに、4 つの機能を平等に区別できるとしたら、それらを意識的に使い捨ての機能にするだけでよい。そうすると、常に最も弱い劣等機能を通じて、無意識との最も貴重なつながりを失うことになる。われわれの弱さと無能さを通じてのみ、われわれは無意識、本能の下層世界、そして仲間と結びついている。われわれの美徳は、われわれが独立することを可能にするだけである。そこではわれわれは誰も必要とせず、そこでは王である。しかし、われわれの劣等性において、われわれは人類と、またわれわれの本能の世界と結びついている。すべての機能が完璧であることは、まったく有利ではない。なぜなら、そのような状態は完全な孤立を意味するからである。私は完璧主義にとらわれない。私の原則は、天のために完璧になるのではなく、どんな意味であろうとも、とにかく完全であるように努めることである。

質問:
[213] 完全であるとはどういう意味かお聞きしてもよろしいでしょうか。詳しくお聞かせいただけますか。

ユング教授:
[214] あなた自身の精神的な努力に任せなければなりません。たとえば、家に帰る途中で完全であるとはどういうことかを考えるのは、確かにとても面白い試みです。何かを発見する喜びを人々から奪ってはいけません。完全であることは非常に大きな問題であり、それについて話すのは面白いことですが、それであることが主なことです。
~CG ユング、CW 18

A
「私たちの金は普通の金ではありません... 人生を充実させるには、完璧さではなく完全さが必要です。そのためには「肉体のとげ」が必要です。欠陥の苦しみがなければ、進歩も上昇もありません。」
~C.G. ユング、心理学と錬金術、CW 12、207-208 節

「目標が自己との重要なつながりである個性化に関して、ユングは完全性と完全になりたいという相反する欲求を対比しました。

ユング:自己の至上性を認識することから論理的に導かれる自己の実現は、根本的な葛藤、対立するものの間の真の宙吊り(2人の泥棒の間に吊るされた十字架にかけられたキリストを彷彿とさせる)、そして完全性を欠いたほぼ完全な状態へとつながります。… 個人は完全性を求めるかもしれませんが… 完全性のためには、意図とは反対のことで苦しまなければなりません。」[「キリスト、自己の象徴」、同書、123節]
~ダリル・シャープ、ユング辞典

「個人は完全性を求めるかもしれませんが、完全性のためには、意図とは反対のことで苦しまなければなりません。」~CGユング、CW 9ii、123節

A
人が必死になって善良で素晴らしく、完璧であろうとすると、それだけ影は黒く邪悪で破壊的であろうとする明確な意志を発達させます。
人々はそれを見ることができません。彼らは常に素晴らしい人間になろうと努力しているが、理解できない恐ろしい破壊的な出来事が起こると、そのような事実が自分と関係がないと否定するか、あるいは、たとえそれを認めたとしても、それを自然の摂理とみなすか、あるいはそれを軽視して責任を他所に転嫁しようとする。
事実、もし人が自分の能力を超えて完璧であろうとすると、その影は地獄に落ちて悪魔になるのだ。」
~カール・ユング『ビジョンズ:セミナーのノート』569 ページ、(1930~1934 年)

A
[I do not believe that it is humanly possible to differentiate all four functions alike, otherwise we would be perfect like God, and that surely will not happen. There will always be a flaw in the crystal. We can never reach perfection.]

Question:
[211] I would like to ask a question about the psychological functions, if that is not going too far back. In answering a question last night you said that there was no criterion for considering either of the four functions as being superior in itself and you further said that all the four functions would have to be equally differentiated in order to obtain full and adequate knowledge of the world. Do you mean, therefore, that it is possible in any given case for all the four functions to be equally differentiated or to be arrived at by education?

Professor Jung:
[212] I do not believe that it is humanly possible to differentiate all four functions alike, otherwise we would be perfect like God, and that surely will not happen. There will always be a flaw in the crystal. We can never reach perfection. Moreover, if we could differentiate the four functions equally we should only make them into consciously disposable functions. Then we would lose the most precious connection with the unconscious through the inferior function, which is invariably the weakest; only through our feebleness and incapacity are we linked up with the unconscious, with the lower world of the instincts and with our fellow beings. Our virtues only enable us to be independent. There we do not need anybody, there we are kings; but in our inferiority we are linked up with mankind as well as with the world of our instincts. It would not even be an advantage to have all the functions perfect, because such a condition would amount to complete aloofness. I have no perfection craze. My principle is: for heaven’s sake do not be perfect, but by all means try to be complete — whatever that means.

Question:
[213] May I ask what it means to be complete? Will you enlarge upon that?

Professor Jung:
[214] I must leave something to your own mental efforts. It is surely a most amusing enterprise, for instance, to think on your way home what it possibly means to be complete. We should not deprive people of the pleasure of discovering something. To be complete is a very great problem, and to talk of it is amusing, but to be it is the main thing.
~CG Jung, CW 18

A
"Our gold is not the common gold ... To round itself out life calls not for perfection but for completeness, and for this the 'thorn in the flesh' is needed, the suffering of defects without which there is no progress and no ascent."
~C.G. Jung, Psychology and Alchemy, CW 12, pars. 207-208

“In terms of individuation, where the goal is a vital connection with the Self, Jung contrasted wholeness with the conflicting desire to become perfect.

Jung: The realization of the Self, which would logically follow from a recognition of its supremacy, leads to a fundamental conflict, to a real suspension between opposites (reminiscent of the crucified Christ hanging between two thieves), and to an approximate state of wholeness that lacks perfection. . . . The individual may strive after perfection . . . but must suffer from the opposite of his intentions for the sake of his completeness.” ["Christ, A Symbol of the Self," ibid., par. 123.]
~Daryl Sharp, Jung Lexicon

“The individual may strive after perfection but must suffer from the opposite of his intentions for the sake of his completeness.” ~CG Jung, CW 9ii, Para 123.

A
When one tries desperately to be good and wonderful and perfect, then all the more the shadow develops a definite will to be black and evil and destructive.
People cannot see that; they are always striving to be marvellous, and then they discover that terrible destructive things happen which they cannot understand, and they either deny that such facts have anything to do with them, or if they admit them, they take them for natural afflictions, or they try to minimise them, and to shift the responsibility elsewhere.
The fact is, that if one tries beyond one’s capacity to be perfect, the shadow descends into hell and becomes the devil.”
~Carl Jung, Visions: Notes of the Seminar, pg 569, (1930–1934.)