"Jung has said that to be in a situation where there is no way out, or to be in a conflict where there is no solution, is the classical beginning of the process of individuation. It is meant to be a situation without solution: the unconscious wants the hopeless conflict in order to put ego-consciousness up against the wall, so that the man has to realise that whatever he does is wrong, whichever way he decides will be wrong. This is meant to knock out the superiority of the ego, which always acts from the illusion that it has the responsibility of decision. Naturally, if a man says, "Oh well, then I shall just let everything go and make no decision, but just protract and wriggle out of [it]," the whole thing is equally wrong, for then naturally nothing happens. But if he is ethical enough to suffer to the core of his personality, then generally because of the insolubility of the conscious situation, the Self manifests. In religious language you could say that the situation without issue is meant to force the man to rely on an act of God. In psychological language the situation without issue, which the anima arranges with great skill in a man's life, is meant to drive him into a condition in which he is capable of experiencing the Self. When thinking of the anima as the soul guide, we are apt to think of Beatrice leading Dante up to Paradise, but we should not forget that he experienced that only after he had gone through Hell. Normally, the anima does not take a man by the hand and lead him right up to Paradise; she puts him first into a hot cauldron where he is nicely roasted for a while."
- Marie-Louise von Franz, The Interpretation of Fairy Tales

 

ユングは、逃げ道のない状況、あるいは解決方法のない葛藤に陥ることは、個性化のプロセスの典型的な始まりであると述べています。それは解決方法のない状況であることを意味します。無意識は絶望的な葛藤を望んで自我意識を壁に押し付け、自分が何をしても間違っている、どんな決断をしても間違っていると認識させなければなりません。これは、常に決定の責任があるという幻想から行動する自我の優位性を打ち砕くことを意味します。当然、人が「ああ、それでは何もかも放っておいて何も決めずに、ただ引き延ばして[それから]逃れよう」と言う場合、すべては同様に間違っています。なぜなら、当然何も起こらないからです。しかし、彼が人格の核心まで苦しむほど倫理的であれば、一般的に意識的な状況の解決不可能性のために、自己が顕現します。宗教的な言葉で言えば、問題のない状況は、その人に神の行為に頼ることを強いることを意味すると言えます。心理学用語で言えば、アニマが人の人生に巧みにもたらす、問題のない状況は、その人を自己を体験できる状態に導くためのものである。アニマを魂の導き手と考えるとき、私たちはベアトリーチェがダンテを天国に導いたことを思い浮かべがちだが、ダンテが天国を体験したのは地獄を通り抜けた後だったことを忘れてはならない。通常、アニマは人の手を取って天国に導くことはなく、まず熱い大釜の中に入れ、しばらくそこでおいしく焼くのだ。」
- マリー・ルイーズ・フォン・フランツ、『童話の解釈』