孤独は周りに人がいないことからではなく、自分にとって重要と思われることを伝えられないことから生じます。
-C.G.ユング

Loneliness does not come from having no people around you but from being unable to communicate the things that seem important to you.
-C.G.Jung

 

A
[孤独は、周りに人がいないからではなく、自分にとって重要と思われることを伝えられないこと、または他人が受け入れがたいと考える特定の見解を持っていることから生じます]

背景にあるプロセスに関する知識は、私と世界との関係を早い段階で形作りました。基本的に、その関係は子供の頃も今日も同じです。

子供の頃、私は孤独を感じていました。そして今でもそうです。なぜなら、他の人が明らかに何も知らない、そして大抵は知りたくないことを私は知っていて、ほのめかさなければならないからです。

孤独は、周りに人がいないからではなく、自分にとって重要と思われることを伝えられないこと、または他人が受け入れがたいと考える特定の見解を持っていることから生じます。

孤独は、幼い頃の夢の経験から始まり、無意識に取り組んでいた頃に頂点に達しました。人が他の人よりも多くを知っていると、孤独になります。

しかし、孤独は必ずしも交友関係に反するものではありません。なぜなら、孤独な人ほど交友関係に敏感な人はいないからです。交友関係は、各個人が自分の個性を思い出し、他人と自分を同一視しないときにのみ繁栄します。
~カール・ユング『記憶、夢、そして反省』356 ページ。

 

A
[Loneliness does not come from having no people about one, but from being unable to communicate the things that seem important to oneself, or from holding certain views which others find inadmissible]

Knowledge of processes in the background early shaped my relationship to the world. Basically, that relationship was the same in my childhood as it is to this day.

As a child I felt myself to be alone, and I am still, because I know things and must hint at things which others apparently know nothing of, and for the most part do not want to know.

Loneliness does not come from having no people about one, but from being unable to communicate the things that seem important to oneself, or from holding certain views which others find inadmissible.

The loneliness began with the experiences of my early dreams, and reached its climax at the time I was working on the unconscious. If a man knows more than others, he becomes lonely.

But loneliness is not necessarily inimical to companionship, for no one is more sensitive to companionship than the lonely man, and companionship thrives only when each individual remembers his individuality and does not identify himself with others.
~Carl Jung, Memories Dreams and Reflections, Page 356.

 


ジェサミン・メロ

ユング派アナリスト、IAAP/AGAP、大学院アナリスト @ ISAPZurich3y
関連
カール・ユングの「孤独は、周りに人がいないことから生じるのではなく、自分にとって重要と思われることを伝えられないこと、または他人が受け入れがたい特定の見解を持っていることから生じる」という言葉についてどう思いますか?
カール・ユングの自伝から引用したこの言葉は、彼がただ自分らしくいることで経験した深い孤独を反映したものでした。彼は単なる社会的孤立や受け入れられないことについて語っていたのではありません。彼が語る孤独は、実存的な孤独です。

以下は、『記憶、夢、そして考察』の最後、「晩年の思考」からの抜粋です:

背景にあるプロセスに関する知識は、私の世界との関係を早い段階で形作りました。基本的に、その関係は子供の頃も今も変わりません。子供の頃、私は孤独だと感じていましたし、今でも孤独です。なぜなら、他の人が明らかに何も知らない、そして大抵は知りたくないことを私は知っていて、ほのめかさなければならないからです。

孤独は、周りに人がいないことから来るのではなく、自分にとって重要と思われることを伝えられないこと、または他の人が受け入れがたいと考える特定の見解を持っていることから来ます。

孤独は、幼い頃の夢の経験から始まり、無意識に取り組んでいたときに頂点に達しました。人が他の人よりも多くのことを知っていると、孤独になります。しかし、孤独は必ずしも仲間と対立するものではありません。なぜなら、孤独な人ほど仲間と関わることに敏感な人はいないからです。仲間と関わることは、各人が自分の個性を思い出し、他の人と自分を同一視しないときにのみ繁栄します。

自分の内なる真実を表現したり、ただ自分らしくいることで、沈黙させられたり、非難されたり、軽蔑されたり、あるいはもっとひどいことに嘲笑されたりしたと感じたことはありますか?自分が本当はどんな人間なのかを人々に知られたら、憎まれるだろうという深い恐怖の重荷を背負ったことがありますか。そしてその恐怖のために、あなたは沈黙したり、自分を小さくしたりしてきましたか。

私の言っていることが理解できるなら、ユングがこの文章で言及しているような孤独をあなたも経験したことがあると思います。

ユングの孤独は、他の人が見たり知ったりできないものを見たり知ったりすることから生じました。それが、彼が背景にあるプロセスに関する知識と意味していたことです。彼は人間の意識の背景にあるものを見て、自分が見たものについて語ろうとしましたが、多くの人はそれが何を意味するのか本当に理解していません。

私は、自分が求めているものを人々に理解してもらうことができないことを理解しなければなりませんでした。私は実質的に孤独です。あれこれ理解している人は少数ですが、全体を見ている人はほとんどいません。

私は、人間には魂があり、その場には埋蔵された宝物があり、私たちの宗教と哲学は嘆かわしい状態にあるという事実に人々の目を開かせるという、私の最も重要な任務に失敗しました。

ユージン・ロルフへの手紙、1960年(ユングの死の7か月前)

この理解不足のため、人々はユングが実際に何を意味していたかを実際に経験する前に、彼の主張を論じた。私自身も毎日彼に対して同じ抵抗に遭遇しており、彼に比べれば取るに足りない私でさえ、その理解不足の痛みを感じている。私は彼の著作を現実として経験しているので、彼の著作の熱心な支持者になれるが、そのせいで私を嫌う人もいる。これは誇張ではない。

私が最も信頼するメンターの1人がかつて私に、彼の著作が私にもたらしたすべての苦しみを考えると、立ち上がるのではなく黙っているべきかもしれないと言った。私は彼女に、それはできない、彼の著作のために立ち上がる孤独に耐えると言った。確かにそれは孤独な道かもしれない。

私は自分を殉教者にしたり、そのようなことをしようとしているのではない。実のところ、私の中には、彼の中傷を前にして黙っていられない何かがある。たとえその後に何が起こるかわかっていても。(もちろん、私は彼に関する皮肉な発言にすべて答えているわけではない。私は仕事の場で、少なくともある程度は重要な場面で話している。)

この孤独は、ユングが幼少期に経験したことだった。

この子供らしくない行動は、一方では強い感受性と傷つきやすさと、他方では特に私の幼少期の孤独と結びついていた。私は一人で、自分なりのやり方で遊んでいた。

当然、私はこれらのことについて誰にも話せなかった。おそらく母以外に、私がこれらのことを話せる人は誰もいなかった。母は私と似たような考え方をしているようだった。しかし、会話の中で母は私にふさわしくないことにすぐに気づいた。母は私に対して何よりも賞賛の態度をとっていたが、それは私にとって良くなかった。それで私は一人で考えていた。全体的に、それが一番よかった。私は一人で遊んだり、空想にふけったり、一人で森の中を散歩したりして、自分だけの秘密の世界を持っていました。

 

私はこれまで、非常に美しい魂を持つ人たちと仕事をしてきましたが、そのほとんど全員が、実存的孤独という同じ運命をたどってきました。

私が発見した、ほぼ普遍的に当てはまる人間関係のルールがあります。心理的に差別化されている人ほど、そうでない人から軽蔑されるということです。そのような人とは安全な距離を保ってください。彼らと友達になろうとしたり、自分のことをあまりにも多く共有したりすると、彼らはあなたを打ちのめし、孤独感を抱かせます。

これらの人々があなたにもたらす孤独よりも、貴重な孤独を優先してください。ユングの言葉を思い出してください。「交友関係は、各人が自分の個性を思い出し、他人と自分を同一視しないときにのみ繁栄する」

 


Jesamine Mello

Jungian Analyst, IAAP/AGAP, Graduate Analyst @ ISAPZurich3y
Related
What are your thoughts on Carl Jung’s quote, "Loneliness does not come from having no people about one, but from being unable to communicate the things that seem important to oneself or from holding certain views which others find inadmissible."?
This quote, which comes from the autobiography of Carl Jung, was a reflection on the profound loneliness he experienced by simply being who he was. He was not talking about mere social isolation or lack of acceptance. The kind of loneliness of which he speaks is an existential loneliness.

Here is the passage, from the end of Memories, Dreams, and Reflections, “Late Thoughts”:

Knowledge of processes in the background early shaped my relationship to the world. Basically, that relationship was the same in my childhood as it is to this day. As a child I felt myself to be alone, and I am still [alone], because I know things and must hint at things which others apparently know nothing of, and for the most part do not want to know.

Loneliness does not come from having no people about one, but from being unable to communicate the things that seem important to oneself, or from holding certain views which others find inadmissible.

The loneliness began with the experiences of my early dreams and reached its climax at the time I was working on the unconscious. If a man knows more than others, he becomes lonely. But loneliness is not necessarily inimical to companionship, for no one is more sensitive to companionship than the lonely man, and companionship thrives only when each individual remembers his individuality and does not identify himself with others.

Have you ever felt silenced, reproached, despised, or perhaps worse, mocked for expressing your inner truth or for simply being who you are? Have you borne the weight of a deeply held fear that if people only knew who you really were, they would hate you – and because of that fear, you have silenced yourself or made yourself small?

If you understand what I mean, then I think you have also experienced the kind of isolation to which Jung referred in this passage.

Jung’s loneliness came from seeing or knowing what others could not see or know – that is what he meant by knowledge of processes in the background. He saw things in the background of human consciousness and he tried to speak about what he saw - and many people really do not get what that means.

I had to understand that I was unable to make the people see what I am after. I am practically alone. There are a few who understand this and that, but almost nobody sees the whole. ..

I have failed in my foremost task, to open people’s eyes to the fact that man has a soul and there is a buried treasure in the field, and that our religion and philosophy are in a lamentable state.

Letter to Eugene Rolfe, 1960 (seven months before Jung’s death)

Because of this lack of understanding, people argue(d) his point before they have/had experienced the reality of what he actually meant. I myself encounter this same resistance toward him on a daily basis, and even I - as miniscule as I am compared to him - feel the sting of that lack of understanding. I can be a somewhat staunch advocate of his work because I have experienced it as a reality - and some people hate me for it. That is not an exaggeration.

One of my most trusted mentors once told me that perhaps I should be quiet instead of standing up because of all of the suffering it has caused me. I told her I could not do that, and that I would bear the isolation of standing up for his work. For sure that can be a lonely path.

I'm not trying to make myself a martyr or anything like that. The fact is there is something in me that will not let me sit in silence in the face of his denigration - even when I know what is coming afterward. (Obviously, I do not reply to every snarky remark about him. I am speaking in terms of professional settings, in places where it matters – at least somewhat.)

This loneliness is something Jung had experienced even in his early childhood.

This unchildlike behavior was connected on the one hand with an intense sensitivity and vulnerability, on the other hand—and this especially—with the loneliness of my early youth. I played alone, and in my own way.

Naturally, I could not talk with anyone about these things. I knew of no one to whom I might have communicated them except, possibly, my mother. She seemed to think along somewhat similar lines as myself. But I soon noticed that in conversation she was not adequate for me. Her attitude toward me was above all one of admiration, and that was not good for me. And so, I remained alone with my thoughts. On the whole, I liked that best. I played alone, daydreamed or strolled in the woods alone, and had a secret world of my own.

 

In my practice, I have worked with some exquisitely beautiful souls and virtually all of them have suffered this same fate of existential loneliness.

Here is a rule of human engagement which I have found to be almost universally true: the more psychologically differentiated a person is, the more he or she is despised by those who are not. Keep those people at a safe distance. If you try to be friends with them or you share too much of yourself with them, they will tear you down and leave you feeling lonely.

Take your precious solitude over the loneliness these people will constellate in you. Remember what Jung said, “companionship thrives only when each individual remembers his individuality and does not identify himself with others.”