ソドムとゴモラの滅亡、後ろを振り向いたために塩の柱になったロトの妻

 

 

 

 

Գոհար Մնացականյան  ·

錬金術の過程では、ライオンは「アエス・ヘルメティス」とも呼ばれます。[ヘルメスの金属容器は両性具有の遷移物質に対応します]。それは「低い太陽」、つまり光、昼の星に他ならないと言われています。それはいわば私たちの足元にあり、天からではなく地から来る啓示です。したがって、ライオンは光の種子を含む謎めいた大地です。心理学的に言えば、この貪欲な欲望はそれ自体に光を含んでいます。それは完全に暗いわけではありませんが、そこから光が生まれます。つまり、啓示、拡張、意識の強化です。たとえば、ライオンが自分自身を貪ると、自己認識が生まれます。欲望が容器の中に保持され、外部の何かに向けられず、人の中に保持されていれば、光が生まれます。うつ病は、私たちがそれに耐え、受け入れることができた場合にのみ変化します。受け入れなければ、何も変えることはできません。抵抗すれば、事態は悪化するだけです。
- C.G. ユング、『子どもの夢:C.G. ユングが 1936 年から 1940 年にかけて行ったセミナーの記録』(プリンストン大学出版、2008 年)、229 ページ。

リビドーの停止(停滞)が、外面への適応の要求に対処するための思考態度の失敗によるものであり、無意識の感情機能が退行によって活性化されているのであれば、内なる世界に対する感情態度だけが存在することになります。 最初はこれで十分かもしれませんが、長期的には十分ではなくなり、外の世界に対処するときに逆のことが必要であったのと同じように、思考機能も動員する必要があります。 内なる適応が達成されるまでは、内なる世界への完全な方向付けが必要になります。 適応が達成されると、再び進行が始まる可能性があります。
-CG ユング、精神エネルギーについて: リビドー理論の基本概念 (進歩と退行)、CW 8: 精神の構造と力学、パース。 66-67。

もし私たちがさらに成長したいのであれば、私たちはコンプレックスのせいで遠ざけてきたものを引き寄せて、残骸まで飲み干さなければなりません。 このタイプは、ソドムとゴモラを振り返るロトの妻のように、目をそらした顔でこの世に生まれました。 そしてその間ずっと、世界と人生は夢のように彼女のそばを通り過ぎていきます。幻想、失望、苛立ちの迷惑な原因ですが、これらすべてはひとえに、彼女が一度もまっすぐ前を見る気になれないという事実によるものです。 しかし、もし後で彼女が顔を向けたとしたら、彼女はいわば成熟の光の中で初めて世界を見ることになるだろうし、それが若さ、そして時には子供時代のあらゆる色彩と魅惑的な驚異で飾られているのを見ることになるだろう。 それは、意識にとって不可欠な前提条件である真実の知識と発見をもたらすビジョンです。 人生の一部は失われましたが、彼女にとって人生の意味は取り戻されました。
-CG ユング、マザー・元型の心理的側面: マザー・コンプレックスのポジティブな側面、CW 9i: 元型と集合的無意識、パース。 184-185。
アート: アンナ・ラブチク

 

In the alchemical process the lion is also called 'aes hermetis.' [The metal vessel of Hermes corresponds to the hermaphroditic transition substance]. It is said to be nothing else but the 'sol inferior' that is to say a light, a day star, which is, so to speak, beneath our feet; an enlightenment coming not from heaven, but out of the earth. Thus the lion is that enigmatic earth containing the seed of light. In psychological terms this would say: this devouring desire contains light in itself. It is not completely dark, but light can evolve from it, that is to say, enlightenment, expansion, intensification of consciousness. Self-knowledge, for instance, can evolve when the lion devours itself. If the desire is kept within the vessel, if it is not diverted outside onto some object, but kept within the person, a light will arise. A depression can change only if we are able to endure and accept it. We can change nothing if we haven't accepted it. If we resist, it will only get worse.
- C.G. Jung, Children's Dreams: Notes from the Seminar Given in 1936-1940 by C.G. Jung (Princeton University Press 2008), p. 229.

If the stoppage of libido was due to the failure of the thinking attitude to cope with the demands of outward adaptation, and if the unconscious feeling function is activated by regression, there is only a feeling attitude towards the inner world. This may be sufficient at first, but in the long run it will cease to be adequate, and the thinking function will have to be enlisted too, just as the reverse was necessary when dealing with the outer world. A complete orientation towards the inner world becomes necessary until such time as inner adaptation is attained. Once the adaptation is achieved, progression can begin again.
- C.G. Jung, On Psychic Energy: Fundamental Concepts of the Libido Theory (Progression and Regression), CW 8: Structure & Dynamics of the Psyche, pars. 66-67.

If we are to develop further we have to draw to us and drink down to the very dregs what, because of our complexes, we have held at a distance. This type started out in the world with averted face, like Lot's wife looking back on Sodom and Gomorrah. And all the while the world and life pass by her like a dream – an annoying source of illusions, disappointments, and irritations, all of which are due solely to the fact that she cannot bring herself to look straight ahead for once. But if she should later turn her face, she will see the world for the first time, so to speak, in the light of maturity, and see it embellished with all the colors and enchanting wonders of youth, and sometimes even of childhood. It is a vision that brings knowledge and discovery of truth, the indispensable prerequisite for consciousness. A part of life was lost, but the meaning of life has been salvaged for her.
- C.G. Jung, Psychological Aspects of the Mother Archetype: Positive Aspects of the Mother Complex, CW 9i: Archetypes and the Collective Unconscious, pars. 184-185.
Art: Anna Lubchik