"Life is born only on the spark of opposites”.
~Carl Jung CW7, para 78

"生命は相反するものの火花の上にのみ生まれる"。
~カール・ユング CW7 パラ78

 

A
"対立物の弁別なくして意識は存在しない" ~カール・ユング「母の元型の心理学的側面」CW 9i, par. 178.

"生命は対立物の火花の上にのみ誕生する" ~カール・ユング CW7, パラ78

A
相反するものの経験なしには、全体性の経験はなく、それゆえ、神聖な人物への内なる接近はない。~カール・ユング、CW 12, Para 24.

"全体性は、自分の存在の一部を切り離すことによって達成されるのではなく、相反するものを統合することによって達成される。" ~C.G. ユング

"出現の際、神は私を右に向かって呼び、左に向かって呼び、その声は両側から私を呼び寄せる。しかし、神は一方も他方も望んでいない。彼は中道を望んでいる。しかし、真ん中は長い道のりの始まりなのだ。~カール・ユング『リベル・ノヴス』311ページ。

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自我が両方に絶対的に参加していることによって証明されるように、相反す るものが完全に同等であるとき、これは必然的に意志の停止をもたらします。なぜなら、 あらゆる動機に同じくらい強い反対動機があると、意志はもはや作動できないから です。生命は停止を許容できないので、生命エネルギーの堰き止めが生じますが、対立物の緊張がそれらを超越した新しい統合機能を生み出さなければ、これは耐え難い状態につながるでしょう。この機能は、閉塞によって引き起こされたリビドーの退行からごく自然に生じる。~CGユング、同上、par. 824.

意識と無意識の傾向は、ともに超越的機能を構成する二つの要素である。ある態度から別の態度への移行を有機的に可能にするので、「超越的」と呼ばれるのである。~CGユング、超越的機能、CW8、par. 145.

A
"無意識の内容が形を与えられ、その定式化の意味が理解されると、自我がこの立場にどう関わるか、自我と無意識がどう折り合いをつけるかという問題が出てくる。これが手順の第二段階であり、より重要な段階である。第三のもの、すなわち超越的な機能を生み出すために、対立するものを一つにするのである。この段階では、もはや無意識が主導権を握っているのではなく、自我が主導権を握っているのです。~CG Jung, Ibid., par. 181.

自我がその完全性を保つのは、対立するもののうちのひとつと同一視せず、それらの間のバランスを保つ方法を理解している場合に限られる。~CGユング, CW8, パラ425.


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自己が無意識である限り、それはフロイトの超自我に相当し、永続的な道徳的葛藤の源となる。しかし、自己が投影から引き離され、もはや世論と同一でなくなれば、そうすれば、人は本当に自分のものになります。そのとき、自己は相反するものの結合として機能し、こうして心理学的に想像することが可能な最も直接的な神の経験を構成するのである。~カール・ユング;「ミサにおける変容の象徴」;CW 11, par. 396.

超越的な機能は自分で行うものではなく、むしろ相反するものの衝突を経験することから生まれる。~カール・ユング、書簡集第一巻、269ページ。

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[情動は意識の主要な源である。情動なしには、闇から光への変化も、惰性から運動への変化もあり得ない]。
一方では、情動は錬金術の火であり、その暖かさはすべてを存在させ、その熱はすべての余分なものを灰にする(彼はすべての過剰を燃やします)。しかし一方で、情動は鋼鉄と火打石が出会い、火花が散る瞬間であり、情動は意識の主要な源泉である。情動なくして、闇から光への変化、惰性から運動への変化はありえない。~CGユング、「母の元型の心理的側面」、CW 9i, par. 179.

「しかし、情熱とは、情動とは何なのだろうか?そこには火の源があり、エネルギーの充満がある。火のない人間は無価値である。たとえ馬鹿にされても、燃えていなければならない。炎はどこかで燃えなければならない。そうでなければ光は輝かず、暖かさも何もない。~CGユング、クンダリーニ・ヨーガのセミナー、34ページ。

 

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“There is no consciousness without discrimination of opposites.” ~Carl Jung, Psychological Aspects of the Mother Archetype," CW 9i, par. 178.

“Life is born only on the spark of opposites.” ~Carl Jung CW7, Para 78

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Without the experience of the opposites there is no experience of wholeness and hence no inner approach to the sacred figures. ~Carl Jung, CW 12, Para 24.

"Wholeness is not achieved by cutting off a portion of one’s being, but by integration of the contraries." ~C.G. Jung

“On emerging, the God calls me toward the right and the left, his voice calling out to me from both sides. Yet the God wants neither the one nor the other. He wants the middle way: But the middle is the beginning of the long road.” ~Carl Jung, Liber Novus, Page 311.

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When there is full parity of the opposites, attested by the ego's absolute participation in both, this necessarily leads to a suspension of the will, for the will can no longer operate when every motive has an equally strong counter motive. Since life cannot tolerate a standstill, a damming up of vital energy results, and this would lead to an insupportable condition did not the tension of opposites produce a new, uniting function that transcends them. This function arises quite naturally from the regression of libido caused by the blockage. ~CG Jung, Ibid. par. 824.

The tendencies of the conscious and the unconscious are the two factors that together make up the transcendent function. It is called "transcendent" because it makes the transition from one attitude to another organically possible. ~CG Jung, The Transcendent Function, CW 8, par. 145.

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“Once the unconscious content has been given form and the meaning of the formulation is understood, the question arises as to how the ego will relate to this position, and how the ego and the unconscious are to come to terms. This is the second and more important stage of the procedure, the bringing together of opposites for the production of a third: the transcendent function. At this stage it is no longer the unconscious that takes the lead, but the ego.” ~CG Jung, Ibid., par. 181.

The ego keeps its integrity only of it does not identify with one of the opposites, and if it understands how to hold the balance between them. ~CG Jung, CW8, Para 425.


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So long as the self is unconscious, it corresponds to Freud's superego and is a source of perpetual moral conflict. If, however, it is withdrawn from projection and is no longer identical with public opinion, then one is truly one's own yea and nay. The self then functions as a union of opposites and thus constitutes the most immediate experience of the Divine that it is psychologically possible to imagine. ~Carl Jung; "Transformation Symbolism in the Mass"; CW 11, par. 396.

The transcendent function is not something one does oneself; it comes rather from experiencing the conflict of opposites. ~Carl Jung, Letters Vol. I, Page 269

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[for emotion is the chief source of consciousness. There is no change from darkness to light or from inertia to movement without emotion]
On the one hand, emotion is the alchemical fire whose warmth brings everything into existence and whose heat burns all superfluities to ashes (omnes superfluitates comburit). But on the other hand, emotion is the moment when steel meets flint and a spark is struck forth, for emotion is the chief source of consciousness. There is no change from darkness to light or from inertia to movement without emotion. ~CG Jung, "Psychological Aspects of the Mother Archetype," CW 9i, par. 179.

“But what is passion, what are emotions? There is the source of fire, there is the fullness of energy. A man who is not on fire is nothing: he is ridiculous, he is two-dimensional. He must be on fire even if he does make a fool of himself. A flame must burn somewhere, otherwise no light shines; there is no warmth, nothing." ~CG Jung, Seminar on Kundalini Yoga, Page 34.
 

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"対立するものを理解することは、精神を理解するための鍵であると言ってもいいと思います。そして、一旦、対立の現象に慣れ親しむと、一旦、本当に理解したなら、それがあらゆるところで作用しているのがわかるようになります。あらゆる戦争、あらゆるコンテスト、論争、ゲームは、対立するものに関する結合エネルギーの表現なのです。あなたが一対の戦争グループやあらゆる種類の派閥のうちの1つと同一視してしまうときはいつでも、あなたが同一視している限り、とにかく一瞬、対立するものの担い手となる可能性を失っているのです。その代わりに、あなたは一方を識別し、他方を投影します。敵を外側に置き、その過程で「大衆人」になるのだ。

...同様に、私たちの情熱的な反感は、分析的な精査を受ける必要がある。私はどんな人を憎んでいるのか。私はどんなグループや派閥と戦っているのか?心理学的に重要なのは、ある物事に対して賛成か反対かではなく、自分のリビドーがどこに宿っているかということだからである。だから、そのような反省を熱心に追求すれば、オシリスのバラバラ死体のように、外界から散乱した自分の精神が次第に集まってくる。"そのような作業はコニンクティオ(対立物の結合)を促進する"。
~エドワード・エディンガー『ミステリウム講義』322-324ページ。

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対立するものは精神の最も基本的な構造を構成します。リビドー、つまり精神的エネルギーの流れは、電気回路のプラスとマイナスの極の間を電気が流れるのと同じように、対立するものの分極によって生み出される...。意識は、相反するものを同時に経験することと、その経験を受け入れることを必要とする。~エドワード・エディンガー

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「もしあなたが対立するもののペアを取ると、ほとんど2つの当事者が互いに戦争していると仮定することになる-これは二元論的な概念である。アンビバレンスは一元論的な概念であり、そこでは対立するものが分裂して現れるのではなく、同じものの対照的な側面として現れるのである。例えば、良い面と悪い面を持つ人がいるとしよう。このような人は両義的である。良い面と悪い面を持った人を例に挙げます。そのような人を私たちは「彼は弱い」と言います。善はすべて神の中にあり、悪はすべて悪魔の中にあると言い神と悪魔の間で引き裂かれている、


彼はその二つの間を揺れ動く原子のようなもので、彼が何をしようとしているのか、あなたは決して知ることができない。


彼の性格は決して確立されたものではなく、両義的なものである。一方で、対立する両親の間に立つ息子もいます。彼の性格については何も語られていませんが、彼はこれらの対立の犠牲者です。そして彼は無期限に留まることができます。

 

このような場合、"イメージ "という言葉を使わなければならない。このような人は、自分が父と母という正反対のペアの間で犠牲になっていると考えるとき、自分が事件の半分しか述べていないことに気づくまでは何も進歩しません。このことに気づくまでは、実の親やそのイメージを武器にして、生命との出会いから自分を守ることができる。もし、対立する当事者が自分の一部であることを認めた場合、彼はそれらが代表する問題に対する責任を負います。 同様に、私たちに起こったことを戦争のせいにすることにも意味がないと思います。 私たちはそれぞれ、戦争を引き起こした要素を自分の中に抱えていました。
したがって、両価性と対立物のペアとの関係は主観的な立場によるものです。」~C.G. ユング、1925年セミナー、92頁。

 

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“I think it is fair to say that an understanding of the opposites is the key to understanding the psyche. And once you become familiar with the phenomenon of the opposites, once you've really got it, then you'll see them operating everywhere, because they're the very core of the psyche. Every war, every contest, every dispute, every game, is an expression of coniunctio energies concerning the opposites. Whenever you fall into an identification with one of a pair of warring groups or factions of any kind, then you have momentarily so far as you are identified, anyway lost the possibility of being a carrier of the opposites. Instead, you identify with one side and project the other. You locate the enemy on the outside and, in the process, become a “mass man”.

...Similarly, our passionate antipathies need to be subjected to analytic scrutiny. What persons do I hate? What groups or factions do I fight against? Whatever they are, they are a part of me because I am bound to that which I hate as surely as I am bound to that which I love, and psychologically the important thing is where one's libido is lodged, not whether one is for or against a given thing. So if one pursues such reflections diligently, one will gradually collect one's scattered psyche from the outer world, like the dismembered body of Osiris, and such work promotes the coniunctio.”
~Edward Edinger, Mysterium Lectures, Pages 322-324.

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The opposites constitute the most basic anatomy of the psyche. The flow of libido, or psychic energy, is generated by the polarization of opposites in the same way as electricity flows between the positive and negative poles of an electrical circuit... Consciousness requires a simultaneous experience of opposites and acceptance of that experience. ~Edward Edinger

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"If you take the pairs of opposites you are almost supposing two parties at war with one another—this is a dualistic conception. Ambivalence is a monistic conception; there the opposites do not appear as split apart, but as contrasting aspects of one and the same thing. Take for instance a man who has good and bad sides— such a man is ambivalent. We say about him that he is weak, that he is torn between God and the Devil—all the good is in God, all the bad in the Devil; 
and he is an atom swaying between the two, and you can never tell what he is going to do; 
his character has never established itself, but remains ambivalent. On the other hand, we can have a son who stands in between conflicting parents—nothing said of his character, he is the victim of these opposites; and so he can remain indefinitely. One had to invent the term “image” to meet this situation. Such a person can make no progress until he realizes that he has only stated half the case when he thinks himself victimized between the pairs of opposites, father and mother. He must know that he carries the images of the two within himself, and that within his own mind such a conflict is going on—in other words, that he is ambivalent. Until he comes to this realization, he can use the actual parents or their images as weapons with which to protect himself against meeting life. If he admits that the conflicting parties are parts of himself, he assumes responsibility for the problem they represent. In the same way I can see no sense in our blaming the war for things that have happened to us. Each of us carried within himself the elements that brought on the war.
The connection between ambivalence and the pairs of opposites is, then, a subjective standpoint." ~C.G. Jung, 1925 Seminar, pg. 92.