知識の追求では、毎日何かが追加されます。タオの追求では、日々何かが失われていく。物事を強制する必要はますますなくなり、最終的には無為に至る。何もしないとき、何もやり残さない。

真の習熟は、物事を自分のやり方で進めることによって得ることができます。 干渉することで獲得することはできません。
—タオテチン

 

In the pursuit of knowledge, every day something is added. In the pursuit of the Tao, every day something is dropped. Less and less do you need to force things, until finally you arrive at non-action. When nothing is done, nothing is left undone.  
True mastery can be gained by letting things go their own way. It can’t be gained by interfering.  
— Tao Te Ching

 

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マイスター・エックハルトが教えてくれた、物事の成り行きに任せるという技術、非行動による行動、自分を解放することは、私にとって、道への扉を開く鍵となったのである。~カール・ユング『黄金の花の秘密』90ページ。

「能動的な想像力は、自我の停止を達成し、自我の自律性が完全に消失する神の存在へと導くために使われる」。
~C.G.ユング、ETH、1941年10月1日。

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言葉なき教えと、行動を起こさないことの利益は、宇宙で比べることができない。
~老子

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マリー=ルイーズ・フォン・フランツへの質問 : では、この段階は能動的な想像力(アクティヴ・イマジネーション)の永久的な状態なのでしょうか?
フォン・フランツ:「はい、これは能動的な想像力が支配する平面です。意識の内側の核で、あなたは中間の場所に滞在し、あなたはもはや上または下の平面で何が起こっているかと同一視しない。あなたは、いわばあなたの能動的な想像力の中に滞在し、あなたの人生のプロセスは、これが上に行く場所であるという感覚を持っています。例えば、1つの平面上に、あなたは非常に頻繁に起こっているシンクロイベントに気づき、他の上に夢がありますが、あなたの意識はあなたの能動的な想像力の中で進化したイベントに、真ん中の平面上で起こるイベントに向いて維持します。これは、あなたが人生を通して一緒に移動する機能となります。他の面はまだあなたのために存在しますが、あなたはそれらの中心ではありません。重心は、自我とその機能から、自己のヒントを得るための中間的な位置に移動します。例えば、このプロセスを説明した中国の文献によると、意識は、猫がネズミの穴を見ているような、鈍すぎず、緊張しすぎない状態になるとあります。緊張しすぎると、猫は痙攣してネズミを逃してしまうし、鈍感すぎるとネズミが歩き出して猫が見逃してしまう。このような(半分鈍った)意識的な注意が、内的なプロセスに向けられるのである。"

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"...目的もなく待つことができるのは、最高の緊張状態である...絶えず自分に問いかけることなく。と自問し続けることなく。辛抱強く待って、何が来るか、どう来るかを見よう!" 。~ユージン・ヘリゲル、アーチェリーの技の中の禅

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"能動的な想像力は、自我の停止を達成し、自我の自律性が完全に消失する神の存在へと導くために用いられる。"
~C.G.ユング、ETH、1941年10月1日。

 

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The art of letting things happen, action through non-action, letting go of oneself, as taught by Meister Eckhart, became for me the key opening the door to the way. ~Carl Jung, The Secret of the Golden Flower, Page 90.

"Active imagination is used to achieve the suspension of the ego and to lead it over into the presence of the Deity, in which the autonomy of the ego entirely disappears."
~C.G. Jung, ETH, 01/10/1941

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The teaching without words and the benefit of taking no action are without compare in the universe.
~Lao-Tzu

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Question to Marie-Louise von Franz : Is this stage, then, a permanent condition of active imagination?
Von Franz: “Yes, this is the plane on which active imagination takes control. With the inner nucleus of consciousness you stay in the middle place; you no longer identify with what goes on in the upper or lower planes. You stay within your active imagination, so to speak, and you have the feeling that this is where your life process goes on. For instance, on the one plane you very often notice synchronistic events happening, and on the other are the dreams, but you keep your consciousness turned toward the events that happen on the middle plane, on the events that evolve within your active imagination. This becomes the function with which you move along through life. The other planes still exist for you, but you are not centered in them. The center of gravity shifts away from the ego and its functions into an interim position, into attending to the hints of the Self. For instance, a Chinese text that describes the process says consciousness is then in a position like a cat watching a mouse hole – not too dull and not too tense. If a cat is too tense, it gets cramps and misses the mouse; if it is too dull, the mouse will walk out and the cat will miss it. This kind of (half-dimmed) conscious attention is turned toward the inner process.”

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“....to be able to wait without purpose is the state of highest tension...without continually asking yourself: Shall I be able to manage it? Wait patiently, and see what comes - and how it comes!” ~Eugene Herigel , Zen in the Art of Archery

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"Active imagination is used to achieve the suspension of the ego and to lead it over into the presence of the Deity, in which the autonomy of the ego entirely disappears."
~C.G. Jung, ETH, 01/10/1941