Like plants, so men also grow, some in the light, others in the shadows. There are many who need the shadows and not the light C.G. Jung,

植物と同じように、人間もまた成長し、ある者は光の中で、ある者は影の中で。光ではなく影を必要とする者が大勢いる C.G.ユング

 

人間の歴史を見るとき、私たちは表面上で起こっていることだけを見、それさえも伝統という色あせた鏡の中で歪曲されている。
しかし、本当に起こっていたことは、歴史家の探究の目を逃れてしまう。真の歴史的出来事は、深く埋もれており、すべての人が経験し、誰も観察することができない。
それは最も私的で最も主観的な心理的体験である。
戦争、王朝、社会的動乱、征服、宗教などは、本人さえも知らない秘密の心的態度の表面的な症状に過ぎず、歴史家も伝えない。
世界史の大きな出来事というのは、つまるところ、まったく重要でない。
結局のところ、肝心なのは個人の人生である。
そして、未来全体、世界の歴史全体は、最終的に個人の中にある隠れた源から、巨大な総体として湧き出るのである。
最も私的で最も主観的な生活において、われわれは時代の受動的な目撃者であり、その被害者であるばかりでなく、その創造者でもある。
私たちは自分自身の時代を作っているのだ。~カール・ユング、CW10、261頁

004 至高の意味は、意味でも不条理でもなく、イメージと力が一体となったものであり、壮大さと力が一体となったものである。
至高の意味は、始まりであり、終わりである。それは、渡る橋であり、成就である。
他の神々はその時間性によって死んだが、至高の意味は決して死なず、意味となり、そして不条理となり、その衝突の火と血から至高の意味は新たに再生して立ち上がるのである。
神の像には影がある。
至高の意味は現実であり、影を投げかける。
現実的で身体的でありながら、影を持たないものがあるだろうか。
影は無意味である。
それは力を欠き、それ自身によって継続的に存在することはない。
しかし、無意味なものは、至高の意味と切り離せない不滅の兄弟である。
植物と同じように、人間もまた成長し、ある者は光の中で、ある者は影の中で成長する。
光ではなく影を必要とする人が大勢いる。

神のイメージは、それ自身と同じくらい偉大な影を投げかけている。
至高の意味は大きくもあり小さくもあり、それは星空の天の宇宙のように広く、生体の細胞のように狭い。
私の中のこの時代の精神は、至高の意味の偉大さと広さを認めたいが、その小ささは認めない。
しかし、深層の精神はこの傲慢さを克服し、私の中の不死を癒す手段として小を飲み込まなければならなかった。
しかし、この傲慢さを深層心理が克服し、私の中の不老不死を癒すために、小さなものを飲み込むしかなかったのです。
滑稽で反吐が出るほどだった。
しかし、深淵の霊のペンチが私を捕らえ、私は最も苦いドラフツを飲まなければならなかった。~カール・ユング『赤の書』230ページ
When we look at human history, we see only what happens on the surface, and even this is distorted in the faded mirror of tradition.
But what has really been happening eludes the inquiring eye of the historian, for the true historical event lies deeply buried, experienced by all and observed by none.
It is the most private and most subjective of psychic experiences.
Wars, dynasties, social upheavals, conquests, and religions are but the superficial symptoms of a secret psychic attitude unknown even to the individual himself, and transmitted by no historian; perhaps the founders of religions give us the most information in this regard.
The great events of world history are, at bottom, profoundly unimportant.
In the last analysis, the essential thing is the life of the individual.
This alone makes history, here alone do the great transformations first take place, and the whole future, the whole history of the world, ultimately spring as a gigantic summation from these hidden sources in individuals.
In our most private and most subjective lives we are not only the passive witnesses of our age, and its sufferers, but also its akers.
We make our own epoch. ~Carl Jung, CW 10, Para 261

004 The supreme meaning is not a meaning and not an absurdity, it is image and force in one, magnificence and force together.
The supreme meaning is the beginning and the end. It is the bridge of going across and fulfillment.
The other Gods died of their temporality, yet the supreme meaning never dies, it turns into meaning and then into absurdity, and out of the .fire and blood of their collision the supreme meaning rises up rejuvenated anew.
The image of God has a shadow.
The supreme meaning is real and casts a shadow.
For what can be actual and corporeal and have no shadow?
The shadow is nonsense.
It lacks force and has no continued existence through itself.
But nonsense is the inseparable and undying brother of the supreme meaning.
Like plants, so men also grow, some in the light, others in the shadows.
There are many who need the shadows and not the light.
The image of God throws a shadow that is just as great as itself.
The supreme meaning is great and small, it is as wide as the space of the starry Heaven and as narrow as the cell of the living body.
The spirit of this time in me wanted to recognize the greatness and extent of the supreme meaning, but not its littleness.
The spirit of the depths, however, conquered this arrogance, and I had to swallow the small as a means of healing the immortal in me.
It completely burnt up my innards since it was inglorious and unheroic.
It was even ridiculous and revolting.
But the pliers of the spirit of the depths held me , and I had to drink the bitterest of all draughts. ~Carl Jung, The Red Book, Page 230