人間的表現 
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「象徴を受け入れれば、あたかもそれまでその存在を知らなかった新しい部屋に通じる扉が開くようなものです。しかし、象徴を受け入れないと、この扉を不注意に通り過ぎてしまったようなもので、この扉だけが内室へと続く扉だったので、人は再び外の通りへと出て、外部のあらゆるものにさらされなければならない。しかし、外側の自由は何の役にも立たないので、魂は非常に困窮している。"
~C.G.ユング「赤の書」 写真提供:T.アブラクサス

HUMAN EXPRESSION 
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"If one accepts the symbol, it is as if a door opens leading into a new room whose existence one previously did not know. But if one does not accept the symbol, it is as if one carelessly went past this door; and since this was the only door leading to the inner chambers, one must pass outside into the streets again, exposed to everything external. But the soul suffers great need, since outer freedom is of no use to it."
~C.G. Jung, The Red Book  Photo from T. Abraxas

 

物事を完全に無視することはできますが、その象徴的な意味を探さなければなりません。そして、象徴的な意味こそが受け入れられるべきものなのです。 無意識に対処する最良の方法は創造的な方法です。 たとえばファンタジーを作成します。 自由に使えるあらゆる手段を使って解決してください。 人生において逃れることのできない現実の状況を解決するのと同じように、自分がその当事者であるか、その中にいるかのように考えてください。 そのような空想の中であなたが克服するすべての困難は、あなた自身の心理的困難の象徴的な表現であり、あなたが想像の中でそれを克服する限り、あなたはあなたの精神の中でそれらを克服することにもなります。
—カール G. ユング、レターズ、Vol. 1

You can dismiss a thing entirely, but you have to search for its symbolic meaning, and the symbolic meaning is the thing that has to be accepted. The best way of dealing with the unconscious is the creative way. Create for instance a fantasy. Work it out with all the means at your disposal. Work it out as if you were it or in it, as you would work out a real situation in life which you cannot escape. All the difficulties you overcome in such a fantasy are symbolic expressions of psychological difficulties in yourself, and inasmuch as you overcome them in your imagination you also overcome them in your psyche.
—Carl G. Jung, Letters, Vol. I

 

「曖昧なることを説明するに一層曖昧なることを以て、未知なるものを説明するに一層未知なるものを以て」という錬金術の論証法は、啓蒙主義の精神と、そして特に、18世紀の終頃に精密の度を増してきた化学の科学性と折り合いが悪くなった。カール・ユング-心理学と錬金術-

 

A
「象徴には、異質な要素、あるいは両立しない要素を一つのイメージの中に統合することができるという大きな利点がある。錬金術の衰退とともに、精神と物質の象徴的統一は崩れ去り、その結果、現代人は脱魂の世界に根を下ろし、疎外されていることに気づいた。
~CG ユング、母元型の心理学的側面、para. 197.

今、私たちは象徴的な生命を持っていない。そして、私たちは皆、象徴的な生命をひどく必要としている。象徴的な生活だけが、魂の必要性、つまり魂の日々の必要性を表現することができるのです。象徴的な生活がないために、人々はこの工場から一歩も出ることができないのです。儀式の中では、彼らは神格に近い存在であり、神格的でさえあります。カトリック教会の司祭を考えてみてください。彼は神格の中にいて、祭壇の上の生け贄のところに自分を運び、生け贄として自分を捧げます。私たちはそれを行っているでしょうか。私たちがそれを行っているとどこでわかるのでしょうか?どこにもないのです。すべてが平凡であり、すべてが「無に等しい」のです。そして、それが人々がノイローゼになる理由なのです。彼らは、単にすべてのことに、その平凡な人生にうんざりしているのです。戦争だってしたい、みんな戦争がしたい。戦争が起きると、みんな喜んで、"よかった、これで何かが起きるぞ、自分たちよりも大きな何かが起きるぞ "と言うのです。

このようなことは、かなり深くまで浸透しており、人々がノイローゼになるのも無理はありません。人生はあまりにも合理的で、自分は何か別のものであり、自分の役割、人生の神聖なドラマの役者の一人としての役割を果たすという象徴的な存在がないのです。
~CGユング『象徴的人生』。

A
象徴はその内容ではなく、それらは同一ではない。象徴は人間が作ったイメージであり、ある影響や印象、奇妙な精神的体験を表現しようとする人間の正直な試みである。~カール・ユング、『ビジョン・セミナー』、740ページ

A
すべての心理的表現は、もしそれが我々の現在の知識からはみ出した、それ自身よりももっと他の何かを述べたり意味したりしていると仮定するならば、象徴である。~CGユング、「定義」、CW6、par. 817.

「象徴には、異質な要素、あるいは両立しない要素を一つのイメージの中に統合できるという大きな利点がある。錬金術の衰退とともに、精神と物質の象徴的統一は崩れ去り、その結果、現代人は脱魂した世界の中で根こそぎ疎外されていることに気づく。"
~CGユング、母なる元型の心理学的側面、パラ197。

象徴の統一魔法:
「意識は常に党派的であるため、象徴の統一は意識的な意志によって達成されることはない。その敵は集合的無意識であり、意識的な心の言語を理解しない。したがって、無意識に語りかける原始的な類型を含む象徴の魔法が必要である。無意識は象徴によってのみ到達し、表現することができる。このため、個性化のプロセスは象徴なしには決してできない。象徴は無意識の原初的な表現であると同時に、意識的な心の最高の直感に対応する考えである。"
~C.G.ユング『黄金の花』の秘密

歴史的な象徴を失い、その代用品に満足できない人は、今日、確かに非常に困難な立場にある。彼の前には空白が広がり、彼は恐怖のあまりそこから目をそらす。さらに悪いことに、その空白は不条理な政治的、社会的思想で埋め尽くされ、その精神的な荒涼さによって区別されてしまう。しかし、これらの独断的な教条主義に折り合いがつかない場合、彼は神への信頼と称するものに一度は真剣にならざるを得ないと考えるが、そうすると物事がうまくいかないという彼の恐怖の方がより説得力があることが普通である。~カール・ユング;集合的無意識の元型;CW9;第一部:集合的無意識の元型;28ページ。

私は象徴を、未知のもの、認識しがたいもの、完全に決定されないものの告知とみなす。~カール・ユング;魂を求める現代人;22ページ。
 

A
"The symbol has the great advantage of being able to unite heterogeneous or even incommensurable factors in a single image. With the decline of alchemy the symbolical unity of spirit and matter fell apart, with the result that modern man finds himself uprooted and alienated in a de-souled world."
~CG Jung, Psychological Aspects of the Mother Archetype, para. 197.

Now, we have no symbolic life, and we are all badly in need of the symbolic life. Only the symbolic life can express the need of the soul—the daily need of the soul, mind you! And because people have no such thing, they can never step out of this mill—this awful, grinding, banal life in which they are “nothing but.” In the ritual they are near the Godhead; they are even divine. Think of the priest in the Catholic Church, who is in the Godhead: he carries himself to the sacrifice on the altar; he offers himself as the sacrifice. Do we do it? Where do we know that we do it? Nowhere! Everything is banal, everything is “nothing but”; and that is the reason why people are neurotic. They are simply sick of the whole thing, sick of that banal life, and therefore they want sensation. They even want a war; they all want a war. They are all glad when there is a war: they say, “Thank heaven, now something is going to happen—something bigger than ourselves!”

These things go pretty deep, and no wonder people get neurotic. Life is too rational, there is no symbolic existence in which I am something else, in which I am fulfilling my role, my role as one of the actors in the divine drama of life.
~CG Jung, The Symbolic Life.

A
A symbol is not its contents, they are not identical; the symbol is a man-made image, an honest attempt of man to express a certain influence or impression, a strange psychical experience; just as all the terrible Greek monsters, like the chimera, were attempts of man to characterize certain specific local impressions. ~Carl Jung, Visions Seminar, Page 740

A
Every psychological expression is a symbol if we assume that it states or signifies something more and other than itself which eludes our present knowledge. ~CG Jung, “Definitions,” CW 6, par. 817.

"The symbol has the great advantage of being able to unite heterogeneous or even incommensurable factors in a single image. With the decline of alchemy the symbolical unity of spirit and matter fell apart, with the result that modern man finds himself uprooted and alienated in a de-souled world."
~CG Jung, Psychological Aspects of the Mother Archetype, Para 197.

The unifying magic of the Symbol :
"Symbolic unity cannot be attained by the conscious will because consciousness is always partisan. Its opponent is the collective unconscious, which does not understand the language of the conscious mind. Therefore it is necessary to have the magic of the symbol which contains those primitive analogies that speak to the unconscious. The unconscious can be reached and expressed only by symbols, and for this reason the process of individuation can never do without the symbol. The symbol is the primitive exponent of the unconscious, but at the same time an idea that corresponds to the highest intuitions of the conscious mind."
~C.G. Jung, The Secret of the Golden Flower

Anyone who has lost the historical symbols and cannot be satisfied with substitutes is certainly in a very difficult position today: before him there yawns the void, and he turns away from it in horror. What is worse, the vacuum gets filled with absurd political and social ideas, which one and all are distinguished by their spiritual bleakness. But if he cannot get along with these pedantic dogmatisms, he sees himself forced to be serious for once with his alleged trust in God, though it usually turns out that his fear of things going wrong if he did so is even more persuasive. ~Carl Jung; Archetypes of the Collective Unconscious; CW 9; Part I: Archetypes of the Collective Unconscious; Page 28.

I regard the symbol as the announcement of something unknown, hard to recognize, and not to be fully determined. ~Carl Jung; Modern Man in Search of a Soul; Page 22.
 

私は、自分が魂の表現であり、象徴にすぎないことを認識しなければならなかった。~カール・ユング『赤い本』234ページ。

プレローマでは、「上」と「下」が奇妙な形で横たわり、何も生み出さない。しかし、個人の過ちの欲求によって乱されると、「上」と「下」の間に滝が生じ、象徴である動的な何かが生じる。~カール・ユング、レターズ第1巻、59-63ページ。

「私にとって象徴とは、内的な経験を感覚的に知覚できるように表現したものです。宗教的な体験は表現を求めますが、理解を超えているため、「象徴的に」しか表現することができません。それは何らかの形で表現されなければならない。なぜなら、そこに内在する生命力が明らかになるからだ。それはいわば、目に見える生命に踏み越え、具体的な形をとることを望んでいるのだ。
~C.G.ユング、プラハテ宛書簡、1929年1月10日

十字架を神聖な愛の象徴とする解釈は記号論的である。なぜなら、「神聖な愛」は、他の多くの意味を持ちうる十字架よりも、表現されるべき事実をよりよく、より適切に説明しているからである。一方、十字架の解釈は、十字架をあらゆる説明を超えて、神秘的あるいは超越的、すなわち心理的な性質の、まだ知られていない理解不能な事実を表現していると見なし、それが単に十字架に最も適切に表現されていると考えるとき、象徴的であると言えるでしょう。~CGユング、同上、par. 815.

何かが象徴として解釈されるか、あるいは記号として解釈されるかは、主に観察者の態度に依存する。ユングは記号論的アプローチと象徴論的アプローチを、それぞれ因果的視点と最終的視点に結びつけました。彼はその両方の重要性を認めている。
「精神的な発展は意図と意志だけでは達成できない。象徴の魅力が必要であり、その価値は原因のそれを量子的に上回る。しかし、象徴の形成は、心が基本的な事実について十分に長い間思い悩むまで、つまり、生命過程の内的または外的な必要性がエネルギーの転換をもたらすまで、行われることはない。" ~CGユング、「心的エネルギーについて」、CW8、par. 47.

象徴的な態度は、還元的な説明を求めるよりも、心理現象の意味や目的を理解することを優先させるという点で、基本的に建設的である。
もちろん神経症の中には、病的な症状である無意識の産物を至高の象徴と見なす人もいる。
しかし、一般にこのようなことはない。それどころか、今日の神経症患者は、実際には重要性に満ちているかもしれない産物を、単なる「症状」と見なす傾向が強すぎるのである。~CGユング、「定義、CW6、par. 821.

ユングのシンボルに対する最大の関心は、本能的なエネルギーを変換し、方向転換させる能力にあった。
例えば、宗教的なプロセスは本質的に象徴的なものですが、それをどのように説明すればよいのでしょうか。抽象的な形では、象徴は宗教的な観念であり、行動の形では、儀式や式典である。それらは過剰なリビドーの現れであり、表現である。同時にそれらは新しい活動への足がかりであり、自然の法則に従って規則正しく動く本能的な機能とは区別するために、文化的と呼ばれなければならないのである。~CGユング、「心的エネルギーについて」、CW8、par. 91.

「人は象徴を通してのみ内なる自由を創造する」...。
外側の自由は魂にとって何の役にも立たない。
「もし人が象徴を受け入れるなら、それはあたかも以前にはその存在を知らなかった新しい部屋に通じる扉が開くようなものである。しかし、シンボルを受け入れないと、この扉を不注意に通り過ぎてしまったようなもので、この扉だけが内部の部屋に通じる扉であったため、人は再び外部に出て、外部のあらゆるものにさらされることになる。しかし、外側の自由は何の役にも立たないので、魂は非常に困窮している。"
~C.G.ユング『赤い本』。

 

I had to recognize that I am only the expression and symbol of the soul. ~Carl Jung, The Red Book, Page 234.

In the Pleroma, Above and Below lie together in a strange way and produce nothing; but when it is disturbed by the mistakes needs of the individual a waterfall arises between Above and Below, a dynamic something that is the symbol. ~Carl Jung, Letters Vol. 1, Pages 59-63.

"For me a symbol is the sensuously perceptible expression of an inner experience. A religious experience strives for expression and can be expressed only "symbolically" because it transcends understanding. It must be expressed one way or another, for therein is revealed its immanent vital force. It wants to step over, as it were, into visible life, to take concrete shape."
~C.G. Jung, Letter to Plachte, 10 Jan 1929

The interpretation of the cross as a symbol of divine love is semiotic, because “divine love” describes the fact to be expressed better and more aptly than a cross, which can have many other meanings. On the other hand, an interpretation of the cross is symbolic when it puts the cross beyond all conceivable explanations, regarding it as expressing an as yet unknown and incomprehensible fact of a mystical or transcendent, i.e., psychological, nature, which simply finds itself most appropriately represented in the cross. ~CG Jung, Ibid., par. 815.

Whether something is interpreted as a symbol or a sign depends mainly on the attitude of the observer. Jung linked the semiotic and symbolic approaches, respectively, to the causal and final points of view. He acknowledged the importance of both.
“Psychic development cannot be accomplished by intention and will alone; it needs the attraction of the symbol, whose value quantum exceeds that of the cause. But the formation of a symbol cannot take place until the mind has dwelt long enough on the elementary facts, that is to say until the inner or outer necessities of the life-process have brought about a transformation of energy.” ~CG Jung,“On Psychic Energy,” CW 8, par. 47.

The symbolic attitude is at bottom constructive, in that it gives priority to understanding the meaning or purpose of psychological phenomena, rather than seeking a reductive explanation.
There are, of course, neurotics who regard their unconscious products, which are mostly morbid symptoms, as symbols of supreme importance.
Generally, however, this is not what happens. On the contrary, the neurotic of today is only too prone to regard a product that may actually be full of significance as a mere “symptom”. ~CG Jung, “Definitions, CW 6, par. 821.

Jung’s primary interest in symbols lay in their ability to transform and redirect instinctive energy.
How are we to explain religious processes, for instance, whose nature is essentially symbolical? In abstract form, symbols are religious ideas; in the form of action, they are rites or ceremonies. They are the manifestation and expression of excess libido. At the same time they are stepping-stones to new activities, which must be called cultural in order to distinguish them from the instinctual functions that run their regular course according to natural law. ~CG Jung, “On Psychic Energy,” CW 8, par. 91.

"One creates inner freedom only through the symbol"...
Outer freedom is of no use to the soul..
"If one accepts the symbol, it is as if a door opens leading into a new room whose existence one previously did not know. But if one does not accept the symbol, it is as if one carelessly went past this door; and since this was the only door leading to the inner chambers, one must pass outside into the streets again, exposed to everything external. But the soul suffers great need, since outer freedom is of no use to it."
~C.G. Jung, The Red Book.