黙って聞いてください:あなたは自分の狂気を認識し、それを認めていますか?あなたは、あなたのすべての土台が完全に狂気に陥っていることに
土台が完全に狂気にまみれていることに気づきましたか?あなたは自分の狂気を認め、それを友好的に迎え入れようとは思わないのですか?あなたはすべてを受け入れたかったのです。だから、狂気も受け入れてください。あなたの狂気の光を輝かせれば
そうすれば、突然、夜が明けるだろう。
カール・ユング

 

A
"私の魂はささやくように、緊急に、警告するように私に話しかけた。「言葉よ、言葉よ、あまり多くの言葉を作るな。黙って聞いてください。自分の狂気に気づき、それを認めますか?あなたのすべての基盤が完全に狂気にまみれていることに気づきましたか?あなたは自分の狂気を認め、それを友好的に迎え入れようとは思わないのですか?

あなたはすべてを受け入れたかったのです。だから、狂気も受け入れてください。あなたの狂気の光を輝かせれば、突然、夜が明けるでしょう。狂気は軽蔑されるものでも、恐れられるものでもなく、むしろそれに命を与えるべきだ...道を見つけたいのなら、狂気を拒絶してはならない、それはあなたの性質の大きな部分を占めているからだ...それを認識できることを喜べ、そうすればあなたはその犠牲者にならずにすむからだ。

狂気は精神の特殊な形態であり、あらゆる教えや哲学にまとわりつくが、日常生活にはなおさらである。人間は、自分自身のために規則を作るためにのみ、理性に向かって努力する。人生そのものにルールはない。それこそが神秘であり、未知の法則なのです。あなた方が知識と呼ぶものは、生命に何か理解できるものを押し付けようとする試みである。"
~カール・ユング; 赤い本; ノクス・ターティア; 298ページ。

A
これが狂気の始まりであり、狂気である......あなたはこれらの無意識の事実に身を委ねることなく、それを意識することはできない。もしあなたが無意識への恐怖を克服し、自分自身を下に置くことができるなら、これらの事実はそれ自身の生命を持つようになる。
~カール・ユング『リベル・ノヴス』253ページ。脚注211.

"患者が自分の内的発展の逃れられない本質を感じ始めると、自分がもはや理解できないある種の狂気の中にどうしようもなく滑り込んでいるというパニック的な恐怖に簡単に打ち勝つことができる。"
~カール・ユング、CW 13, パラ 325

A
[...]
ユング博士 : 暗闇に飲み込まれるというのは、現実にはどういうことでしょうか?黒い太陽に?
バハドウジ博士 死ですか?
ユング博士:そうではありません。意識の現象として理解すれば、必ずしもそうではありません。体が関係していれば死でしょうが、心であればどうなるのでしょうか。

ハーディング博士 人は非常に自動的な存在になり、集団の一人として機能するようになり、個人の資質がまったくなくなります。
ユング博士 それを何と呼ぶのですか?
ハーディング博士 ノーマル?
ユング博士 決して正常とは言えません。もし私がこの瞬間に突然自動化されたら、私は無意識を実行し、あなたは驚嘆するでしょう。では、無意識に飲み込まれるのはどんな人なのでしょうか?
答えは 非常識な人たちです。

ユング博士 もちろんです。無意識は徹底的に混沌としていて、カオスと宇宙、相反するものですが、その混沌とした性格が印象的なので、無意識に取り憑かれた人は誰でも混沌としているのですな。つまり、彼は驚くほど法律を守っているかもしれませんが、彼の行動が最も象徴的であることがわかるので、私たちは彼を精神異常者と呼ぶでしょう。彼は正常ではなく、無意識のうちに錯乱した状態にあり、無責任なのです。つまり、この患者さんにとってはここが正念場なのです。彼女は狂気の瞬間に脅かされていて、だからこそ逃げ出そうとするのです。何が彼女を狂わせるのか?[カール・ユング『ヴィジョン』。C.G.ユングによって1930年から1934年に与えられたセミナーのノート、第1巻、pg.1136

 

A
“My soul spoke to me in a whisper, urgently and alarmingly: "Words, words, do not make too many words. Be silent and listen: have you recognized your madness and do you admit it? Have you noticed that all your foundations are completely mired in madness? Do you not want to recognize your madness and welcome it in a friendly manner?

You wanted to accept everything. So accept madness too. Let the light of your madness shine, and it will suddenly dawn on you. Madness is not to be despised and not to be feared, but instead you should give it life...If you want to find paths, you should also not spurn madness, since it makes up such a great part of your nature...Be glad that you can recognize it, for you will thus avoid becoming its victim.

Madness is a special form of the spirit and clings to all teachings and philosophies, but even more to daily life, since life itself is full of craziness and at bottom utterly illogical. Man strives toward reason only so that he can make rules for himself. Life itself has no rules. That is its mystery and its unknown law. What you call knowledge is an attempt to impose something comprehensible on life.”
~Carl Jung; Red Book; Nox Tertia; Page 298.

A
This is how madness begins, this is madness … You cannot get conscious of these unconscious facts without giving yourself to them. If you can overcome your fear of the unconscious and can let yourself go down, then these facts take on a life of their own.
~Carl Jung, Liber Novus, Page 253. Footnote 211.

"When a patient begins to feel the inescapable nature of his inner development, he may easily be overcome by a panic fear that he is slipping helplessly into some kind of madness he can no longer understand."
~Carl Jung, CW 13, Para 325

A
[…]
Dr. Jung : What would it mean in reality to be swallowed by the darkness? By the black sun?
Dr. Bahadurji: Death?
Dr.Jung: Not necessarily, if understood as a phenomenon of consciousness; if the body were concerned, it would be death, but if it is the mind what would happen?

Dr. Harding: One would become very automatic, functioning as one member of a collective group, with no individual quality at all.
Dr. Jung: And what would that be called?
Dr. Harding: Normal?
Dr. Jung: By no means would they call you normal. If I should suddenly become automatic at this moment, I would perform my unconscious, and you would marvel, I can tell you! So what kind of people are swallowed by the unconscious?
Answer: Insane people.

Dr. Jung: Of course. You see, the unconscious is thoroughly chaotic, chaotic and cosmic, it is the opposites but the chaotic character is so impressive that anyone possessed by the unconscious is chaotic. That is, he might be marvelously law abiding, but we would call him a lunatic because we would see that his actions were most symbolic. He would not be normal in any way, he would be in an unconscious delirious condition, irresponsible. So this is a critical point for our patient, she is threatened by a moment of insanity and this is why she tries to escape. Now what would drive her crazy? […] ~Carl Jung, Visions: Notes of the Seminar Given in 1930-1934 by C.G. Jung, Volume 1, pg.1136

 

想像力は狂気を生まない。 まさに狂気を生むのは理性です。
ーG・K・チェスタートン

Imagination does not breed insanity. Exactly what does breed insanity is reason.

― G K Chesterton

 

「狂人とは理性を失った人ではなく、理性以外のすべてを失った人のことだ」
― G・K・チェスタートン

“A madman is not someone who has lost his reason but someone who has lost everything but his reason”
― G K Chesterton

 

「想像力は狂気を生まない。まさに狂気を生むのは理性です。詩人は気が狂わない。しかし、チェスのプレイヤーはそうします...おそらく、すべての中で最も強力なケースはこれです.1人の偉大な英国の詩人、カウパーだけが狂ったということです。そして、彼は間違いなく論理によって、醜く異質な予定説の論理によって狂気に駆り立てられました。詩は病気ではなく、薬だった... 彼はジョン・カルビンに呪われた... 詩は無限の海に簡単に浮かぶので正気である。理性は無限の海を渡ろうとするので、海を有限にする。その結果、精神的疲労が生じます..。 詩人は頭を天に上げることだけを求めます。天国を頭に入れようとするのは論理学者です。そして分裂するのは彼の頭です. 狂人は彼の理性を失った男ではありません. 狂人とは理性以外の全てを失った男… 唯物論者と狂人は決して疑うことはありません... 神秘主義は男性を正気に保ちます. あなたが神秘を持っている限り、あなたは健康です。ミステリーを破壊すると、病的状態が生まれます。」
― GK チェスタートン、正統派

“Imagination does not breed insanity. Exactly what does breed insanity is reason. Poets do not go mad; but chess players do... Perhaps the strongest case of all is this: that only one great English poet went mad, Cowper. And he was definitely driven mad by logic, by the ugly and alien logic of predestination. Poetry was not the disease, but the medicine... He was damned by John Calvin... Poetry is sane because it floats easily in an infinite sea; reason seeks to cross the infinite sea, and so make it finite. The result is mental exhaustion... The poet only asks to get his head into the heavens. It is the logician who seeks to get the heavens into his head. And it is his head that splits... The madman is not the man who has lost his reason. The madman is the man who has lost everything except his reason... Materialists and madmen never have doubts... Mysticism keeps men sane. As long as you have the mystery you have health; when you destroy mystery you create morbidity.”
― G.K. Chesterton, Orthodoxy