My point, once again, is not that those ancient people told literal stories and we are now smart enough to take them symbolically, but that they told them symbolically and we are now dumb enough to take them literally.
JOHN DOMINIC CROSSAN
liturgy.co.nz

もう一度言いますが、私が言いたいのは、古代の人々が文字通りの物語を語り、それを象徴的に受け取るほど今の私たちは賢いということではなく、彼らが象徴的に語り、それを文字通りに受け取るほど今の私たちは愚かだということです。
ジョン・ドミニク・クロッサン
典礼.co.nz

 


A
夢ワークや座禅をする目的は、現実をはっきり見るようになることではありませんか?それが主な目的です。自己実現/悟りを開いて、幻想のエゴに基づいた世界に生きることの影響にもう悩まされないようにするためでしょう?
ユングは、集団主義的な社会集団の催眠術にかかり、そのような群れ物語的な外部からの指示に従って行動する一般人の「大衆的」世界観が、いかに私たちを分離状態に保ち、全体性とは正反対のものにしているかを説明しています。

A
"個性化の過程において、人格における意識的要素と無意識的要素の統合から生まれる姿を先取りしているのです。
したがって、それは対立するものを統合する象徴であり、仲介者であり、癒しをもたらすもの、つまり、全体を作るものである。
私は、この意識を超越した全体性を "自己 "と呼んでいる。
個性化の過程の目標は、自己の統合である。" ~カール・ユング、CW 9i, パラ 278

もし私たちが分裂的な政党の中にいて、いつも外の悪者を指差しているようでは、全体性も自己実現もないでしょう。
現代の社会が「右翼」と「左翼」に分かれているのは、神経症的な解離に過ぎず、個々の現代人の中で起こっていること、つまり自分の中の分裂を世界の舞台で反映しているのである。
このため、影、つまり意識に受け入れられないものが相手に投影され、その一方で、彼は架空の自己像や科学的合理主義が提供する抽象的な世界像と同一視しているのである。
その結果、本能が失われ、特に "caritas "が失われることになる。
つまり、現代社会で切実に必要とされている隣人愛である。
~マリー・ルイーズ・フォン・フランツ

...彼は自分の中に危険な影と敵を抱いていて、政治的怪物の暗躍に見えない助っ人として関与している。政治団体は常に反対側の集団の中に悪を見出す性質がある。ちょうど、個人が自分について知らないことや知りたくないことを、他の誰かに押し付けることによって排除しようとする不治の病の傾向があるのと同じである。
~CGユング、CW10、パラ576

1937年のイェール大学での講義で、ユングは次のような忘れがたい指摘をしています。
「そして、自分の影を処理することを学ぶだけで、世界のために何か本当のことをしたことになるのです。その人は、現代の巨大で未解決の社会問題の、少なくとも限りなく小さな部分を背負うことに成功したのである。これらの問題のほとんどは、相互の投影によって毒されているため、非常に困難である。自分自身と、自分が無意識に持っている闇とが見えないのに、どうして誰もまっすぐ見ることができるだろう?~カール・ユング、CW11、par. 140.

A
1.01-- フォン・フランツは、ユングが「理解」しない弟子たちに対してどれほど苛立ったかを語っています。ユングはこう言うのです。「私が訓練した弟子たちのうち、彼らはまだ幼稚園児に過ぎない」。

1.35-社会における悪の問題...できるのは自分の内なる仕事だけだ。もし慈悲深い教えが助けになるなら、私たちはとっくに問題から解放されているはずだ。私たちは、多くの慈悲深く合理的な教えを受けているが、それは助けにならない。だから、あなたが本当に手を置いて、体と体が触れ合うことができる唯一の場所は、悪の問題はあなた自身の中にあり、そこには何かを変えるという希望があります...しかし、世界を変えるという希望は、幼稚な幻想です。ホメイニに憑依されていると言ってこい、そうすれば彼はお前の首を切り落とすだろう。

2.44-インタビュアーの言葉:現代において、内なる道を選ぶのに十分な賢さと勇気を持つ人はほとんどいないようです...英雄的になって外に向かって行動することはとても魅力的です...例えば世界中で核兵器と原子力が開発されていますが...私は内なる仕事をするより、飛び起きて走り出し、すべての時間とお金を使ってそれを止めようとしたくなるんですよ。
フォン・フランツは言います。「あなたはすぐに、あなたの努力が妨げられるような、不明瞭な影響に突き当たるでしょう。

4.00-自分自身の問題に取り組めば、他の人に影響を与えることができるかもしれないのなら、活動家の看板を持って街頭に出るよりも多くのことをしたことになる。
https://www.youtube.com/watch?v=USii7mjbzrw
マリー=ルイーズ・フォン・フランツ - "悪の問題"

ges 45-47.

A
Isn’t the purpose of doing our dream work and practicing Zen meditation to get us to see reality clearly? That’s the main objective, to reach Self-realization/enlightenment so that we no longer suffer from the affects of living in the illusory ego-based world, right?
Jung explains how the “Mass-man” Worldview of the average person who is under the hypnotic spell of collectivist social groups and operating according to those herd-narrative external instructions keeps us in separation – the opposite of Wholeness...

A
“In the individuation process, it anticipates the figure that comes from the synthesis of conscious and unconscious elements in the personality.
It is therefore a symbol which unites the opposites; a mediator, bringer of healing, that is, one who makes whole.
I have called this wholeness that transcends consciousness the “self.”
The goal of the individuation process is the synthesis of the self.” ~Carl Jung, CW 9i, Para 278

^^ no Wholeness and no Self-realization if we stay stuck in our divisive political party always pointing a finger at the evil-others-out-there.
The contemporary division of society into a “right” wing and a “left” wing is nothing but a neurotic dissociation, reflecting on the world stage what is happening in the individual modern man: a division within himself.
This causes the shadow, that is, what is unacceptable to consciousness to be projected onto an opponent while he identifies with a fictitious self-image and with the abstract picture of the world offered by scientific rationalism.
This leads to a constantly greater loss of instinct and especially to the loss of "caritas"
ie. the love of one’s neighbour so sorely needed in the contemporary world.
~Marie Louise Von Franz.

… he harbours within himself a dangerous shadow and adversary who is involved as an invisible helper in the dark machinations of the political monster. It is in the nature of political bodies always to see the evil in the opposite group, just as the individual has an ineradicable tendency to get rid of everything he does not know and does not want to know about himself by foisting it off on somebody else.
~CG Jung, CW 10, Para 576

In his 1937 lectures at Yale Jung made an indelible point: the new man must bear the burden of the shadow consciously, for
“such a man knows that whatever is wrong in the world is in himself, and if he only learns to deal with his own shadow he has done something real for the world. He has succeeded in shouldering at least an infinitesimal part of the gigantic, unsolved social problems of our day. These problems are mostly so difficult because they are poisoned by mutual projections. How can anyone see straight when he does not even see himself and the darkness he unconsciously carries with him into all his dealings?“ ~Carl Jung, CW 11, par. 140.

A
1.01-- von Franz tells of how exasperated Jung was about his pupils who didn’t ‘get it’. Jung would say; of all those pupils I’ve trained and they are still just kindergarten…

1.35—the problem of evil in society… the only thing you can do is one’s inner work. If benevolent teaching would help then we would have been out of trouble long ago, we get a lot of benevolent and reasonable teaching but it doesn’t help. So the only place where you can really put the hand on it and be with it, body to body, the problem of evil is in yourself and there you have the hope to change something… but the hope to change the world is a childish illusion. Go and tell Khomeini that he is possessed and he will cut your head off for it.

2.44—interviewer says; it seems almost impossible that enough people in our time would be wise enough or courageous enough to choose the inner way… it’s so tempting to be heroic and act outwardly… for example all over the world, the nuclear weapons and nuclear power that’s developing… it makes me want to jump up and run out and spend all my time and money to try to stop that rather than do the inner work.
Von Franz says; you’ll soon run up against some obscure affects where all your efforts get blocked.

4.00—if you work on your own problem then you might (be able to influence others) then you have done more than if you have gone in the street with an activist sign.
https://www.youtube.com/watch?v=USii7mjbzrw
Marie-Louise von Franz - "The Problem of Evil"

ges 45-47.

 

A
「ティナ・ケラーは戦後、ユングを訪ねて、自分が関わっている社会的な活動に「声を貸してほしい」と頼みました。すると彼は冷ややかな目で、「私は今、錬金術の研究をしているんだ」と言ったそうです。その冷淡さに彼女は驚いた。ハンナによると、1944年以降、彼はパーソナリティーNo.2からほとんど出なくなった。ハンナがボリンゲンにいる彼を訪ねると、彼は「クスナハトからすぐには来ないで、クスナハトの空気が抜けるまで数日待ってくれ」と言ったという。これは、道教の聖人が雨乞いをして、数日間、一人で小屋に座り、タオの中に身を置くことによってのみ、土地の呪いを解くことができたという話を非常に彷彿とさせる。私たちには魔法陣、静寂の曼荼羅が必要なのです」。
^^ 大衆運動と同一化すると...インフレになる(運動に同化しない者を専制する)。

[彼は冷たい目で見て、「今、錬金術をやっているんだ」と言ったそうです] 彼の冷淡さは彼女を驚かせた]。
^^ 【それ(錬金術)には社会的な思想は含まれていない。
このすべての取り組み(錬金術)は、多くの人のための事業ではなく、社会的な思考を含まない。本質的に個人の問題であり、1人でも10人でも1000人でも、それぞれが単独で取り組む。~カール・ユング、ETH講義V、165ページ。

「錬金術師たちは、彼らなりに個性化のプロセスの本質について、我々現代人よりもよく知っていて、このパラドックスをウロボロス(自分の尾を食べる蛇)のシンボルで表現しました。ウロボロスには無限性、あるいは全体性という意味があると言われている。ウロボロスのイメージには、自分を食い尽くし、循環させるという思想がある。錬金術のプリマテリアが人間自身であることは、賢明な錬金術師たちには明らかだったからだ。ウロボロスは、対極にあるもの、すなわち影の統合と同化を表す劇的なシンボルである。この「フィードバック」のプロセスは、同時に不死の象徴でもある。ウロボロスは、自分を殺して自分を生き返らせ、自分を受精させて自分を誕生させると言われているからだ。ウロボロスは、相反するものの衝突から生じる「一」を象徴しており、それゆえ、間違いなく人間の無意識に由来する原初のマテリアルの秘密を構成している。" ~カール・ユング『ミステリウム・コニクエンシス』より

A
"集団の恐怖は群れの本能を刺激し、群れの一員とみなされない者に対する獰猛さを生み出す傾向がある" ~Bertrand Russell.

「もし誰かが世界を「宣教」し、何が自分にとって良いかを人々に伝えようとするならば、それはその人が飢えているということであり、他人の死体で自分の腹を満たしたいということだ。
彼自身の考え、彼自身の魂が飢えているのだ。そして、彼自身がそれを養うことができないので、他の人々が彼の考えや食欲を養っているのだ。" ~カール・ユング『ツァラトゥストラ・セミナー』213ページ

革命を買うことはできない。革命を起こすことはできません。あなたは革命になることしかできない。それはあなたの精神の中にあるか、どこにもないかだ。
~アーシュラ・K・ル=グウィン

"あなた自身の自己実現は、あなたが世界に提供できる最大の奉仕です。"
~ラマナ・マハリシ

誰もが世界を変えようと考えるが、自分を変えようと考える者はいない。
~レオ・トルストイ

A
ここで伝えられている「群集心理」についてのメッセージに注意してください。
社会活動家は膨張し、自分たちの社会集団の物語に反対するものを聞くことができなくなる...。
「政治や経済、社会の変化を通じて真の解決策を見出そうとすることさえ、ユングにとっては心理的なインフレの兆候なのです」。
~カタファルケ、ピーター・キングズレー

すべての人間のコントロールは、個人が大衆運動に巻き込まれたときに終わりを迎える。~カール・ユング、CW 10、パラ 395

しかし、十分に情報を得ることができるのは、彼が集団的な意見の平準化の影響から大きく解放され、それによって自分自身の個性を明確に認識できるようになったときだけである。~カール・ユング、CW 6, Para 10.

この世界で洞察力と善意を持っている人々は、大衆に説教したり、大衆にとって最善の道を見つけようとしたりするよりも、自分自身の「魂」に関心を持つべきだということに、私はまったく同意します。~カール・ユング、書簡集II、549~550ページ

インフレ。誇張された自己重要感によって特徴づけられる心の状態であり、しばしば劣等感によって補われる。
肯定的であれ否定的であれ、インフレーションは心理的憑依の症状であり、無意識のコンプレックスと同化したり、自己から離脱したりする必要性を示している。
膨張は、意識の無意識への退行である。~CGユング、CW12、パラ563。
 神像の、パ

 

A
“Tina Keller, after the war, visited Jung to ask him to "lend his voice" to some social cause du jour she was involved with. She said he looked at her coldly and said, "I'm working on alchemy now." His detachment astonished her. Hannah said after 1944 he rarely ever left Personality No. 2. When she visited him at Bollingen, he insisted she not come straight from Kusnacht, but wait a few days until the air of Kusnacht had left her. All this is very reminiscent of the rainmaker story of the Taoist sage who could only lift the curse on the land by sitting alone in a hut for a few days, settling into the Tao. We need a magic circle, a mandala of stillness.”
^^ Identifying with a mass movement… leads to inflation (and tyrannizing those who do not assimilate the movement)

[She said he looked at her coldly and said, "I'm working on alchemy now." His detachment astonished her]
^^ [it (Alchemy) does not contain social thoughts,]
This whole effort [Alchemy] is not an undertaking for the many, it does not contain social thoughts, it is essentially an individual matter, and, whether it is practiced by one, ten or even a thousand people, each works alone. ~Carl Jung, ETH Lecture V, Page 165.

“The alchemists, who in their own way knew more about the nature of the individuation process than we moderns do, expressed this paradox through the symbol of the Ouroboros, the snake that eats its own tail. The Ouroboros has been said to have a meaning of infinity or wholeness. In the age-old image of the Ouroboros lies the thought of devouring oneself and turning oneself into a circulatory process, for it was clear to the more astute alchemists that the prima materia of the art was man himself. The Ouroboros is a dramatic symbol for the integration and assimilation of the opposite, i.e. of the shadow. This ‘feed-back’ process is at the same time a symbol of immortality, since it is said of the Ouroboros that he slays himself and brings himself to life, fertilizes himself and gives birth to himself. He symbolizes the One, who proceeds from the clash of opposites, and he therefore constitutes the secret of the prima materia which unquestionably stems from man’s unconscious.” ~Carl Jung, Mysterium Coniunctionis

A
“Collective fear stimulates herd instinct, and tends to produce ferocity towards those who are not regarded as members of the herd.” ~Bertrand Russell.

“If anybody wants to "missionarize" the world and to tell people what is good for them, it means that he is hungry; he wants to fill his belly with the corpses of other people.
His own ideas are hungry, his own soul; and other people are feeding his thoughts and appetites because he is unable to feed them himself.” ~Carl Jung, Zarathustra Seminar, Page 213

You cannot buy the revolution. You cannot make the revolution. You can only be the revolution. It is in your spirit, or it is nowhere.
~Ursula K. Le Guin

“Your own Self-Realization is the greatest service you can render the world.”
~Ramana Maharshi

Everyone thinks of changing the world, but no one thinks of changing himself.
~Leo Tolstoy.

A
Take careful note on the message that is being conveyed here about Herd-mentality.
Social activists become inflated and cannot hear anything that opposes their social group’s narrative…
“.. even to believe in finding real solutions through politics or economics or social change is for Jung an unfailing sign of psychological inflation.”
~Catafalque, Peter Kingsley

All human control comes to an end when the individual is caught in a mass movement. ~Carl Jung, CW 10, Para 395

He can, however, be sufficiently informed only when he has in large measure freed himself from the leveling influence of collective opinions and thereby arrived at a clear conception of his own individuality. ~Carl Jung, CW 6, Para 10.

I quite agree with you that those people in our world who have insight and good will enough should concern themselves with their own "souls" more than with preaching to the masses or trying to find out the best way for them. ~Carl Jung, Letters Vol. II, Pages 549-550

Inflation. A state of mind characterized by an exaggerated sense of self-importance, often compensated by feelings of inferiority.
Inflation, whether positive or negative, is a symptom of psychological possession, indicating the need to assimilate unconscious complexes or to disidentify from the self.
Inflation is a regression of consciousness into unconsciousness. ~CG Jung, CW 12, Para 563.
 of the God-Image, pa

 

膨張した意識は、常に自分中心で、自分の存在しか意識していない。過去から学ぶことも、現代の出来事を理解することも、未来について正しい結論を導き出すこともできない。自分自身に催眠術をかけられているため、反論することができない。それは、必然的に自らを災難に陥れ、死に至らしめる。逆説的だが、インフレは意識の無意識への退行である。これは、意識があまりにも多くの無意識の内容を自らに取り込み、すべての意識の必須条件である識別能力を失ったときに必ず起こることである。~CGユング、「エピローグ」、CW12、par. 563.

注:膨張した人間は
* 自己中心的で、自分自身の存在以外には何も意識しない。
* 過去から学ぶことができない。
* 現代の出来事を理解することができない。
* 未来について正しい結論を導き出すことができない。
* それ自体に催眠術をかけられているので、議論することができない。
* インフレーションは、目の盲点を拡大する。
* インフレは心理的憑依の症状である。
* それは必然的にそれを打つに違いない災難に自分自身を運命づけます。
* 逆説的だが、インフレは意識の無意識への退行である。
* そして、すべての意識の基本条件である識別能力を失う。

「自己の)経験を持ち、自己と同一化することなく、それに関わることができる自我を発達させることである。それに成功すれば、人はイニシエーションされた者となり、一般には利用できない精神のレベルに特権的に参加することになる。その事実を説いて回ることはしない。説教することは、その事実と同一視することの表現にすぎないからだ。" ~エドワード・エディンガー - 大いなる人格との出会い。

ユングの弟子であるエドワード・エイディンガーは、自我とその自己との関係について、4つの説明を明確にしています。
「自我が自己から離れすぎると、疎外感を感じるようになる。したがって、『自我と自己との何らかの接触を再確立しなければならない』これは、自我が適切な秩序パラメータを見出す必要性を示唆している。
エッディンガーは、発達のプロセスを4つの要素で捉えている。

(1)インフレーション(覚醒した自我は自己に近すぎる)。
(2) 疎外(自我が自己から離れすぎている)。
(3)返還(自我が戻り、自己と再びつながる)。
4)個性化(自我と自己が相互に調和した関係にあること)。
個性化とは、自我が自己と同一視されることなく、直接的に関連する理想的な共生関係である。"

"さて、ここに心理学の本質に関するもう一つの決定的な洞察があります。彼(ユング)が語っているのは、弱さや敗北の体験は意識にとって必要不可欠なものであるということです。弱さや敗北を経験しない限り、意識的な存在にはなり得ないのです。私は『自我と元型』の中で、この問題全体について話していますが、その中で、心のライフサイクルを説明する図を使いました。

この図は、エゴと自己の同一性という原初的な状態から、意識が徐々に発展していく様子を描いたものです。原初の状態は、インフレーションです。幼児期の精神は、自己と同一化した状態にあり、インフレーションの状態にあります。それは神と同一視されています。非常に徐々に、もし人生が拒絶や敗北、弱さの経験を通じて正しいレッスンを提供するならば、それは徐々に意識化されます。そして、そのサイクルを何度も繰り返して、そのたびに少しずつ意識が高まっていくのです。

甘やかされた子供の心理は、このサイクルを短絡させる。子供の自我・自己同一性は修正されないままです。インフレを演じて、罰せられたり、倒されたりする代わりに、そのサイクルが完成しないように、逃げ出すことが許されているのです。このサイクルは、エゴ/自己のアイデンティティが、敗北、失敗、弱さの経験を繰り返し受けることによって起こる変容を描いています。自我と自己の複合体は変容を遂げます。つまり、意識が成長するにつれて、自我も自己も変容を遂げるということです。
~エドワード・エディンガー『トランスフォーメーション

 

An inflated consciousness is always egocentric and conscious of nothing but its own existence. It is incapable of learning from the past, incapable of understanding contemporary events, and incapable of drawing right conclusions about the future. It is hypnotized by itself and therefore cannot be argued with. It inevitably dooms itself to calamities that must strike it dead. Paradoxically enough, inflation is a regression of consciousness into unconsciousness. This always happens when consciousness takes too many unconscious contents upon itself and loses the faculty of discrimination, the sine qua non of all consciousness. ~CG Jung, "Epilogue," CW 12, par. 563.

^^ Note: an inflated person is:
* egocentric and conscious of nothing but its own existence.
* incapable of learning from the past.
* incapable of understanding contemporary events.
* incapable of drawing right conclusions about the future.
* it is hypnotized by itself and therefore cannot be argued with.
* Inflation magnifies the blind spot in the eye.
* Inflation is a symptom of psychological possession.
* It inevitably dooms itself to calamities that must strike it dead.
* Paradoxically enough, inflation is a regression of consciousness into unconsciousness.
* and loses the faculty of discrimination, the sine qua non of all consciousness.

“The development of the ego that is able to have the experience (of the Self) and relate to it without identifying with it. If one succeeds in that, then one becomes an initiated one, one becomes a privileged participant in a level of the psyche that isn’t generally available. One doesn’t go around spouting out that fact, because preaching about it is just an expression of the identification with it.” ~Edward Edinger - Encounters with the Greater Personality.

There is a fourfold description of the ego and its relation to the Self that Edward Edinger. a student of Jung's, articulates:
"When the ego separates too far from the Self, a sense of alienation develops. Therefore, 'some contact between ego and Self must be re-established' This suggests a need for the ego to find a suitable ordering parameter.
Edinger views the developmental process as fourfold:

(1) inflation (the awakening ego is too close to the Self);
(2) alienation (the ego has separated too far from the Self);
(3) restitution (the ego returns and re-connects to the Self);
and (4) individuation (the ego and Self in a mutually harmonious relationship).
Individuation is the ideal symbiotic relationship in which the ego is directly related to the Self without being identified with it."

"Now here's another crucial insight about the nature of psychology. What he (Jung) is telling us is that the experience of weakness or defeat is a sine qua non for consciousness. You cannot be a conscious being unless you can experience weakness and defeat. I talk about that whole matter in Ego and Archetype, where I used a diagram to illustrate the psychic life cycle.

What it pictures is the way consciousness is progressively developed out of the original condition of ego/Self identity. The original condition is inflation. The infantile psyche is in a state of identification with the Self and it is in a state of inflation. It is identified with the Deity. Very progressively, if life provides the right lessons through rejections and defeats and experiences of weakness, it gradually becomes conscious. And you go through that cycle again and again and each time it goes around there's a little increase in consciousness.

The psychology of the spoiled child short-circuits this cycle. The child's ego/Self identity goes uncorrected. It acts out the inflation and instead of being punished or defeated, it is allowed to get away with it so that the cycle does not complete itself. This cycle pictures the transformations that take place as ego/Self identity is subjected to recurrent experiences of defeat, failure and weakness. That composite entity of ego and Self undergoes transformation. This means that as consciousness grows, both the ego and the Self undergo transformation.”


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