Գոհար Մնացականյան
分析心理学。理論と実践

私は評論家ではなく、精神分析医です。全ての結果に原因があるならば、十分な原因があったはずで、私は結果を非難するのではなく、原因を探さなければならないからです。
ですから、私は批判者ではなく、理解しようとしているのだと信じてください。私を不愉快にさせる多くのものは、その原因が何であるかを理解すれば、もはや私を不愉快にさせません。民族は個人のようなものです。苦しんでいても、その苦しみの中に治療の一端があると確信できない限り、医師に傷つけられてはならない。
すべての神経疾患には、精神的な要素がある。それは、魂と肉体の間の何らかの葛藤の痛々しい証人です。私は、患者が自分自身に隠していることを患者から聞き出そうとしているので、患者が私のところに来たとき、私はただ聞くだけです。私は自分の心を空白にして、受容する。私には偏見があってはならないし、患者が開示する道徳的、精神的な状態を判断してはならないのです。インタビューをしているうちに、彼らは何か難しいことを話すようになり、どこに矛盾があるのかが明らかになってきます。時には、それが非常に子供じみたものであることもあります。つまり、人生についての誤った考えが彼らを縛り付け、真の生活から遠ざけ、その存在を示すために神経の病気を立ち上げているのです。
もし患者さんが、この葛藤が現実であり、悲劇的なものであり、そこから逃れようとする努力は無駄であり、自分にふさわしくないものであると理解するようになれば、私は彼を助けることができます。そして、私が学んだことを彼のために役立てることができるのです。
- C.G.ユング「最も悲劇的な瞬間に直面しているアメリカ」。C.G.ユング・スピーキング。Interviews and Encounters (Princeton University Press, 1977), pp.17-19.


Գոհար Մնացականյան
Analytical Psychology: Theory and Practice

I am not a critic; I am a psychoanalyst. It is for me to try to understand, and where one understands one cannot judge; for if every effect has its cause, there must have been sufficient cause, and I must search for the cause and not blame the effect.
So you must believe that I am not a critic, but that I am trying to understand. Many things which might displease me will no longer displease me when I understand what their cause is. A people is like an individual. If it suffers, it must not be hurt by a physician unless he is quite sure that in that hurt lies part of the cure.
In every nervous disease there is the psychic element. It is the painful witness of some conflict in both soul and body. I try to find out from my patients what they are hiding from themselves, and so, when they come to me, I am only a listener. I make my own mind a blank — receptive. I must have no prejudices, I must be making no judgments upon the moral or spiritual state which they disclose. After a while in our interviews they speak of something with difficulty, and then it becomes evident where the conflict is. Sometimes it is very childlike — some mistaken idea they have of life which holds them fast and keeps them from true living, and has even set up a nervous ailment as a sign of its existence. 
If my patient comes to realize that this conflict is real, and is tragic, and that all of his efforts to get away from it are useless as well as unworthy of him, then I can help him. Then what I have learned can be put at his service.
- C.G. Jung, America Facing Its Most Tragic Moment. C.G. Jung Speaking: Interviews and Encounters (Princeton University Press, 1977), pp. 17-19.
www.DeepL.com/Translator(無料版)で翻訳しました。