ミステリウム講義(ユング派分析家によるユング派心理学研究)ペーパーバック 1995年1月31日
エドワード・F・エディンジャー (著)

 

個性化しているかどうかは、どのようにしてわかるのでしょうか?

How does one know, when one is individuating?

 

P
個性化とは、全体になることであり、それは継続的なプロセスです。
I
P
確かにそうですね。私はまだ自分の影を完全に統合していないので、100%個性的ではありません。でも、あなたがおっしゃるように、それは自分自身を見つけ、完全に自分になるためのプロセスです。


A
I
 個性化は100%完成することはなく、常に進行中のプロセスです。
"生理的に機能している限り、誰も痛みや喜びから逃れられないように、相反するものから完全に解放された人はいないのです。生理的に機能している限り、誰も痛みや喜びから逃れられないように、完全に解放されたという直感を得たときには、時折、恍惚とした経験をするかもしれません。" ~カール・ユング『手紙』第二巻、303ページ。

自我は自己からの光を受け取る。われわれは自己を知っているが、しかし自己は知られていない。自我は自己の中に含まれており、それは私たちがほんの一部分しか知らない宇宙の中に含まれているようなものである。~カール・ユング『手紙』第2巻、194ページ

今日の人類が可能な限り最高の意識レベルに達しているとは、批判的な能力を完全に失っていない限り想像できないので、潜在的な無意識の精神が残っていて、それが発展することで意識がさらに拡張し、より高度に分化するに違いないのです。意識の発達の可能な範囲はもちろん、無意識の範囲も測定する手段がないので、この「残存物」の大小は誰にもわかりません。~カール・ユング、CW16、パラ387

完全な自己実現を果たした人間がどのような姿をしているのか、そしてその人間がどのようになるのか、私には語ることができないという事実に注意していただきたい。~カール・ユング『手紙』第二巻、474-475ページ

あなたが自分自身を認識したとき、あなたは必ずしも自己を認識したわけではなく、自己があなたに光を与えたとはいえ、おそらく自己のごく一部を認識したにすぎない。~カール・ユング『書簡集』第2巻、195ページ

"自分自身を知れば知るほど、そこにはより多くの明晰さがある。自己認識には終わりがありません。達成することもなく、結論を出すこともなく、それは果てしない川のようなものです。"
~ジッドゥ・クリシュナムルティ

I
A
私はそうは思いません。誰も見たことがないかもしれませんが、私は実現可能だと信じています。間違っているかもしれませんが、達成できるというのが私の考えです。「できないと思う人は、やっている人の邪魔をしてはいけない」ということわざがあります。と言っています。


A
I
この件に関するあなたの「信念」が、すでにそうなっていないとしても、あなたを圧倒することになるだろう、インフレーションだと私は思います。😉
あなたは明らかに、ユングが反対の意味と、その概念がいかに広大であるかを理解していません。
(反対の緊張を保つ)

「反対の理解は精神を理解する鍵であると言っても過言ではないと思います。そして、反対の現象に慣れ、本当に理解すると、反対が精神の核心であるため、どこにでも作用しているのがわかるでしょう。あらゆる戦争、あらゆる競争、あらゆる論争、あらゆるゲームは、反対に関する結合エネルギーの表現です。あなたが、2 つの対立するグループまたは派閥のいずれかに同一視されると、あなたは、同一視されている限り、とにかく、反対の担い手になる可能性を一時的に失います。代わりに、あなたは一方に同一視し、他方を投影します。あなたは外部の敵を見つけ出し、その過程で「大衆の人間」になります。


...同様に、私たちの情熱的な反感は、分析的な精査を受ける必要があります。私はどんな人を憎んでいるのか?どのようなグループや派閥と戦っているのか?心理学的に重要なのは、自分のリビドーがどこに留まっているかということであって、ある物事に賛成か反対かということではありません。だから、そのような考察を熱心に追求していけば、オシリスのバラバラになった体のように、外界から散らばった自分の精神を徐々に集めていくことになり、そのような作業がコニウンティオ(反対の結合)を促進するのである。"
~エドワード・エディンガー『ミステリウム講義』322-324ページ。

P

Individuation is becoming whole and it's an ongoing process.

I
P
definitely agree I haven’t fully integrated my shadows so I’m 100 not individuated yet but as you said it’s a process to find oneself and to become oneself fully
 
A
I
 Individuation is never 100 percent completed, it’s always an ongoing process.
“Nobody has ever been entirely liberated from the opposites, because no living being could possibly attain to such a state, as nobody escapes pain and pleasure as long as he functions physiologically. He may have occasional ecstatic experiences when he gets the intuition of a complete liberation, f.i. in reaching the state of sat-chit-ananda.” ~Carl Jung, Letters Vol. II, Page 303.

The ego receives the light from the self. Though we know of the self, yet it is not known. The ego is contained in the self as it is contained in the universe of which we know only the tiniest section. ~Carl Jung, Letters Vol. II, Page 194

Since we cannot imagine—unless we have lost our critical faculties altogether—that mankind today has attained the highest possible degree of consciousness, there must be some potential unconscious psyche left over whose development would result in a further extension and a higher differentiation of consciousness. No one can say how great or small this “remnant” might be, for we have no means of measuring the possible range of conscious development, let alone the extent of the unconscious. ~Carl Jung, CW 16, Para 387

I must call your attention to the fact that I cannot possibly tell you what a man who has enjoyed complete self-realization looks like, and what becomes of him. ~Carl Jung, Letters Vol. II, Pages 474-475

When you recognize yourself, you have not necessarily recognized the Self but perhaps only an infinitesimal Part of it, though the Self has given you the light. ~Carl Jung, Letters Vol. II, Page 195.

“The more you know yourself, the more clarity there is. Self-knowledge has no end – you don’t come to an achievement, you don’t come to a conclusion, it is an endless river.”
~Jiddu Krishnamurti

I
A
I disagree I believe it is possible, maybe nobody has seen it but I believe that it is attainable . I may be wrong but it is my view that it can be attained , as that saying goes those who think it cannot be done shouldn’t interrupt the those who are doing it . So to speak

A
I

 I’d make the suggestion that your ‘belief’ in this matter is going to get the best of you, inflation, if it hasn’t already. 😉
You obviously don’t understand what Jung meant by the opposites and how vast that concept is.
(Holding tension of the opposites)


“I think it is fair to say that an understanding of the opposites is the key to understanding the psyche. And once you become familiar with the phenomenon of the opposites, once you've really got it, then you'll see them operating everywhere, because they're the very core of the psyche. Every war, every contest, every dispute, every game, is an expression of coniunctio energies concerning the opposites. Whenever you fall into an identification with one of a pair of warring groups or factions of any kind, then you have momentarily so far as you are identified, anyway lost the possibility of being a carrier of the opposites. Instead, you identify with one side and project the other. You locate the enemy on the outside and, in the process, become a “mass man”.


...Similarly, our passionate antipathies need to be subjected to analytic scrutiny. What persons do I hate? What groups or factions do I fight against? Whatever they are, they are a part of me because I am bound to that which I hate as surely as I am bound to that which I love, and psychologically the important thing is where one's libido is lodged, not whether one is for or against a given thing. So if one pursues such reflections diligently, one will gradually collect one's scattered psyche from the outer world, like the dismembered body of Osiris, and such work promotes the coniunctio.”
~Edward Edinger, Mysterium Lectures, Pages 322-324.

 

A
"人が必死に善良で素晴らしく完璧であろうとするとき、その影には、黒く邪悪で破壊的であろうとする明確な意志が芽生えるのです。
人はそのことに気づくことができません。常に素晴らしい存在であろうと努力しています。そして、自分には理解できない恐ろしい破壊的なことが起こることを発見します。そして、そのような事実が自分に関係していることを否定するか、認めたとしても自然な苦悩であると考えるか、あるいは、そのような事実を最小限に抑え、責任を他の場所に転嫁しようとします。
事実は、自分の能力を超えて完璧になろうとすれば、影は地獄に降りて悪魔になるということだ。"
~カール・ユング『ヴィジョンズ』。セミナーのノート(1930-1934.

A
カール・ユング:完全な自己実現を果たした人間がどのようなものか、私には到底語ることができないということ。
[この言葉の経験的な意味での統合は、完成を意味し、完全ではありません] 。
[統合や完全を得ることは非常に困難な作業であり、人はあえて完璧などという遠大な目標を設定しない] 。
(静流の声) どんなに完璧な状態から離れていても、自分にも他人にも、バランスのとれた、精神的にも多少は健全な個人をもたらすことができれば、彼は大いに満足する。
完璧を目指す前に、自虐的にならずに普通の人間を生きられるようになるべきだ】。]
A.TjoaとR.H.C.Janssenへ
親愛なる皆様、1958年12月27日
あなた方の質問を聞いていると、かつてロンドンで行われたマインド・アソシエーションとアリストテレス・ソサエティの合同セッションで、「個々の心は神の中に含まれているのか、いないのか」という問題について、非常に素晴らしい議論をしたことを思い出します。


注意していただきたいのは、完全な自己実現を果たした人間がどのような姿をしているのか、そしてその人がどうなるのか、私には到底言えないという事実です。
私はそのような人を見たことがありませんし、もし見たとしても、私自身が完全に統合されていないので、彼を理解することはできません。
これまでのところ、あなたの質問は学究的なもので、有名な「針の先に何人の天使が立つことができるか」のようなものです。
この言葉の経験的な意味での統合とは、完成を意味し、完璧さを意味するものではありません。
私は医師として、現代の人間の深刻な悲惨さとその解離を数多く見てきました。
私は、数え切れないほどの人々が自分自身についてもう少し意識し、自分が明暗のある様々な要素で構成されているという事実を考えるように手助けしなければなりませんでした。
それが「統合」と呼ばれるもので、元々あったものが明確になることです。
日本の禅では、"あなたの本来の顔を見せてください "と言っています。
統合されること、完全になることは、非常に困難な作業なので、人はあえて完璧のような遠い目標を設定することはありません。
例えば、普通の医師が患者を理想的なスポーツ選手にすることを想像も希望もしないように、心理学的な医師は聖人を生み出すことができるとは夢にも思わない。
彼は、完璧な状態からどれだけ離れていても、自分自身や他人の中に、かなりバランスのとれた、精神的に多かれ少なかれ健全な個人を生み出すことができれば、非常に満足する。
完璧さを求める前に、普通の人が自虐的にならずに生きられるようにならなければなりません。
もし誰かが、謙虚に完成した後に、まだ十分なエネルギーが残っていることに気づいたら、その人は聖人としてのキャリアを始めることができる。
私は彼のこの道を十分に助けることができるかもしれないとは思わなかった。
犯罪者の場合は、完成の過程で、その人が間違った人であることが白日の下にさらされると思いますが、このようなケースは医者のところには来ません。
自分の力で道を切り開いていく。
しかし、自分が犯罪者であると間違って信じている人が、分析によって自分が犯罪者ではないことを明らかにすることは十分にあり得ることです。
彼は医者の助けを求めるだろうが、本当の犯罪者の助けは求めないだろう。
アドバイスをしてもいいですか?言葉に捕らわれず、事実にのみ捕らわれなさい。
謹んで申し上げます。
C.G.ユング~カール・ユング『書簡集』第2巻、474~475ページ
 A

“When one tries desperately to be good and wonderful and perfect, then all the more the shadow develops a definite will to be black and evil and destructive.
People cannot see that; they are always striving to be marvellous, and then they discover that terrible destructive things happen which they cannot understand, and they either deny that such facts have anything to do with them, or if they admit them, they take them for natural afflictions, or they try to minimise them, and to shift the responsibility elsewhere.
The fact is, that if one tries beyond one’s capacity to be perfect, the shadow descends into hell and becomes the devil.”
~Carl Jung, Visions: Notes of the Seminar (1930–1934.)

A

Carl Jung: that I cannot possibly tell you what a man who has enjoyed complete self-realization looks like
[Integration in the empirical sense of this word means completion and not perfection.]
[To get integrated or complete is such a formidable task that one does not dare to set people farther goals like perfection.]
[He is highly content if he brings forth-in himself as well as in others-a fairly balanced and mentally more or less sound individual, no matter how far from the state of perfection.
Before we strive after perfection, we ought to be able to live the ordinary man without self-mutilation.]
To A. Tjoa and R.H.C. Janssen
Dear Sirs, 27 December 1958
Your questions remind me of a very wonderful discussion I once attended at a joint session of the Mind Association and the Aristotelian Society in London about the question: are the individual minds contained in God or not?
I must call your attention to the fact that I cannot possibly tell you what a man who has enjoyed complete self-realization looks like, and what becomes of him.
I never have seen one, and if I did see one I could not understand him because I myself would not be completely integrated.
Thus far your question is a scholastic one, rather like the famous “how many angels can stand on the point of a needle?”
Integration in the empirical sense of this word means completion and not perfection.
Being a doctor I have seen much of the profound misery of man in our days and of his dissociation.
I had to help innumerable people to get a bit more conscious about themselves and to consider the fact that they consist of many different components, light and dark.
That’s what one calls integration: to become explicitly the one one has been originally.
As Japanese Zen says: “Show me thine original face.”
To get integrated or complete is such a formidable task that one does not dare to set people farther goals like perfection.
As f.i. the ordinary physician neither imagines nor hopes to make of his patient an ideal athlete, so the psychological doctor does not dream of being able to produce saints.
He is highly content if he brings forth-in himself as well as in others-a fairly balanced and mentally more or less sound individual, no matter how far from the state of perfection.
Before we strive after perfection, we ought to be able to live the ordinary man without self-mutilation.
If anybody should find himself after his humble completion still left with a sufficient amount of energy, then he may begin his career as a saint.
I never thought that I might be able to help him along far enough on this way.
In a case of criminality, I am sure that the process of completion would bring it to daylight that he is a wrong one, but these cases don’t come to the doctor.
They find their way all by themselves.
But it is quite possible that a fellow wrongly believes he is a criminal and analysis makes it clear to him that he is no such thing.
He would seek the doctor’s help, but not the real criminal.
May I give you some advice? Don’t get caught by words, only by facts.
Sincerely yours,
C.G. Jung ~Carl Jung, Letters Vol. II, Pages 474-475


 J
個性化の必要性を克服し、自分が属する世界の集団が自分と同等の安全と機会を得られない限り、そして得られない限り、自分は全体的な人間になることはできないし、そうなることもないということを理解し始めたとき。

A
J

 あなたはかなり混乱しているので、ユング幼稚園に戻ってもう一度やり直したほうがいいかもしれません。
"私たちは、自分の中にある個々の神性に到達できなければ、群れの動物の虜になってしまいます。それが自我を意味すると考えれば、個人主義者やエゴイストとして非難されるのは当然だが、自分の中にある原初の神性を思い出すことは、まったく別のことなのである。~C.G.ユング, ETH, 12/1/1939

しかし、十分な情報を得ることができるのは、集団的な意見の影響から自分自身を解放し、それによって自分自身の個性についての明確な概念に到達したときだけである。~カール・ユング、CW6、パラ10。

自己が無意識のうちに存在している限り、それはフロイトの超自我に相当し、永遠の道徳的葛藤の原因となります。しかし、自己が投影から離れ、世論と同一でなくなると、人は真に自分自身の賛成と反対を持つようになります。その時、自己は相反するものの結合として機能し、心理学的に想像しうる最も直接的な神の経験を構成することになります。~カール・ユング、「ミサにおける変容の象徴」、CW11、par. 396.

人間の人生が集団規範によって形成されるほど、個人の不道徳性は大きくなる。~カール・ユング、「心理的タイプ」、1921年。

"ユングはロバート・ジョンソンに、社会集団や「集団的意見」に関わる運動に参加してはいけないと言いました。ユングはロバート・ジョンソンに、社会的なグループや「集合的な意見」に関わる運動には参加しないようにと言っていました。彼の人生の役割は、個性を持った全体的な存在になること、つまり「本当の自分になること」であり、この作業を行うために、一つの部屋、一つの保護魔法陣、一つの外界曼荼羅を持つようにと言っています。なぜなら、自己との接触がすべて終わっただけでなく、自我自体も、その役割が外界における永遠の代理人であることから、実用的な重要性がなくなったからです。次の文章は少し難しいですが、上記の内容を説明しています。"もし[自我]が集合意識の考えや意見を好み、それらと同一化するならば、集合的無意識の内容は抑圧されます。集合意識が高揚すればするほど、自我は現実的な重要性を失います。自我は、いわば集合意識の意見や傾向に吸収され、その結果として、悲惨な「イズム」の常に犠牲者である大衆的な人間が生まれるのです。

 

自我が完全性を保つのは、相反するものの一方に固執せず、その間のバランスを保つ方法を理解している場合のみです。これは、両方を同時に意識している場合にのみ可能です。これらはすべて、一つのことに賛成する決定を求めており、したがって、個人が必然的に一方的な「真実」と完全に同一視されることになる。たとえそれが何か偉大な真実の問題であったとしても、それに同調することは、それ以上の精神的発展を妨げるため、依然として大惨事となるでしょう。知識の代わりに、人は信念を持つだけである。
カール・ユング、J.E.T.、36-39ページより引用


J
When you start getting over your need to individuate and realize that unless, and until the global collective to which you belong has access to security and opportunity equivalent to your own, you cannot be, nor will you be, a whole person.

A
J

You might want to go back to Jung kindergarten and begin again because you’re quite confused.
"We fall captive to the herd animal if we cannot reach the individual divinity in ourselves. If we think this means the ego, we are rightly condemned as individualists & egotists, but to remember our primeval divinity, that is a totally different thing." ~C.G. Jung, ETH, 12/1/1939

He can, however, be sufficiently informed only when he has in large measure freed himself from the leveling influence of collective opinions and thereby arrived at a clear conception of his own individuality. ~Carl Jung, CW 6, Para 10.

So long as the Self is unconscious, it corresponds to Freud's superego and is a source of perpetual moral conflict. If, however, it is withdrawn from projection and is no longer identical with public opinion, then one is truly one's own yea and nay. The self then functions as a union of opposites and thus constitutes the most immediate experience of the Divine that it is psychologically possible to imagine. ~Carl Jung; "Transformation Symbolism in the Mass"; CW 11, par. 396.

The more a man's life is shaped by the collective norm, the greater is his individual immorality. ~Carl Jung; "Psychological Types", 1921.

“Jung told Robert Johnson that he was not to join any social groups, or any movement that involved "collective opinions". That his life role was to become a whole individuated being, "to become who we genuinely are", and that he was to have one room, one protective magic circle, one outer world mandala, in which he did this work. A whole being cannot be a "mass man", one who identifies with collective opinion, because not only is all contact with the Self ended, but the ego itself is now of no practical importance because its role is to be the agent of the eternal in the outer world. The following is a little difficult to unpack, but restates the above: "If the [ego] prefers the ideas and opinions of collective consciousness and identifies with them, then the contents of the collective unconscious are repressed. The more highly charged the collective consciousness, the more the ego forfeits its practical importance. It is, as it were, absorbed by the opinions and tendencies of collective consciousness, and the result of that is the mass man, the ever-ready victim of some wretched “ism.”

 

The ego keeps its integrity only if it does not identify with one of the opposites, and if it understands how to hold the balance between them. This is possible only if it remains conscious of both at once. They all want decision in favour of one thing, and therefore the utter identification of the individual with a necessarily one-sided “truth.” Even if it were a question of some great truth, identification with it would still be a catastrophe, as it arrests all further spiritual development. Instead of knowledge one then has only belief."
(paraphrased from; Carl Jung, J.E.T., Pages 36-39)

 

T
時々、個性化が一部の人たちのエゴイスティックな競争の源になっているような気がして、自分の中のその意地に抵抗したいという気持ちがあります。

A
T

 「ユングが心理学の分野に与えた貢献の中でも最も深いものの一つが、逆説的な「個性化」という概念です。今日でも、この言葉はエゴイズムや自己陶酔と誤解されています。このような道は、自我の満足、生き物の快適さ、空虚さ、逃避の道ではめったにありません。それは、自我が協力してもしなくても、自分自身の完全な存在を求める自己の十字架のような道です。" ~ジェームス・ホリス

ユングに対して最もよく非難されるのは、個性化とは非社会的で自己中心的な運動であるということです。しかし、決してそのようなことはありません。人間はその本能的な本性において社会的な存在であり、この本性が無意識から救出され、意識に関連づけられたとき、人間はより社会的に適合し、仲間との関係をより良くする。~マリー・ルイーズ・フォン・フランツ著『C.G.ユング。マリー・ルイーズ・フォン・フランツ著「C.G.ユング:現代における彼の神話」75ページ

"もしも人が、自分がなるべきであったエキセントリックでユニークなオンリーワンの人間になれないとしたら、それは宇宙の大きな目的に反することになります。個性化とは、自己陶酔やナルシシズム、利己主義ではない。それどころか、個性化とは、自分の深層心理が求めるものに応えるための謙虚な作業なのです。それは、ある人にとっては世間に認められる道であり、ある人にとっては苦しみや世間からの誹謗中傷をもたらす道であり、またある人にとっては誰にも見られないプライベートな啓示をもたらす道でもあります。そのような天職を妨げたり、阻害したりするような関係は、有害であり、時代に逆行しています」。~ジェームス・ホリス

個性化というと、自己満足や単なる個人主義と混同されがちですが、個性化が私たちに求めているのは、安心感や感情の強化という自我の課題を放棄し、魂の意図に謙虚に奉仕することなのです。~ジェームス・ホリス

個性化とは、自分が自我になることではありません。個人主義者とは、個性化に成功しなかった人のことであり、哲学的に抽出されたエゴイストのことである。~カール・ユング『クンダリーニヨガの心理学』39-40ページ。

個性化の目標は、達成できる限りの全体性であって、自我の勝利ではない。~ジェームス・ホリス

"真の正気とは、何らかの形で通常の自我、つまり疎外された社会的現実に有能に適応している偽りの自己を解消することを必要とする...そしてこの死を通して再生し、最終的には新しい種類の自我機能を再構築することであり、自我は今や神のしもべであり、もはやその裏切り者ではない。~R.D.レイング

T
A
わかった、はっきりさせておこう。私はユングを批判しているわけではありません。ただ、人々がユングに対して行っていることを見ているだけなのです。

A
T
 あなたが見ているのは、「個性化」ではありません。むしろ、個人主義や自我の肥大化に近いのではないでしょうか。


"人々は「その時は何でも起こるかもしれない」と言います。あるいは、「個人主義」という古くて弱々しい反論をします。しかし、個人主義は今も昔も自然な発展ではありません。それは不自然な簒奪(さんだつ)であり、わずかな障害物の前で崩れ落ちることで自分の空虚さを証明する、奇抜で不謹慎なポーズにすぎません。私たちが念頭に置いているのは、それとはまったく異なるものです。
~CGユング、CW17、『人格の発達』、パラ292。


 T
Sometimes I get the feeling that individuation can be a source of egoistic competition for some people and I have the desire to resist that willfulness in me.

A
Terri Wonder "One of the most profound of Jung’s contributions to the field of psychology is the paradoxical concept of individuation. Even today the term is misunderstood as egotism or self-absorption. Such a path is seldom if ever the path of ego gratification, creature comforts, vacillation and flight. It is the cruciform path of the Self which will seek its own fullest being whether the ego cooperates or not." ~James Hollis

The reproach most frequently leveled against Jung is that individuation is an asocial, egocentric exercise. This is by no means the case. The human being, in his instinctual nature, is a social being, and when this nature is rescued from unconsciousness and related to consciousness he becomes more socially fit and better related to his fellow men. ~Marie Louise Von Franz, C.G. Jung: His Myth in Our Time, Page 75

“If one does not become the eccentric, unique, one-of-a-kind person he or she was meant to be, then a violation of some large purpose of the cosmos has occurred. Individuation is not self-absorption, narcissism or self-interest. On the contrary, individuation is a humbling task to serve what our deepest nature asks of us. For some it will be a path which brings public recognition, for others suffering and public calumny, for others still, private epiphanies never seen by anyone else. Any relationship which prevents or inhibits such a vocation is harmful and regressive.” ~James Hollis

So often the idea of individuation has been confused with self-indulgence or mere individualism, but what individuation more often asks of us is the surrender of the ego’s agenda of security and emotional reinforcement, in favor of humbling service to the soul’s intent. ~James Hollis

Individuation is not that you become an ego—you would then become an individualist. You know, an individualist is a man who did not succeed in individuating; he is a philosophically distilled egotist. ~Carl Jung, The Psychology of Kundalini Yoga, Pages 39-40.

The goal of Individuation is wholeness, as much as we can accomplish, not the triumph of the ego. ~James Hollis

“True sanity entails in one way or another the dissolution of the normal ego, that false self competently adjusted to our alienated social reality... and through this death a rebirth and the eventual re-establishment of a new kind of ego-functioning, the ego now being the servant of the divine, no longer its betrayer.” ~R.D. Laing

T
A
okay, let me clarify. I'm not trashing Jung. It's just what I see people doing with with Jung.

A
T
 What you see happening is not Individuation. Its probably more along the lines of individualism and/or ego inflation.
“Anything might happen then,” people say. Or they dish up the old, feebleminded objection to “individualism.” But individualism is not and never has been a natural development; it is nothing but an unnatural usurpation, a freakish, impertinent pose that proves its hollowness by crumpling up before the least obstacle. What we have in mind is something very different.
~CG Jung, CW 17, The Development of the Personality, Para 292.

 

A
個性化する人は、どのような行動をとるのでしょうか?
"それは真実であり、私を通して自分自身を表現する自然の力であり、私はただのチャンネルに過ぎません。
例えば、人生があなたに人工的な態度を取らせたとしたら、あなたは私に我慢できないでしょう、なぜなら私は自然な存在だからです。
なぜなら、私は自然な存在だからです。私は存在そのものによって結晶化し、発酵するのです。
人工的な態度で生きている人の無意識は、私を危険だと感じています。私の話し方や笑い方など、私のすべてが彼らを苛立たせる。
彼らは自然を感じているのだ。"
~ カール・ユング著「カール・ユング:傷ついた魂の治療者、図解伝記」(2ページ)クレア・ダン著。

彼(ユング)は一人の人間として、総合的な人間になりました。
つまり、彼はすべてを含んでいたのです。彼はひどくなるかもしれない。
絶対的にひどい人間になる可能性があるのです。~C.A.マイヤー『心の問題』フィルムトランスクリプト、23分00秒

ユングは多くの人を怒らせました。アンドレアス・ユングによると、ユングは非常に率直で、今日のような外交的な会話に慣れているわけではありませんでした。ユングはとても直接的でした。あまりにも多くの人を様々な方法で怒らせたため、私は彼が攻撃的人格障害と呼ばれるものを持っているのではないかと考えています。~マレー・スタイン、AJC #16 Andreas Jung & Murray Stein, Youtube. 8分28秒のところ。

荒々しさ冷酷さ...それが彼の表情や即座の反応に表れています。彼は人々に非常に強力な影響を与えました、カリスマ的な効果と恐怖を与える効果の両方です。そして、支配的な効果、彼には怒りがありました...だから、これらすべてのことが、彼を全体的に捉えるよりも、箱に入れることを容易にしていたのです。
~James Hillman - In Defense of Carl Jung", youtube lecture at 22:45 min.

不機嫌になると、彼(ユング)は予測不可能で、むしろ恐ろしい存在になります。というのも、彼は理解できないような特定の事柄に対してキレることがあったからです。しかし、自分を解放し、怒りや強迫観念などを表現するとすぐに、その背後にあるものが何であるかを見つけるために仕事を始めました。
~ジョセフ・ヘンダーソン博士
「カール・ユング 夢の知恵 第1巻 夢の人生」、YouTube 7:29


"しかし、情熱とは何か、感情とは何か。火の源があり、エネルギーが満ちている状態です。燃えていない男は何の意味もない。バカになってもいいから、燃えていなければならない。炎はどこかで燃えていなければならない。そうでなければ、光は当たらないし、暖かさも何もない」。~CGユング『クンダリーニヨガのセミナー』34ページ。

"私たちがここにいるのは、人に合わせるためでも、バランスをとるためでも、他の人の模範となるためでもありません。私たちがここにいるのは、奇抜で、変わっていて、もしかしたら奇妙かもしれませんが、ただ単に、私たちの小さなピース、小さな不恰好な自分を、存在という大きなモザイクに加えるためなのです。神々が意図したように、私たちはもっともっと自分自身になるためにここにいるのです」。~ジェームス・ホリス(James Hollis)。

"もし、人が、自分がなるべきであった、風変わりで、ユニークで、唯一無二の人間にならないとしたら、宇宙の何か大きな目的に違反していることになる。個性化とは、自己陶酔やナルシシズム、利己主義ではない。それどころか、個性化とは、自分の深層心理が求めるものに応えるための謙虚な作業なのです。それは、ある人にとっては世間に認められる道であり、ある人にとっては苦しみや世間からの誹謗中傷をもたらす道であり、またある人にとっては誰にも見られないプライベートな啓示をもたらす道でもあります。そのような天職を妨げたり、阻害したりするような関係は、有害であり、時代に逆行しています」。~ジェームス・ホリス

"ユングも私も、全体性や全体になることを最も重視していました。私は、動物や原始的なものなど、自分自身や家と一体化しているように見えるものなら何でもいいから、全体的に見える絵を描こうとすることで、自分の芸術を通してそれを実現しました。そして彼は、人の悪いところを研究し、それを正すには自分の全体性を見つけること、つまり自分を破壊しているものと反対のものを見つけることだと気付いたのです。もちろん、私は無意識との途方もない出会いを経験しました。分析ではいつもそうですが、特に彼が道端で花を摘ませてくれなかったときはそうでした。

...そして時々、彼は人に対してとても不公平なことを言うのです。例えば、クラブに行って人にひどいことをして、家に帰ると「俺は悪くなかった、俺は彼らの週末を台無しにしたんだ」と言うんです。しかし、この混乱を分析してみると、その意地悪さはまさに相手が求めているものであり、必要としているものであることがわかりました。私は、ユングに頭を殴られている時の方が、より多くのことを得られたのですが、それは文字通りの意味ではありません。~チューリッヒのアナリスト、バーバラ・ハンナさん

 

A
What might the Individuating person behave and act like?


"It is the Truth, a Force of Nature that expresses itself through me - I AM only a Channel - I can imagine in many Instances where I would become sinister to you.
For Instance, if Life had led you to take up an artificial Attitude, then you wouldn't be able to stand me, because I AM a natural Being.
By my very Presence I crystallize; I AM a Ferment.
The unconscious of People who live in an artificial Manner senses me as a Danger. Everything about me irritates them, my way of speaking, my way of laughing.
They sense Nature."
~ Carl Jung, “Carl Jung: wounded healer of the soul, an illustrated biography" (page 2) book by Claire Dunne.

He [Jung] became a human being and a total one.
I mean he included everything. He could be terrible.
He could be absolutely terrible. ~C.A. Meier, A Matter of Heart, Film Transcript, 23:00 min.

Jung managed to offend many, many people. Andreas Jung has said that he was very direct and without the diplomatic niceties that we’re all accustomed to nowadays in professional dialogue. Jung was very direct. I’ve thought that actually he had something that one could call an offensive personality disorder because he offended so many people in so many different ways. ~Murray Stein, AJC #16 Andreas Jung & Murray Stein, Youtube. At 8:28.

There was roughness ruthlessness… and that comes out in his expressions and his immediate reactions. He had a very powerful effect on people, both a charismatic effect and a terrorizing effect. And a dominating effect, he had a rage, an anger… so all of these things made it easier to put him in a box than to take the whole thing on.
~“James Hillman - In Defense of Carl Jung”, youtube lecture at 22:45 min.

In a bad mood he (Jung) could be unpredictable and rather frightening because he had a way of loosing his temper about certain things that you had no way of understanding but as soon as he had let himself go and expressed his anger or duress or whatever it was, he then immediately got to work to find out what was behind it and out would come something usually very helpful and curative both for him and for the situation.
~Dr. Joseph Henderson
“Carl Jung The Wisdom of The Dream Vol 1 A Life of Dreams”, Youtube at 7:29


“But what is passion, what are emotions? There is the source of fire, there is the fullness of energy. A man who is not on fire is nothing: he is ridiculous, he is two-dimensional. He must be on fire even if he does make a fool of himself. A flame must burn somewhere, otherwise no light shines; there is no warmth, nothing." ~CG Jung, Seminar on Kundalini Yoga, Page 34.

“We are not here to fit in, be well balanced, or provide exempla for others. We are here to be eccentric, different, perhaps strange, perhaps merely to add our small piece, our little clunky, chunky selves, to the great mosaic of being. As the gods intended, we are here to become more and more ourselves.” ~James Hollis.

“If one does not become the eccentric, unique, one-of-a-kind person he or she was meant to be, then a violation of some large purpose of the cosmos has occurred. Individuation is not self-absorption, narcissism or self-interest. On the contrary, individuation is a humbling task to serve what our deepest nature asks of us. For some it will be a path which brings public recognition, for others suffering and public calumny, for others still, private epiphanies never seen by anyone else. Any relationship which prevents or inhibits such a vocation is harmful and regressive.” ~James Hollis

“Both Jung and I minded most of all about wholeness, about becoming whole. And I got at it through my art by always trying to draw paintings that looked whole, animals, primitives, anything that seemed still at one with itself and home. And he got at it by studying things that were wrong with people and then realizing the way to get it right was to find their wholeness, to find the opposite, the thing that was destroying themselves to everybody. Of course I went through a tremendous encounter with the unconscious, one always does in analysis, particularly when he didn’t let you pick flowers by the wayside.

...and sometimes he’d be quite unfair to one. He’d tell me, at the club for instance, he’d go and be horrid to people and then he’d go home saying, now wasn’t that nasty of me, I really spoilt their weekend. But when this mess came to analysis he found that that particular nastiness was exactly what they want, what they needed. I really got more from Jung when he hit me over the head all the time – I don’t mean literally.” ~Barbara Hannah, Analyst, Zurich.