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悪魔と悪の現実についてのユング
Sue Mehrtensは、このサイトに掲載されているブログエッセイの著者です。これらのエッセイで表現されている意見は彼女自身のものであり、必ずしも他のユンギャンセンターの教員や理事会メンバーの意見や見解を反映しているわけではありません。このエッセイを他の場所に掲載する場合には、正直さとプロとしての礼儀を守るために、著者に適切な帰属表示をすることが求められています。

 ユング、悪魔と悪の現実について

"暗黒の中世では.... 彼らは悪魔の話をしたが、今日では神経症と呼んでいる。"

ユング (1933)[1]

 悪魔「...無意識のグロテスクで不吉な側面を描写しています。おそらく今日でも、ヨーロッパ人は子羊のような生き物であり、悪魔に憑依されていないと主張するような軽率な人はいないだろう。我々の時代の恐ろしい記録は、誰の目にも明らかであり、それ以前のどんな時代でも、その弱々しい道具を使って成し遂げようとしていたものを凌駕しているのである。

ユング (1946)[2]

 "ルシファーは、おそらく、世界を創造しようと闘っている神の意志を最もよく理解し、その意志を最も忠実に実行した人でした。神に反抗することによって、彼は神に反抗する創造物の能動的な原理となりました。創世記3章では、神がこのような意志を持っていたので、神は人間に別の意志を持つ力を与えたと言われています。もしそうしなければ、神はただの機械を創造しただけで、受肉と贖いは実現しなかったでしょう。また、三位一体の啓示もなかったでしょう。

ユング (1942)[3]

 "私たちの時代の歴史的な出来事は、血と火の消えない色で人間の精神的な現実の絵を描いている、と彼に彼は決して忘れることができないだろうオブジェクトのレッスンを与えている場合、これは大きな問題です-彼は今日、彼の中に悪魔の猛烈なペースに追いつくのに十分な意識を獲得しています。もう一つの希望は、物質的な力を利用することでそれ自体を無駄にしている創造性を抑制することを彼が学ぶことである。残念ながら、そのような試みはすべて、血のないユートピアのように見えます。

ユング (1942)[4]

 このブログ・エッセイの題材は、学生からの質問、日々の見出し、あるいはユングの著作を読んだときのものなど、さまざまなものがあります。今回のエッセイは、ユングの夢分析セミナーのノートを読んでいたときのことです[5]。 ユングはある事例について、患者が自分のことを信じることを拒否し、それは不可能だと述べています。ユングは学生たちに警告しました。"ユングが言っていたのは、事実上、私たちが思考の中で可能性を制限し、選択肢を排除するとき、私たちはイエスの「神のもとではすべてのことが可能である」という言葉を否定しているということである[6]。この小論では、まず、悪と悪魔の現実について考察し、次に、悪魔の定義、悪魔の名前、悪魔の象徴、悪魔の性質、悪魔が人生や私たちの中にどのように現れるのか、そして最後に、悪魔の価値と重要性について考察していきたいと思います。

 悪と悪魔の現実

 キリスト教に対するユングの大きな不満の一つは、神を万能であるとするキリスト教の不完全なイメージであった[8] 。 ユングは、神は善と悪、光と闇の両方を含むものであると理解していた[10] 。ユングは、このように切り捨てられた神のイメージがどのようにして生まれたのか、またその意味するところを理解していた。

“ 道徳的に曖昧なヤハウェは排他的に善良な神となり、一方で悪はすべて悪魔に集約された.... 感覚的価値観の発展のおかげで、「光」の神の素晴らしさは計り知れないほど強化されたが、悪魔に代表されるはずの闇は、人間の中に局在してしまった。この奇妙な展開は、マニカイア派の二元論に怯えたキリスト教が、一神教を維持しようと力を尽くしたことに端を発している。しかし、闇と悪の現実を否定することはできなかったので、その責任を人間に負わせる以外の選択肢はありませんでした。悪魔でさえ、完全には廃止されていないにせよ、大部分は廃止された...我々は、暗闇の世界は、このように善とすべてのために廃止されたと考えており、誰もこれが人間の魂の毒が何であるかを理解していない....[12]
 

Jung on the Devil and the Reality of Evil
Sue Mehrtens is the author of this and all the other blog essays on this site. The opinions expressed in these essays are her own and do not necessarily reflect the views or opinions of other Jungian Center faculty or Board members. Honesty, as well as professional courtesy, require that you give proper attribution to the author if you post this essay elsewhere.

 Jung on the Devil and the Reality of Evil

“… in the darkest Middle Ages…. they spoke of the devil, today we call it a neurosis.”

Jung (1933)[1]

 the devil “… describes the grotesque and sinister side of the unconscious; for we have never really come to grips with it and consequently it has remained in its original savage state. Probably no one today would still be rash enough to assert that the European is a lamblike creature and not possessed by a devil. The frightful records of our age are plain for all to see, and they surpass in hideousness everything that any previous age, with its feeble instruments, could have hoped to accomplish.”

Jung (1946)[2]

 “… Lucifer was perhaps the one who best understood the divine will struggling to create a world and who carried out that will most faithfully. For, by rebelling against God, he became the active principle of a creation which opposed to God a counter-will of its own. Because God willed this, we are told in Genesis 3 that he gave man the power to will otherwise. Had he not done so, he would have created nothing but a machine, and then the incarnation and the redemption would never have come about. Nor would there have been any revelation of the Trinity, because everything would have remained One for ever.”

Jung (1942)[3]

 “… the historic events of our time have painted a picture of man’s psychic reality in indelible colors of blood and fire, and given him an object lesson which he will never be able to forget if—and this is the great question—he has today acquired enough consciousness to keep up with the furious pace of the devil within him. The only other hope is that he may learn to curb a creativity which is wasting itself in the exploitation of material power. Unfortunately, all attempts in that direction look like bloodless Utopias.”

Jung (1942)[4]

 The subjects for these blog essays come from different quarters: from students’ questions, from the daily headlines, or from my reading in Jung’s works. This essay arose from this last, during my reading of the notes of Jung’s Dream Analysis seminar.[5] In discussing one of his cases, he noted how the patient refused to believe something about himself, stating it was impossible. Jung warned his students: “When we say that such a thing is quite impossible, just there is the place where the devil can come in.”[6] Jung was saying, in effect, that when, in our thinking, we limit possibilities, when we foreclose options, we are denying Jesus’ statement that “with God all things are possible.”[7] This led me to investigate Jung’s ideas about the devil, and that led to the wider issue of evil. In this essay I will examine, first, the reality of evil and devil, followed by a review of definitions, names and symbols for the devil, some of the devil’s qualities, how the devil shows up in life and in us, and, finally, the value and importance of the devil.

 The Reality of Evil and the Devil

 One of Jung’s major complaints about Christianity was its incomplete image of the Divine as all-good.[8] Ever true to his concept of an archetype as embodying both positive and negative poles,[9] Jung understood God as containing both goodness and evil, light and darkness.[10] He took exception to the Christian definition of evil as privatio boni,[11] merely the absence of good. Jung understood how this truncated image of the Divine came about, as well as its implications for humanity:

“ [in]… the Christian reformation of the Jewish concept of the Deity: the morally ambiguous Yahweh became an exclusively good God, while everything evil was united in the devil…. Thanks to the development of feeling-values, the splendor of the ‘light’ god has been enhanced beyond measure, but the darkness supposedly represented by the devil has localized itself in man. This strange development was precipitated chiefly by the fact that Christianity, terrified of Manichaean dualism, strove to preserve its monotheism by main force. But since the reality of darkness and evil could not be denied, there was no alternative but to make man responsible for it. Even the devil was largely, if not entirely abolished, … We think that the world of darkness has thus been abolished for good and all, and nobody realizes what a poisoning this is of man’s soul….[12]

 

キリスト教の教義が発展していた当時、ヘレニズム世界の文化は非常に混血的で[13] 、グノーシス主義やマニーシズム(マニ教)を含むあらゆる種類の考えを受け入れていました。 初期の教会の神学者たちはこれらの影響に反発し、そのような二元論的な教えをすべて異端であると宣言しました[15]。 そして、世界の悪の根源は神ではなく、人間にあると考えました[16]。世の中には悪いことが起こりますが、人間だけがその原因ではありません。ユングは、このことについてはぶっきらぼうでした。

私たちが生きている世界の悪は、目の前にあるものであり、現実ではないと誰が言っているのでしょうか。悪は、一人一人のために、ひどく現実のものなのです。あなたが現実として悪の原理を考えるならば、あなたはちょうどそれを悪魔と呼ぶことができます。私は個人的には、privatio boni(善の欠如)のアイデアがまだ水を保持していることを信じるのは難しいと思います」[18]。

ユングはこの点についてキリスト教の神学者たちと多くの議論を交わしており、特にイギリスのドミニコ会の司祭ヴィクター・ホワイトと議論を交わしていました。もちろん世界には悪が存在するのです。ユングの時代、彼は世界大戦、ホロコースト、核破壊の脅威を伴う冷戦などの悪を見ていました。私たちにとっては、中東でのISIS/ISIL/ダイッシュによる侵略、ラテンアメリカでの麻薬戦争の混乱、気候変動による地球規模の生態系の破壊は、すべて集団的な悪であり、様々な神経症や精神病は個人的なレベルでの悪であると考えています。"暗黒の中世では...彼らは悪魔について話していたが、今日では神経症と呼んでいる」[20] 我々は次のセクションで悪魔のための他のいくつかの名前とシンボルを考えてみましょう。

 悪魔の定義、名前とシンボル

 ユングは悪魔を、神の側面として、生活の中の力として、そして心理的な現象として、いくつかの方法で表現しています。"神の左手」[21]「神の左側」[22]「神の反対側」[23]「神自身の暗黒面」[24]サタナエル[25]「神の長男」[26]「反キリスト」[27]「キリストに対抗する者」[28]「悪を表すキリストの対極」[29]などは、ユングが神の悪の側面について用いた用語のいくつかである。人間の生活における力として、悪魔は「暗黒の敵」[30] 「悪の原理」[31] 「不道徳な知性」[32]として現れ、心理学的な文脈では、悪魔は「......全精神のヒエラルキーから抜け出し、今では独立性と絶対的な力を享受している、あらゆる精神機能の極悪な側面」であるとユングは感じています "33] 無意識のグロテスクで不吉な側面...."[34] そして、集団レベルでは、ローマ帝国の全人民を支配下に置いた客観的な精神 .... "現在の世界では、混沌、破壊、戦争などのさまざまな現象が顕在化していることを考えると、ユングの定義を現在の世界の状況にまで拡張することができるかもしれません。

悪の原理にはさまざまな名前があり、グノーシスに由来するものもあれば、古代の神話や伝説、おとぎ話に由来するものもあります。古代エジプトでは悪魔はセト[36]と呼ばれ、ペルシャではアリマン[37]と呼ばれ、北欧の伝説ではウータン[38]やロキ[39]と呼ばれ、古代ギリシャではメルクリアス[40]と呼ばれていた。 グノーシスでは、悪魔をアンチミモン・プネウマ、模造霊[41]や、イアルダバオス、土星のアーコン[42]や物質世界を支配するプリンス・ホイウス・ムンディ[43]と呼んでいた。ゲーテは悪魔をメフィストフェレスと呼び[44]、ドイツの作家シュピテラーは悪魔をエピメテウスと呼んだ[45]。

"エピメテウスの原理は、常に逆向きに考え、すべてのものを原始的な混沌に還元する...そして、それが生まれた母性の闇に光を強制的に戻すだろう.... すべてを無に還元する'nothing but'(~にすぎない)の観点からの思考...."[46]

人間の生活に影響を及ぼす悪魔的なものとして しかし、悪魔の手口がすべて否定的な影響を与えるわけではありません。悪魔は「すべてのトリックスターの父」[47]であり、したがって、トリック、詐欺、欺瞞の原因である一方で、悪魔はまた、私たちがより完全に人生に生きるのを助ける挑発者のエージェント(代理人)であることができます[48]。 私は自分の中のトリックスターの元型に触れるようになったとき、これは私自身の経験の中で真実であることを発見しました。詐欺師に騙されにくくなり、人を見極めることができるようになり、自分のライフスタイルがより自然になりました。ミルトンはサタンのことを「Principum (王子)individuationis(個性化)」[49] と呼んでいますが、私たちの影の部分が私たちがより完全に自分自身になるのを助けてくれるという点では、ユングもそれに同意しています。

 

At the time Christian doctrine was being developed, the culture of the Hellenistic world was very syncretic,[13] open to all sorts of ideas, including Gnosticism and Manichaenism, both of which posited gods of good/light and gods of evil/darkness.[14] Early church theologians reacted against these influences, declaring all such dualistic teachings to be heresies,[15] and then they went overboard in seeing the source of evil in the world not in God, but in man.[16] Hence we find these days multiple books responding to the question “If God is good, how come this … [some tragedy, sickness, catastrophe] happened?”[17] Jung would reply that God is not only good, and man is not the only source of evil. Bad things happen in the world and human beings are not the sole source for them. Jung was blunt about this:

Who says that the evil in the world we live in, that is right in front of us, is not real! Evil is terribly real, for each and every individual. If you regard the principle of evil as a reality you can just as well call it the devil. I personally find it hard to believe that the idea of the privatio boni still holds water.”[18]

Jung had many discussions with Christian theologians on this point, most notably with the English Dominican priest Victor White.[19] Like many religious committed to orthodox dogma, White could not accept Jung’s argument. Of course there is evil in the world! In Jung’s day he saw evil in the world wars, the Holocaust, and the Cold War with its omnipresent threat of nuclear destruction. For us, the depredations by ISIS/ISIL/Daesh in the Middle East, the chaos of the drug wars in Latin America, and the destruction of our global ecosystem by climate change are all forms of collective evil, while the various neuroses and psychoses are forms of evil on the personal level: “… in the darkest Middle Ages… they spoke of the devil, today we call it a neurosis.”[20] We consider some other names and symbols for the devil in the next section.

 Definitions, Names and Symbols for the Devil

 Jung refers to the devil in several ways: as aspects of God, as a force in life, and as a psychological phenomenon. “The left hand of God,”[21] “the left side of God,”[22] the “other side of God,”[23] “God’s own dark side,”[24] Satanaël,[25] God’s first son,[26] the Antichrist,[27] the figure opposed to Christ,[28] and “the counterpart of Christ that represents evil”[29] are some of the terms Jung used for the evil aspect of God. As a force in human life, the devil shows up as “the dark antagonist,”[30] “the principle of evil”[31] and the “ungodly intellect,”[32] while, in psychological contexts Jung felt the devil was “… the diabolical aspect of every psychic function that has broken loose from the hierarchy of the total psyche and now enjoys independence and absolute power…,”[33] “… the grotesque and sinister side of the unconscious…”[34] and, on the collective level, “… the objective psyche that held all the peoples of the Roman Empire under its sway….”[35] Given the manifold manifestations of chaos, destruction and warfare in our world now, we might extend Jung’s definition to our current global situation.

The principle of evil goes by many names, some of these Gnostic in origin, others deriving from ancient myths, legends or fairy tales. In ancient Egypt, the devil was called Set,[36] in Persia, Ahriman,[37] in Norse legends, Wotan[38] or Loki,[39] in ancient Greece, Mercurius.[40] The Gnostics spoke of the devil as the antimimon pneuma, the imitation spirit,[41] or Ialdabaoth, the Saturnine archon[42] or princeps huius mundi[43] who ruled the material world. Goethe called the devil Mephistopheles,[44] and the German author Spitteler referred to the devil as Epimetheus.[45] Jung took up this label, regarding

“The Epimethean principle, which always thinks backwards and reduces everything to the primal chaos… and would force back the light into the maternal darkness whence it was born…. a thinking in terms of ‘nothing but’ which reduces All to Nothing….”[46]

as devilish in its influence in human life. But not all the devil’s handiwork has a negative impact. While the devil is “the father of all tricksters,”[47] and thus the cause of trickery, deceit and deception, it also can be the agent provocateur that helps us live more fully into life.[48] I found this to be true in my own experience, as I got more in touch with the trickster archetype within me: I became much less susceptible to being gulled by con men, much more self-aware and discerning about people, and also more spontaneous in my lifestyle. Milton called Satan the principium individuationis,[49] the principle of individuation, and to the extent that our shadow side helps us become more fully ourselves, Jung agreed.

 

西洋の歴史と芸術は、悪魔をさまざまな形で想像してきた。馬[50]のようなもの、蹄、角、尻尾を持ったキトニックな神、半人半獣[51]のようなもの、蛇[52]や蛇のようなもの、猿[53]のようなもの、「神の猿」[54]のようなもの、竜のようなものなど、さまざまな形の悪魔を想像してきました。 55]轟々と燃えるような獅子として、[56]夜の鴉として、[57]黒い鷲として、[58]リヴァイアサンとして、[59]ヤギとして、[60]シェイプシフター(いろいろな姿に自身を変化させる妖怪)として、[61]そして空中の精霊として、[62] "光の天使 "として描かれている。 "63] 中世からルネサンス期の芸術は、特に悪魔の描写が鮮やかであった。彼らは悪魔の資質の分析においても同様に想像力に富んでいた。

 悪魔の資質

 ユングは、悪魔には「人を驚かす性質がある」[64]と指摘している[65]。

心理学のレンズを通して見ると、悪魔は「自律的な人格の性質」[74]を持っており、「...人間の意識よりも大きく、意志よりも大きい」[75] [76] 悪魔は「リビドーの動物的側面」[76]として、「...意識に同化されていない精神の一部」である。 [77] 私たちには「素晴らしく独創的」[78]に見えるかもしれませんが(私たちの創造性が作り上げた驚くべき技術的な小道具を考えてみてください)[79] ユングは、悪魔は同時に「その無神論的な性質のために危険なほど欺瞞的である」[80]と警告しています。

どのような元型であっても、その数の多さのために私たちを魅了することができ、悪魔も例外ではありません。自律的であることから、影、つまり私たちの内なる悪魔は、日常生活に「自分自身を侵入させ」[81] 、あらゆる方法で騒乱を引き起こすことができます。私たちの環境問題は、その多くの例の一つに過ぎません。そこで、悪魔が世界にどのように現れるのかを考えてみましょう。

 悪魔はどのようにして生活の中に現れるのか

 ずるい冗談や悪意のあるいたずらが好き」[82]で、悪魔は私たちを迷わせ、「焦り、疑い、絶望」[84]のような感情的な拷問[83]から、「迷惑な事故を引き起こす」[85]ようなより深刻な問題まで、あらゆる種類の拷問に私たちをさらすことができ、分裂的な誤解、さらには致命的な事態にまで至る。悪魔は「甘やかす者」[86]として、「.........人間を試すために.........常にいたずらの種を蒔いている」[87] 。

妄想[91]分裂と断片化[92]悪魔の夢[93]混乱、混沌[94]、世俗化は、悪魔の手による明白な結果のいくつかです。その他の兆候はもっと微妙で、例えば、具体性:[95] 新しいもの、拡大、変化、新しい可能性に対してオープンになることができないこと、成長と変化のための選択肢を閉ざす極端な硬直性などが挙げられます。神はパトモスのヨハネに「神はすべてのものを新しいものにされる」と思い出させた[96]。

エピメテウスはギリシャ神話の中で、動物たちの間ですべての贈り物を分配する任務を与えられました。エピメテウスはその名の通り(「余計なことをした」という意味)、先を見越した計画を立てなかったため、最後の動物である人間にたどり着き、人間に与えるべき贈り物が残っていませんでした。そこで、弟のプロメテウス(その名は「先見の明」を意味する)がゼウスから火を盗んで彼を助けることになりました(プロメテウスにとってはあまり良い結果にはなりませんでした)[98]。それは、聖なる想像力(ああ、それはあなたの想像力以外の何ものでもない!)、直観(女性的なもの)、創造性(しかし、私たちはそんなことをしたことがない!)、可能性(そんなことはありえない!)とは何かを矮小化してしまうからです。

上にも書いたように、ユングは、私たちが何かを不可能とみなすときに悪魔が現れることを認識していました。例えば、自分の影の部分を認識できずに、ゲイや人種差別主義者、性差別主義者、テロリスト、殺人者などにはなりえないと主張するとき、私たちは悪魔のような独善主義に身をさらしてしまうのです。

ユングは診察室で、意識的な心が無意識に圧倒されている患者の憑依状態[100]にある悪魔を頻繁に見ていました。それらが内なる葛藤、つまり自分自身の中の分裂を反映している限り、神経症や精神病は悪魔の仕業である可能性があります。同様に、ユングは悪魔が「自我のコントロールを完全に破壊し、自我とは全く独立した行動をとる複合体、そしてそれに似た外国人の意志を押し付ける自律的な複合体」として現れる可能性があることを認識しています[101]。

Western history and art have imagined the devil in many forms: as a horse,[50] as a chthonic deity with cloven hoofs, horns and tail, half man, half beast,[51] as a snake[52] or serpent, as a monkey,[53] the “ape of God,”[54] as a dragon,[55] as a roaring fiery lion,[56] as the night raven,[57] as the black eagle,[58] as the Leviathan,[59] as the goat,[60] as a shape-shifter,[61] and as an aerial spirit,[62] the “angel of light.”[63] The art of the Middle Ages and Renaissance was particularly vivid in depictions of the devil. They were equally imaginative in their analysis of the devil’s qualities.

 The Devil’s Qualities

 Jung noted that the devil has “qualities which give one pause.”[64] Being enigmatic,[65] worldly,[66] awkward,[67] wily,[68] savage,[69] immoral,[70] destructive,[71] cheating,[72] the devil, Jung said, “is something quite frightful!”[73]

Seen through the lens of psychology, the devil has the “character of an autonomous personality,”[74] which “… is greater than man’s consciousness and greater than his will.”[75] As the “animal side of the libido,”[76] the devil is “… that part of the psyche which has not been assimilated to consciousness…”.[77] While it might seem “wonderful and ingenious”[78] to us (think of all the amazing technological gadgets that our creativity has cooked up)[79] Jung warned that it is simultaneously “dangerously deceptive on account of its numinous nature.”[80]

Any archetype can fascinate us, because of its numinosity, and the devil is no different. Being autonomous, the shadow—our inner devil—can “insinuate itself”[81] into daily life and cause all manner of mayhem. Our environmental problems are just one of many examples of this. Which brings us to consider how the devil shows up in the world.

 How the Devil Shows Up in Life

 With its “fondness for sly jokes and malicious pranks,…”[82] the devil can lead us astray, and expose us to all kinds of torture,[83] from emotional tortures like “impatience, doubt and despair”[84] to more serious problems, “causing annoying accidents,”[85] divisive misunderstandings, even fatalities. As a “spoilsport,”[86] the devil is “… always sowing some seeds of mischief… to test human beings…”[87] cheating, and destroying “God’s good intention…”.[88] Exploiting our weaknesses, seducing and tempting, the devil worships power[89] and sows “unrest and strife”[90]—all with pernicious results.

Delusions,[91] division and fragmentation,[92] demonic dreams,[93] confusion, chaos,[94] and worldliness are some obvious results of the devil’s handiwork. Other signs are more subtle, e.g. concretism:[95] the inability to be open to the new, to expansion, change or new possibilities, extreme rigidity that forecloses options for growth and change. God reminded John of Patmos that He “makes all things new.”[96] Novelty, renewal, growth and change are hallmarks of the divine.

Related to concretism is what Jung termed “Epimethean thinking, a thinking in terms of ‘nothing but’ which reduces All to Nothing.”[97] Epimetheus, in Greek mythology, was given the task of apportioning all the gifts among the animals. True to his name (which means “afterthought”) he did not plan ahead, and so got to the final animal, Man, and had no gift left to give to humans. It fell to his brother Prometheus (whose name means “forethought”) to help him out, by stealing fire from Zeus (which didn’t turn out too well for Prometheus)![98] Why is Epimethean thinking devilish? Because it trivializes what is holy—imagination (Oh, that’s nothing but your imagination!), intuition (a womanish thing), creativity (But we’ve never done that before!), potentialities (That’s impossible!).

As I noted above, Jung recognized that the devil can appear when we regard something as impossible. When we fail to recognize our shadow side, for example, insisting that we could not possibly be gay, or racist, or sexist, or a terrorist, or a murderer, we open ourselves to devilish self-righteousness.[99] Similarly, when we passively accept a medical diagnosis, dismissing the possibility of a healing, we are providing an opening for the devil to enter our lives.

Jung saw the devil in his consulting room frequently, in his patients’ states of possession,[100] the conscious mind having been overwhelmed by the unconscious. Insofar as they reflect an inner conflict—a division within oneself—neuroses and psychoses can be the work of the devil. Similarly, Jung recognized that the devil might appear as “… autonomous complexes, which at times completely destroy the self-control…complexes behaving quite independently of the ego, and force upon it a quasi-foreign will.”[101] Jung’s description here made me think of the old adage “The devil made me do it?”—“it” here being some action or response that, in our usual conscious frame of mind, we would never normally do.
 

私たちの中の悪魔

 しかし、我々は自分自身に正直であれば、我々はそれらを運ぶために "フック "を持つものに私たちの内なる悪魔を投影し、我々は他人を批判していないことを認めなければなりません。自分の影を認識できなかったときには、悲惨な結果を招いてしまうのです。ユングは説明しています。

"影があることに気づかないということは、自分の人格の一部が存在しないことを宣言していることになります。その後、それは膨らみ、巨大な割合を取る非存在の王国に入ります。あなたがそのような資質を持っていることを認めないとき、あなたは単に悪魔に餌を与えているだけです。医学用語では、精神の各品質は、特定のエネルギー値を表しており、あなたが存在しないと宣言すると、エネルギー値は、代わりに悪魔が表示されます...."[102]

インフレ、傲慢、エゴイズム......これらは、私たちが誰もが身につけているであろう悪魔の顔です。ユングが思い起こさせるように、「私たちが悪魔と呼んでいる側面は、心の中、無意識の中に宿っている」....[103]。...."[104] 「私たちは.......無邪気に手を洗い、悪への一般的な傾向を無視している間に、悪を個々の犯罪者や犯罪者の集団の中に局在化させることを好んでいる。経験が示すように、悪は人間の中にあるのだから」[105] つまり、私たちの中にあるのである。

私たちはこのようなことを言われるのが好きではありません。私たちは自分のことをよく考えたいのです。ユングはこのことを知っていました。彼は次のように書いています。

"しかし、いかなる状況下でも、私の謙虚さが、自分自身を悪魔と同一視することを許しません。それはあまりにも僭越なことであり、さらに、私の最高の価値観との耐えがたいほどの衝突に私を陥れることになるでしょう。また、私の道徳的欠陥を考えると、私はそれをする余裕がありません」[106]

ユングは、自己批判を意識的に行うことができたので、自分の「道徳的欠陥」を見抜くことができたのです。"しかし、ほとんどの人は自己批判をしないので、恒久的な自己欺瞞がルールとなっているのです」[107]。私たちは影とこの内なる悪魔が取ることができる無数の形態を認識する必要があります。

しかし、これは、それが元型であるため、我々は悪魔と識別したいという意味ではなく、元型と識別することは非常に危険です: "それは誇張、膨れ上がった態度(インフレ)、自由意志の喪失、妄想、および善と悪の同様に熱意を引き起こす...."[108]むしろ我々は "宗教的に心に負担しなければなりません

"この両義的な姿の自律性...それは私たちを個性化へと駆り立てる恐ろしい力の源であるために...私たちは、私たち自身の精神的破壊の危険を冒して、私たちの狭い人間の型に、この無名の存在を強制しようとすることはできませんし、するべきではありません、なぜならそれは人間の意識よりも大きいし、彼の意志よりも大きいからです。

ユングの言葉選びには驚きを覚えるかもしれない:宗教的に心に負担をかける?ユングは悪魔を敬えと言っているのでしょうか?そうです。この引用が示すように、悪魔は元型であると同時に、私たちの生活の中で価値と重要性を持っているからです。

 悪魔の価値と重要性

 ユングの典型的な例として、私たちの思考パターンが通常の慣習から乖離しているように見えることがありますが、ユングは、善いものも悪いものも含めて、神を完全に理解するように促しています。これらのラベルは人間が判断したものであり、エゴの心には誤りがあります。エゴの心は誤りやすいものです。エゴの心は、「自己」というより広い視点、より高い視点から人生を認識したり、解釈したりすることはありません。ユングは悪魔にどのような価値を見出したのでしょうか。悪をどのように肯定的なものとして捉えることができるのでしょうか。

まず第一に、上記の引用文が示すように、ユングは私たちの内なるデーモンを「個人化に向けて私たちを駆り立てる力」と見なしています。このような悪魔と個性化との関連性はユングだけのものではありませんでした。ジョン・ミルトンや、それ以前の中世の錬金術師たちは、悪魔を「Principum individuationis」、つまり個人化の原理として認識していた[111]。神がサタンに反抗する自由を与えていなかったら、人間は機械に過ぎず、「...すべてのものは永遠に一つのままであっただろう」[112]。

同様にユングは、サタンが人間に芸術や科学を教えていたことを指摘しています[113]。逆説的に言えば、黒と闇に関連するエネルギーは、人類の文明における知識、工芸、技術、学問の啓発をもたらしたのと同じエネルギーなのです。

The Devil in Us

 But, if we are honest with ourselves, we must admit we do criticize others, projecting our inner devils out on to those with the “hooks” to carry them. We do get puffed up when we fail to recognize our shadow, with dire consequences. Jung explains:

“… By not being aware of having a shadow, you declare a part of your personality to be non-existent. Then it enters the kingdom of the non-existent, which swells up and takes on enormous proportions. When you don’t acknowledge that you have such qualities, you are simply feeding the devils. In medical language, each quality in the psyche represents a certain energic value, and if you declare an energic value to be non-existent, a devil appears instead….”[102]

Inflation, arrogance, egotism—these are faces of the devil we all might wear. As Jung reminds us “… the side we call the Devil… dwells in the heart, in the unconscious….”[103] and because “… we have never really come to grips with it… it has remained in its original savage state. …”.[104] “We … prefer to localize the evil in individual criminals or groups of criminals, while washing our hands in innocence and ignoring the general proclivity to evil. This sanctimoniousness cannot be kept up in the long run, because the evil, as experience shows, lies in man…”[105] that is, in us.

We don’t like to be told this. We want to think well of ourselves. Jung knew this. He admitted as much when he wrote

“… Under no circumstances, however, will my modesty allow me to identify myself with the devil. That would be altogether too presumptuous and would, moreover, bring me into unbearable conflict with my highest values. Nor, with my moral deficit, can I possible afford it.”[106]

Jung could spot his “moral deficit” because he was conscious and able to engage in self-criticism. “But because most people are devoid of self-criticism, permanent self-deception is the rule…”.[107] We deceive ourselves when we believe we are blameless, “good” people. We need to recognize the shadow and the myriad forms this inner devil can take.

But this does not mean we want to identify with the devil because it is an archetype, and identifying with an archetype is very dangerous: “It causes exaggeration, a puffed-up attitude (inflation), loss of free will, delusion, and enthusiasm in good and evil alike….”.[108] Rather we must “religiously bear in mind”

“the autonomy of this ambivalent figure… for it is the source of that fearful power which drives us toward individuation… We neither can nor should try to force this numinous being, at the risk of our own psychic destruction, into our narrow human mold, for it is greater than man’s consciousness and greater than his will.”[109]

Jung’s choice of words may cause surprise: religiously bear in mind? Is Jung suggesting that we respect the devil??? Yes, because it is an archetype, as this quote indicates, but also because it has value and importance in our lives.

 The Value and Importance of the Devil

 Typical of Jung, whose thought patterns often seem to diverge from our usual conventions, Jung would urge us to appreciate the Divine in all its fullness—both the good and the “bad.” These labels are our human judgments, and the ego mind is fallible. It does not perceive or interpret life from the wider/higher perspective of the Self. What value did Jung see in the devil? How might we think of evil as something positive?

First, as the quote above indicates, Jung saw our inner daemon as that force that “drives us toward individuation.”[110] That inner force that allows us to discern, to differentiate, to create, to respond spontaneously to the novel opportunity, to smell a rat, to wake up to aspects of life that we’ve been missing—this is the devil within, and in such ways our inner daimon fosters our living more deeply who we are. This association of the devil with individuation was not unique to Jung: John Milton, and the medieval alchemists before him, recognized the devil as the principium individuationis, the principle of individuation.[111] Thanks to Satan’s rebellion, human beings have the power of rebellion also. Had God not allowed Satan the freedom to rebel, humans would have been little more than machines, and “… everything would have remained One for ever.”[112]

Likewise, Jung reminds us that Satan taught man the arts and sciences[113]—hence his name “Lucifer,” the light-bearer,[114] the source of illumination. Paradoxically, the energy associated with blackness and darkness is the same energy that provided the enlightenment of knowledge, crafts, technologies and learning in human civilization.

ユングはルシファー神話を「治療のための神話」とみなしています[115]。癒しのための神話として、それはポジティブな意味でもネガティブな意味でも、私たちが意識を持つことを促すものであり、夢のワーク、分析、「内なる都市」に気づくための意識的なワーク、事故、壊れた人間関係、自己破壊的な行動のパターン、個人的な損失や混乱など、すべては私たちが成長し、変化するための「目覚め」の呼びかけとなるものです。

私たちの中の悪魔は、物事を行い、物事を始め、神々に挑戦するためのイニシアチブ[116]を私たちに与えてくれます。プロメテウスは私たちに火をもたらしたが、これは私たちを動物から引き離す唯一の贈り物である。

最後にユングは、ゲーテのファウストの物語から、ファウストが自分の人生の中でどれだけのことを見逃していたかを認識させるためには、「悪魔の介入が必要だった」[118]という認識を導き出しました。このようにして、悪魔は、私たちを揺さぶる挑発者、侵入者、歓迎されない、不穏な力であり、おそらく長年の悲願であった夢(時間が経てば本当に 役に立たなかったことに気づく)を破壊する一方で、新たな生き方の道を切り開くことになる。内側の悪魔は、次のように考えることができます。

"人間のデーモン、天才、守護天使、より良い自己、心、内なる声、内なる高次の人間などと呼ぶにふさわしい自律的なダイナミズム。肯定的な、 "正しい "良心の横に、これらの近くに、悪魔、誘惑者、誘惑者、悪霊、等.... "と呼ばれる否定的な、 "偽の "良心が立っている[119]

私たちの課題は、より意識的になるために働いている人として、現時点でどの良心が作用しているかを見極めることです。

 結論

 私たちはこの挑戦に挑戦するでしょうか?第一次世界大戦、第二次世界大戦、何百万人もの死者を出したホロコースト、核戦争の可能性を秘めた冷戦、精神的な蓄えを持たない多くの患者など、悪魔が働いている兆候を目の当たりにしてきたユングは、決して悲観的ではありませんでした。

"現代の歴史的な出来事は、人間の精神的現実を血と火の色で描き出し、忘れることのできない教訓を与えています。もう一つの希望は、物質的な力を利用することでそれ自体を無駄にしている創造性を抑制することを彼が学ぶことである。残念なことに、その方向へのすべての試みは、血のないユートピアのように見える」[120]。

しかし、彼は私たちの状況に対処する方法についての提案がないわけではありませんでした。一人ひとりがその課題に取り組む責任を持っています。

キリストと悪魔の間の対立に耐えることです。「善と悪が自分自身を相対化し始め、自分自身を疑い始め、『善と悪を超えた道徳』を求める声が上がる時が来るまで」...."[121]

冷戦の真っ只中、世界が核戦争の危機に瀕しているかのように見えたとき、彼の学生たちがユングに戦争が起こると思うかと尋ねたとき、彼の答えはまさにこのようなものでした[122]。"葛藤に耐え、自我と影、善と悪の間の緊張感を保ちながら、解決が訪れることを信じて。善悪を超えた道徳」については、ユングは深層心理学の倫理的な意味合いを考えていたのかもしれませんが、これは彼の教え子であるエーリッヒ・ノイマンが数年前に深く研究していたテーマです[123]。

 

Jung regarded the Lucifer myth as a “therapeutic myth.”[115] As a healing myth it fosters our coming to consciousness, in both positive and negative ways: via dream work, analysis, conscious work to become aware of our “inner city,” and via accidents, broken relationships, patterns of self-destructive behavior, and personal loss and turmoil—all of which are meant to be “wake up” calls for us to grow and change.

The devil within us provides us with initiative,[116] the impetus to do things, to start things, to challenge the gods: Eve ate the apple, in the “fall that made us great.”[117] Prometheus brought us fire, the one gift that sets us apart from the animals: warmth, heat, light, energy, and all our technologies have been built on this gift.

Finally Jung drew from Goethe’s story of Faust the realization that it “required the intervention of the devil”[118] to get Faust to recognize how much of his life he had missed. In this way the devil can be an agent provocateur, an intrusive, unwelcome, disturbing force that shakes us up, perhaps destroying long-cherished dreams (which we come to recognize in time really would not have served us), while also opening up new avenues of living. The devil within can be thought of as

“an autonomous dynamism, fittingly called man’s daemon, genius, guardian angel, better self, heart, inner voice, the inner and higher man, and so forth. Close beside these, beside the positive, ‘right’ conscience, there stands the negative, ‘false’ conscience called the devil, seducer, tempter, evil spirit, etc….”[119]

Our challenge, as persons working to become more conscious, is to discern which conscience is operative at the moment.

 Conclusion

 Will we take up this challenge? Having seen so many signs of the devil at work (e.g. World Wars I and II and the Holocaust, with millions dead, the Cold War with the ever-present potential for nuclear war, and so many patients without spiritual reserves to draw upon), Jung was not sanguine:

“… the historic events of our time have painted a picture of man’s psychic reality in indelible colors of blood and fire, and given him an object lesson which he will never be able to forget if—and this is the great question—he has today acquired enough consciousness to keep up with the furious pace of the devil within him. The only other hope is that he may learn to curb a creativity which is wasting itself in the exploitation of material power. Unfortunately, all attempts in that direction look like bloodless Utopias.”[120]

But he was not without suggestions for how we might address our situation: Each individual has the responsibility for taking up the task:

to endure the conflict between Christ and the devil “until the time or turning-point is reached where good and evil begin to relativize themselves, to doubt themselves, and the cry is raised for a morality ‘beyond good and evil’….”[121]

When, in the midst of the Cold War, it seemed the world was poised on the brink of nuclear war, his students asked Jung whether he thought there would be war,[122] his response was just this: “endure the conflict,” hold the tension within between ego and shadow, our good side and our evil side, in the knowledge that a resolution will come. As for the “morality beyond good and evil,” Jung could have been thinking of the ethical implications of depth psychology, a subject which his student Erich Neumann had explored in depth a few years earlier.[123]