こでは、ユングがなぜ理解するのが難しく、時には矛盾しているようにさえ見えるのか、その一例を紹介します。

エディンガーはユングの『ヨブに対する答え』についてコメントしています。
この明らかな逆転現象をどのように理解すればよいのでしょうか。ユングが矛盾していると非難されるのはこれだけではありません。

彼が一貫して矛盾していると言えるのは、彼が常に反対の立場を意識しているからです。[…]

パラグラフ738
"神の逆説的な性質は、人間にも同じような影響を与えます。そのような状態では何が起こるのでしょうか?. . .

例えば、誰も解決する方法を知らない義務の葛藤があります。意識だけが知っているのです。
tertium non datur! (排中律)[第三のものは与えられていない] したがって、医師は、無意識が解決策として不合理で、したがって予想外の第三のものを提案する夢を生成しないかどうかを待って確認するように彼の患者に助言する。経験が示すように、和解と一体性の象徴は実際に夢の中で現れる.

反対の結合を意味する"
先に述べたように、不安の症状は神への近さの現れなのです。ユングはこの命題にもう一つの命題を加えようとしています。

葛藤とは、人が逆説的な神の性質の近くにいることを意味し、その近さは人を対極に引き裂く効果があります。そうなったときの処方箋は、耐え忍んで第三を待つことである。[…]

ここにもう一つの重要なユングの原則があります。つまり、善と悪は、他の反対のものと同様に、神のイメージそのものの属性である。もし自我がどちらかの反対のものと同一化してしまうと、ユングが指摘したような不条理な結果を招くことになります。

この原則を述べるのは簡単ですが、実際の心理学的生活の中で統合して適用するのはそう簡単ではありません。したがって、反対のものを自我ではなく神像の中に存在するものとみなすためには、革命的な態度の転換が必要となるのです。パラグラフ740には
非常に重要な声明、素晴らしい声明です。

"人間になるというヤハウェの決定は、人間が直面している神のイメージの種類を意識するようになったときに監督しなければならなかった発展の象徴である。神は人間の無意識から行動し、人間の心が無意識から受ける反対の影響を調和させ、統一するように強制します。無意識は両方を望んでいます。

分裂することと統一することです。したがって、ヨブがはっきりと認識していたように、統一を求めて努力する際には、人は常に形而上学的な擁護者の助けを頼りにすることができます。無意識は、光に到達するために意識の中に流れ込もうとしますが、同時に、無意識のままでいたいので、絶えず自分自身を妨害しています。反対のもので構成されているから、このような矛盾したことをするのです。つまり、神は人間になろうとしているが、そうではないということである。

そして、段落746より。
今、本当に重要なのは、堕落した天使たちが彼の手に渡した超人的な力と同等のものになるために、人間がより高い道徳的レベル、より高い意識の平面に登れるかどうかということだけです。そして最後に、747段落の最後に、この意味深長な文章があります。

"彼はほとんど神のような力を与えられたので、もはや盲目で無意識のままでいることはできません。もし彼が自分自身を理解し、それによって神のグノーシスを達成するためには、彼は神の性質と形而上学的プロセスの何かを知っていなければならない。
~エドワード・エディンガー、神像の変容、ページ120-122。

Here is an example of why Jung can be difficult to understand and even seemingly contradictory at times.

Edinger is commenting on Jung’s Answer to Job:
How are we to understand this apparent reversal? This isn't the only occasion on which Jung can be accused of being inconsistent.

You can almost say he is consistently inconsistent, and that is because he is always keenly aware of the operation of the opposites. […]

Paragraph 738:
“The paradoxical nature of God has a like effect on man: it tears him asunder into opposites and delivers him over to a seemingly insoluble conflict. What happens in such a condition? . . .

There are, for example, conflicts of duty no one knows how to solve. Consciousness only knows:
tertium non datur! (排中律)[A third is not given.] The doctor therefore advises his patient to wait and see whether the unconscious will not produce a dream which proposes an irrational and therefore unexpected third thing as a solution. As experience shows, symbols of a reconciling and unitive nature do in fact turn up in dreams . . .

signifying the union of opposites.”
As I said earlier, the symptom of anxiety is a manifestation of proximity to God. Jung is now adding to that proposition another: that a state of conflict is a symptom of proximity to God.

Conflict means that one is in the vicinity of the paradoxical God nature, and that proximity has the effect of tearing one asunder into opposites. When that happens the prescription is to wait endure and wait for the third. […]

Here's another very important Jungian principle, that the opposites reside in the God-image. That means good and evil, as well as the other opposites, are attributes of the God-image itself. If the ego falls into an identification with either one of a pair of opposites, it is then on its way to the absurd result that Jung alludes to.

It is easy enough to state this principle, but it is not so easy to integrate and apply in actual psychological life, because the early development of the ego is based on taking responsibility for everything that goes on in the psyche. So it requires a revolutionary change in attitude to posit the opposites as residing in the God-image rather than in the ego. Paragraph 740 contains a
very important statement, a wonderful statement:

“Yahweh's decision to become man is a symbol of the development that had to supervene when man becomes conscious of the sort of God-image he is confronted with. God acts out of the unconscious of man and forces him to harmonize and unite the opposing influences to which his mind is exposed from the unconscious. The unconscious wants both:

to divide and to unite. In his striving for unity, therefore, man may always count on the help of a metaphysical advocate, as Job clearly recognized. The unconscious wants to flow into consciousness in order to reach the light, but at the same time it continually thwarts itself, because it would rather remain unconscious. [Because it is composed of opposites, that is why it does these contradictory things.] That is to say, God wants to become man, but not quite.”

And from paragraph 746:
The only thing that really matters now is whether man can climb up to a higher moral level, to a higher plane of consciousness, in order to be equal to the superhuman powers which the fallen angels have [passed] into his hands. And then finally, at the end of paragraph 747, there is this pregnant (意味深長)なstatement:

“Since he has been granted an almost godlike power, he can no longer remain blind and unconscious. He must know something of God's nature and of metaphysical processes if he is to understand himself and thereby achieve gnosis of the Divine.”
~Edward Edinger, Transformation of the God-Image, Pages 120-122.