ロジスティクス(Logistics)とその概念 | 阿波の梟のブログ

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ロジスティクス(Logistics)とその概念

ロジスティクス(物流)は、原材料の調達から生産・販売に至るまでの「もの」の流れを効率的に管理し、顧客の要求を満たすための戦略的手段です。この概念は、企業がサプライチェーンプロセス全体を合理化し、効率化するための計画、実施、およびコントロールの過程を指します。

元々、ロジスティクスは軍事用語であり、兵站(へいたん、Military Logistics)として知られ、戦闘地帯から後方の軍の活動や施設を支援する計画や実施を指します。兵站は、物資の配給、整備、兵員の展開、衛生、施設の構築など、軍の全体的な運用を支えるものです。

シラーも指摘するように、ロジスティクスは「軍の中継点」を意味し、ギリシャ語の「logitikos」(計算の熟達者)やラテン語の「logisticus」(古代ローマやビザンチンの管理者)に由来します。

ロジスティクスの機能

ロジスティクスの研究はマーケティングの一部として発展してきました。ダグラス・M・ランバートによると、ロジスティクス活動には以下の14点が含まれます:

  1. 顧客サービス(Customer Service)
  2. 需要予測(Demand Forecasting)
  3. 流通コミュニケーション(Distribution Communication)
  4. 在庫管理(Inventory Control)
  5. マテリアルハンドリング(Material Handling)
  6. 受注処理(Order Processing)
  7. 部品・サービス支援(Parts and Service Support)
  8. 工場・在庫拠点選定(Plant and Warehouse Site Selection)
  9. 調達(Procurement)
  10. 包装(Packaging)
  11. 回収(Return Goods Handling)
  12. 廃棄(Salvage and Scrap Disposal)
  13. 貨物輸送(Traffic and Transportation)
  14. 倉庫・保管(Warehousing and Storage)

日本の一次産業におけるロジスティクス

日本においても、ロジスティクスやサプライチェーン・マネジメントの研究を進めることが、特に農業や漁業などの一次産業の競争力向上に不可欠です。農業の視点を転換し、工業化した農業を目指すべきです。例えば、水耕栽培や害虫駆除技術を駆使し、安全かつ効率的な生産を行うことが求められます。

農業協同組合(JA)の課題と国家政策

日本の農業協同組合(JA)は、歴史的に農業の支援と発展に大きな役割を果たしてきました。しかし、ロジスティクスの観点から見ると、以下のような課題が浮き彫りになります。

  1. 組織の硬直性:JAの組織構造はしばしば硬直的であり、迅速な対応が難しい。
  2. 技術導入の遅れ:最新のロジスティクス技術や手法の導入が遅れ、競争力を失いつつある。
  3. 政策支援の不足:国家政策が十分にロジスティクスの重要性を認識しておらず、必要な支援が不足している。

これらの課題に対処するためには、国家政策の見直しが必要です。例えば、農業の工業化を支援するための政策、技術導入への補助金、農業者の教育とトレーニングの強化などが考えられます。

結論

ロジスティクスは、経済全体だけでなく、特に農業や漁業などの一次産業においても重要な役割を果たします。日本の農業が持続可能かつ競争力のある産業へと発展するためには、ロジスティクスの概念と技術を積極的に導入し、国家政策による支援が不可欠です。農業協同組合(JA)も、これに応じた改革が求められます。

Logistics and Its Concept

Logistics is a strategic means of efficiently managing the flow of "goods" from raw material procurement to production and sales to meet customer demands. It involves planning, implementing, and controlling the efficient and effective flow and storage of goods, services, and related information from the point of origin to the point of consumption.

Originally, logistics was a military term referring to the planning and execution of the support activities necessary for military operations, known as military logistics. This includes material supply, maintenance, troop deployment, sanitation, and facility construction and maintenance.

As Schiller points out, logistics originally means "military outposts" and is derived from the Greek word "logitikos" (one skilled in calculation) or the Latin "logisticus" (administrators or managers in ancient Rome or Byzantium).

Functions of Logistics

Research on logistics has evolved as a part of marketing studies. According to Douglas M. Lambert, logistics activities include the following 14 points:

  1. Customer Service
  2. Demand Forecasting
  3. Distribution Communication
  4. Inventory Control
  5. Material Handling
  6. Order Processing
  7. Parts and Service Support
  8. Plant and Warehouse Site Selection
  9. Procurement
  10. Packaging
  11. Return Goods Handling
  12. Salvage and Scrap Disposal
  13. Traffic and Transportation
  14. Warehousing and Storage

Logistics in Japan's Primary Industries

In Japan, advancing research in logistics and supply chain management is crucial for enhancing the competitiveness of primary industries such as agriculture and fisheries. There is a need to transform the perspective on agriculture towards industrialized farming. For example, utilizing hydroponic cultivation and pest control technologies to achieve safe and efficient production is required.

Issues with Agricultural Cooperatives (JA) and National Policy

In Japan, agricultural cooperatives (JA) have historically played a significant role in supporting and developing agriculture. However, from a logistics perspective, several issues have emerged:

  1. Organizational Rigidity: JA's organizational structure is often rigid, making rapid responses difficult.
  2. Delayed Technological Adoption: The adoption of the latest logistics technologies and methods has been slow, leading to a loss of competitiveness.
  3. Insufficient Policy Support: National policies have not fully recognized the importance of logistics, resulting in inadequate support.

Addressing these issues requires a revision of national policies. For example, policies supporting the industrialization of agriculture, subsidies for technology adoption, and enhanced training and education for farmers are necessary.

Conclusion

Logistics plays a crucial role not only in the overall economy but also specifically in primary industries such as agriculture and fisheries. For Japanese agriculture to develop into a sustainable and competitive industry, active adoption of logistics concepts and technologies, along with supportive national policies, is essential. Agricultural cooperatives (JA) also need to implement reforms in response to these needs.