裏切り検知モジュールと社会的交換理論 | 阿波の梟のブログ

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裏切り検知モジュールと社会的交換理論に関する進化心理学的考察

はじめに

進化心理学者のローダ・コスミデス(Leda Cosmides, 1989)は、ヒトが「裏切り者検知モジュール」を進化させてきたと主張しています。これは、ヒトが長い進化の過程で、社会的関係を築き、維持するために、裏切り者を検出する能力を発達させたという仮説です。この論文では、コスミデスの理論を中心に、裏切り検知モジュールの存在とその社会的機能について考察します。

裏切り検知モジュール

コスミデスの研究によると、ヒトは社会的生活の中で、裏切り者を特定しやすい能力を持つよう進化しました。実証的な研究では、顔の再認課題において、非協力者(defector)としてラベリングされた人の顔は、協力者(cooperator)としてラベリングされた人の顔よりも記憶されやすいという結果が示されています(Cosmides & Tooby, 1992)。これは、非協力者の顔に特有の特徴があり、ヒトが協力者と非協力者を瞬時に区別できる可能性を示唆しています。

この裏切り検知モジュールが強力に働くと、裏切り者に対する憎悪や拒絶が深く根付くことがあります。例えば、恋愛関係において、パートナーの小さな裏切りが制御不能なほどの嫉妬や怒りを引き起こすことがあります。また、政治家やタレントの一方的に信じ込んでいたイメージが、僅かな嘘や裏切りで瞬時に憎悪と拒絶に反転することも、この裏切り検知システムによるものかもしれません。

社会的交換理論と裏切り検知

裏切り検知モジュールは、帰属集団の有害なものを排除・差別する「裏切り検知」と、帰属集団に貢献するものを探し出し利益・協力を交換する「社会的交換(social exchange)」の危機管理アルゴリズムとして発達してきたと考えられます。人間の知能における社会的な環境への適応性が如何に重要であるかを示す指摘でもあります。ヒトは、世界の様々な困難な問題状況に直面すると、個人ではなく他者との協力関係で、集団を構成し維持し問題に対処してきました(Cosmides & Tooby, 2005)。

心の進化とアーミーナイフ仮説

コスミデスは、人間の心はスイス・アーミーナイフのように、思考のための情報処理プログラムが寄せ集められていると考えました。心は、汎用プログラムを走らせるのではなく、特定の問題に特化したモジュールが組み合わさっているというのです。この仮説に基づけば、例えば、牛、豚、鳥などを「食物」として認識するモジュールと、ペットとして認識するモジュールは別々に存在し、ヒトはこれらの矛盾に対処することができます。

ウェイソン選択課題(Wason Selection Task)

ウェイソン選択課題(Wason, 1966)は、論理的推論の能力を測定する実験として知られています。この課題では、4枚のカードのうち、「もしあるカードの片面に母音が書いてあるならば、そのカードの裏面には偶数が書いてある」というルールを検証するために、Eと7のカードをめくる必要があります。しかし、一般的な正答率は4%程度と低く、ヒトが一般的な規則に基づく論理学的な推論が苦手であることが示されています。

社会契約説と変形4枚カード問題

コスミデスは、1990年に利益・対価による社会契約説の実験問題として、4枚のカード問題を用いた実験を行いました。この実験では、ヒトが「もし利益を得ているならば、その対価を支払っていなければならない」という規則に敏感であることが検証されました。この実験の結果、ヒトは社会的交換における基本的な規則に対して非常に敏感であることが示されました(Cosmides, 1990)。

まとめ

コスミデスの裏切り検知モジュールと社会的交換理論は、ヒトの進化心理学における重要な概念です。これらの理論は、ヒトが社会的な環境に適応し、協力関係を築き、維持するためにどのように進化してきたかを説明するものです。今後、遺伝子レベルでの研究が進むことで、これらの理論がさらに詳しく解明されることが期待されます。

名言

「私たちは他者の意図を感じ取る能力を進化させてきた。なぜなら、それが私たちの生存にとって重要だからである。」(Cosmides & Tooby, 2005)

引用文献

  1. Cosmides, L. & Tooby, J. (1989). Evolutionary psychology and the generation of culture, Part II. Case study: A computational theory of social exchange. Ethology and Sociobiology, 10, 51-97.
  2. Cosmides, L. & Tooby, J. (1992). Cognitive adaptations for social exchange. In J. Barkow, L. Cosmides, & J. Tooby (Eds.), The adapted mind: Evolutionary psychology and the generation of culture. New York: Oxford University Press.
  3. Cosmides, L. (1990). The logic of social exchange: Has natural selection shaped how humans reason? Studies with the Wason selection task. Cognition, 31, 187-276.
  4. Cosmides, L. & Tooby, J. (2005). Neurocognitive adaptations designed for social exchange. In D. M. Buss (Ed.), The handbook of evolutionary psychology (pp. 584-627). New York: Wiley.

An Evolutionary Psychological Perspective on the Cheater Detection Module and Social Exchange Theory

Introduction

Evolutionary psychologist Leda Cosmides (1989) proposed that humans have evolved a "cheater detection module." This hypothesis suggests that humans, throughout their long evolutionary history, have developed the ability to detect cheaters to build and maintain social relationships. This paper discusses the existence of the cheater detection module and its social functions, focusing on Cosmides' theory.

Cheater Detection Module

According to Cosmides' research, humans have evolved to be particularly adept at identifying cheaters within their social groups. Empirical studies demonstrate that faces labeled as non-cooperators (defectors) are more easily remembered than those labeled as cooperators (Cosmides & Tooby, 1992). This suggests that defectors possess distinctive features, allowing humans to quickly distinguish between cooperators and non-cooperators.

When the cheater detection module operates strongly, it can lead to intense hatred and rejection of the detected cheater. For example, in romantic relationships, even minor betrayals can evoke uncontrollable jealousy and anger. Similarly, the image of politicians or celebrities, once trusted, can swiftly turn into hatred and rejection due to even slight lies or betrayals. This might be attributable to the cheater detection system.

Social Exchange Theory and Cheater Detection

The cheater detection module is thought to have developed as a risk management algorithm that both excludes harmful individuals from the group ("cheater detection") and identifies those who contribute to the group to facilitate beneficial cooperation ("social exchange"). This underscores the importance of human intelligence in adapting to social environments. Humans have faced various difficult problems by forming and maintaining groups, rather than addressing these issues individually (Cosmides & Tooby, 2005).

The Evolution of the Mind and the Swiss Army Knife Hypothesis

Cosmides likened the human mind to a Swiss Army knife, containing a collection of information-processing programs for different types of thinking. According to this hypothesis, the mind does not run a general-purpose program; instead, it consists of specialized modules for particular problems. For instance, humans can reconcile the contradiction of viewing cows, pigs, and chickens as "food" while also seeing them as "family or companions" in the context of pets.

Wason Selection Task

The Wason Selection Task (Wason, 1966) is a well-known experiment used to measure logical reasoning abilities. In this task, participants must turn over cards to verify the rule "if there is a vowel on one side of the card, then there must be an even number on the other side." Despite this being straightforward, the correct answer rate is around 4%, indicating that humans generally struggle with logical reasoning based on general rules.

Social Contract Theory and the Modified Four-Card Problem

In 1990, Cosmides conducted experiments using the four-card problem to test the theory of social contracts based on benefits and costs. These experiments showed that humans are highly sensitive to the rule "if one gains a benefit, one must pay the cost" (Cosmides, 1990). The results revealed that humans are acutely aware of the fundamental rules of social exchange.

Conclusion

Cosmides' theories on the cheater detection module and social exchange highlight significant concepts in evolutionary psychology. These theories explain how humans have evolved to adapt to social environments, build cooperation, and maintain social relationships. Future genetic-level research is expected to provide further insights into these theories.

Quote

"We have evolved the ability to sense the intentions of others because it is crucial for our survival." (Cosmides & Tooby, 2005)

References

  1. Cosmides, L., & Tooby, J. (1989). Evolutionary psychology and the generation of culture, Part II. Case study: A computational theory of social exchange. Ethology and Sociobiology, 10, 51-97.
  2. Cosmides, L., & Tooby, J. (1992). Cognitive adaptations for social exchange. In J. Barkow, L. Cosmides, & J. Tooby (Eds.), The adapted mind: Evolutionary psychology and the generation of culture. New York: Oxford University Press.
  3. Cosmides, L. (1990). The logic of social exchange: Has natural selection shaped how humans reason? Studies with the Wason selection task. Cognition, 31, 187-276.
  4. Cosmides, L., & Tooby, J. (2005). Neurocognitive adaptations designed for social exchange. In D. M. Buss (Ed.), The handbook of evolutionary psychology (pp. 584-627). New York: Wiley.