幸福の本質とその多様性 | 阿波の梟のブログ

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幸福の本質とその多様性

The Essence and Diversity of Happiness

人の幸福(happiness)と言うものは、好みと同じく千差万別であるため、これが幸福だと一概に提示することは難しいと一般に思われている。しかし、実際には、ある一定の人間性に根ざす共通の形が存在する。

Just as with preferences, happiness is highly diverse, making it difficult to present a single definition. However, there is a form rooted in certain universal aspects of human nature.

「幸福とは、他の何かによってではなく、自らの心によって決まる。」
— ジョン・スチュアート・ミル (John Stuart Mill)

"Happiness is determined not by something external, but by one's own mind."

日本国憲法における幸福追求権

The Right to Pursue Happiness in the Japanese Constitution

日本国憲法第13条には、「すべて国民は、個人として尊重される。生命、自由及び幸福に対する国民の権利については、公共の福祉に反しない限り、立法その他の国政上で、最大限の尊重を必要とする。」と明示されている。このように幸福追求の権利が明確に基本方針として示されているのである。

Article 13 of the Japanese Constitution states, "All citizens shall be respected as individuals. Their right to life, liberty, and the pursuit of happiness shall, to the extent that it does not interfere with the public welfare, be the supreme consideration in legislation and other governmental affairs." Thus, the right to pursue happiness is clearly established as a fundamental principle.

世界の国々では、憲法で幸福追求権を保障する国は日本と韓国だけである。その理由は、幸福は曖昧であり、法律で規定するのは難しいと考えられているからである。

Among the countries of the world, only Japan and South Korea guarantee the right to pursue happiness in their constitutions. This is because happiness is considered ambiguous and difficult to define legally.

幸福の共通点と三大幸福論

Commonalities of Happiness and the Three Major Theories of Happiness

幸福は人間にとって最大の関心事であり、千差万別あるように見えるが、さまざまな角度からリサーチすると、大まかではあるが共通の幸福感が導かれる。

Happiness is of utmost concern to humans and appears to vary widely, but research from various angles reveals common elements of happiness.

三大幸福論として、ヒルティの『幸福論』(1891)、アランの『幸福論』(1925)、ラッセルの『幸福論』が有名であるが、これらは人生そのものを考察・論究するため、やや焦点が曖昧である。

The three major theories of happiness—Hilty's "The Theory of Happiness" (1891), Alain's "The Theory of Happiness" (1925), and Russell's "The Conquest of Happiness"—are famous but somewhat unfocused as they examine life itself.

人間性と幸福

Human Nature and Happiness

人間性の本質を理解しなければ、人間の幸福が何であるかを知ることは不可能である。そのためには、人が行動を起こすとき、その行動をなぜ選んだかという動機づけ(motivation)を知らなければならない。

Understanding the essence of human nature is essential to knowing what happiness is. This requires understanding the motivation behind people's actions.

「幸福とは、何をするかよりも、どう感じるかによる。」
— ラルフ・ワルド・エマーソン (Ralph Waldo Emerson)

"Happiness is not about what you do, but how you feel."

欲望と快感

Desire and Pleasure

全ての行動の動機をまとめると「...したい」、「...ありたい」、「...を欲する」などで表現できる。つまり、欲望が人間の行動の全ての動機である。

All actions can be summed up as motivated by "wanting to do," "wanting to be," or "wanting to have." In other words, desire is the motive behind all human actions.

「快楽の追求は人間の基本的な動機である。」
— エピクロス (Epicurus)

"The pursuit of pleasure is a fundamental human motive."

経済学と幸福

Economics and Happiness

経済学の父と呼ばれるアダム・スミスは、『国富論』で至極簡単な考えで、人間性善説をとり自由放任により「見えざる手」で自然調整され、豊かで幸福な社会ができると考えた。

Adam Smith, known as the father of economics, in "The Wealth of Nations," took a simple view of human nature, believing that a laissez-faire approach would naturally lead to a prosperous and happy society through the "invisible hand."

逆にホッブスは『リバイアサン』で性悪説を取り、「万人が万人の敵になる」と考え、人々の幸福のためには国家が管理しなければならないと考えた。

In contrast, Thomas Hobbes, in "Leviathan," took a pessimistic view of human nature, believing that "every man is enemy to every man" and that the state must manage society to ensure people's happiness.

ルソーの幸福論

Rousseau's Theory of Happiness

ルソーは『人間不平等起源論』で、人間の本性は「あわれみの情」(Pitie)があり善であると考えた。ただし、人間は利他的であるが、社会の歪みが不自然にその性質をゆがめているため、不平等が生じ不幸になっていると述べる。

Rousseau, in "Discourse on the Origin of Inequality," argued that human nature is inherently compassionate (Pitie) and good. However, societal distortions unnaturally twist this nature, leading to inequality and unhappiness.

この考えは共産主義へと結びつき、共産主義は世の中の人々の活力を低下させることは誰もが知っていることである。

This idea contributed to the development of communism, which is known to reduce people's motivation in society.

幸福の哲学的考察

Philosophical Considerations of Happiness

結論を述べると、人間は動物や植物と違い思索する能力があるので、「快」を感じるだけでなく、「快」を考え頭で味わうことが幸福感になる。ただし、今得ている快(愛、お金、名誉など)はいつまでも続かないという不安を持っての幸福感である。

In conclusion, unlike animals and plants, humans have the ability to think, which allows them to not only feel pleasure but also to contemplate and mentally savor it, contributing to their happiness. However, there is a persistent anxiety that the current pleasures (love, money, honor, etc.) may not last forever.

「幸福とは、一瞬一瞬を生きる中で見つけるものだ。」
— ヘレン・ケラー (Helen Keller)

"Happiness is found in living moment by moment."

宗教的視点

Religious Perspective

キリストの「山の上の説教」では、「貧、飢え、悲しみ、憎まれることの中に幸せがある」と述べられている。やや逆説的であるが、運命を楽しむことが幸福につながるのかもしれない。

In Christ's "Sermon on the Mount," it is stated that "blessed are the poor, the hungry, those who weep, and those who are hated." Although somewhat paradoxical, it suggests that embracing one's fate may lead to happiness.

結論

Conclusion

人間の思索する機能が幸福感を複雑なものに発展させる。とにかく幸福になるには、思索しなければならないであろう。

The human capacity for contemplation makes the sense of happiness complex. To achieve happiness, one must think deeply.

「幸福とは考え、感じ、行動することである。」
— アリストテレス (Aristotle)

"Happiness is to think, feel, and act."

以上が、幸福についての学術的な考察と名言・格言を加えた文章です。