「死ぬときに後悔しない」 | 阿波の梟のブログ

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老後】「死ぬときに後悔しない」たった1つの習慣 世界的名著『存在と時間』を著したマルティン・ハイデガーの哲学をストーリー仕立てで解説した『あした死ぬ幸福の王子』が発売されます。ハイデガーが唱える「死の先駆的覚悟(死を自覚したとき、はじめて人は自分の人生を生きることができる)」に焦点をあて、私たちに「人生とは何か?」を問いかけます。なぜ幸せを実感できないのか、なぜ不安に襲われるのか、なぜ生きる意味を見いだせないのか。本連載は、同書から抜粋する形で、ハイデガー哲学のエッセンスを紹介するものです。 Photo: Adobe Stock Photo: Adobe Stock © ダイヤモンド・オンライン もし、あした死ぬとしたら、今までの日々に後悔はありませんか? 【あらすじ】 本書の舞台は中世ヨーロッパ。傲慢な王子は、ある日サソリに刺され、余命幾ばくかの身に。絶望した王子は死の恐怖に耐えられず、自ら命を絶とうとします。そこに謎の老人が現れ、こう告げます。 「自分の死期を知らされるなんて、おまえはとてつもなく幸福なやつだ」 ハイデガー哲学を学んだ王子は、「残された時間」をどう過ごすのでしょうか? 【本編】 「『人間はただのモノで、死んだら終わりだ』と言われても、何にも感じず『そんなこと知ってるよ、だからどうした』と軽く答える者もいるかもしれない。  だが、そういう者でも明日死ぬぞと言われ、死が差し迫っていることを唐突に知れば、そんなことは言っていられないはずだ。おそらくは『なぜだ? どうしてだ?』と取り乱し、人生が消えて無くなることに慌てふためくだろう。人間は、無意味―虚無に耐えられるようにはできてはいないのだ」 夏のトレンドアイテムが見つかる BAYCREW’S STORE 夏のトレンドアイテムが見つかる PR いま、あなたが考えるべきこと 「たしかに人間には素晴らしい認識能力、思考能力がある。それにより物理法則や論理規則を知り、世界を正確に把握することができる。だが、それだけでは、規則通りにモノが動くだけの機械的な世界観しか生じず、そこには人間が生きる尊厳も意味も決して見つかることはない。だから、若者よ、本当に大切なものを知りたいとおまえが願うならば―その『機械的な世界観という枠』の外側に出なくてはならない」 「枠の外側……」 「そうだ。人間に尊厳というものが、もしもあるのだとしたら、それは『機械的な世界観の外側』―『枠の外側』にしかない。そして、哲学とは、その『枠の外側』を指し示すものなのだ。もしかするとおまえは、哲学者とは、世界の出来事や物事の成り立ちを、優れた知性で解き明かし説明する者だと思っていたかもしれない。  いいや、違う。本来哲学が語る対象は機械的な世界観の内側にはない。むしろ哲学の仕事は『世界には説明できないものがある』ということを示すことで、枠の外側―機械的な世界観を超えた新しい可能性―を指し示すところにあるのだ。だから哲学者は、哲学をすればするほど世界から『説明できないもの』を見つけ出さなくてはならない」 哲学とは、考えられないことを考えること 「説明できないものを見つけ出すことが哲学……」 「ハイデガーは哲学をこう定義した。『哲学とは考えられないことを考えることだ』と」  ハッとした。ついさっきまで私は、ハイデガーが結局存在の謎を説明できなかったと知ってがっかりしていた。そして説明できないものに関わったことを時間の無駄にさえ感じてしまっていた。だが、今ならわかる気がする。本当に大切なものは説明できないところにあり、説明できないものを見つけることが大事なのだと。 「説明できないもの……。つまり、人間が『ある』を理解していること、ですか」 「そうだ。人間という生物は、語れないものを語っており、理解できないものを理解しており、考えられないものを考えている―これほど不思議なことがまさに今おまえの中で起きているのだ! この神秘さに驚くところから哲学は始まっていると言って良いだろう! おっと、少しばかり日が落ちてきたな。ここらで一旦整理しよう。 夏のトレンドアイテムが見つかる BAYCREW’S STORE 夏のトレンドアイテムが見つかる PR ①ハイデガーは『存在(ある)とは何か』について考えたが、原理的な問題により、それは語れるものではなかった。 ②しかし、にもかかわらず、なぜか人間は『存在(ある)』について理解し、それを言葉として使っている。  さあ、どうだろうか?」 「はい、大丈夫です」 死の恐怖と向き合うための「たった1つの習慣」 「さて、ここまではハイデガー哲学のまだ入り口にすぎない。ここからハイデガーは、次に『人間とは何か』という新しい問いかけに踏み込んでいく」 「人間とは何かですか?」 「そうだ。もちろんハイデガーが知りたいことはあくまでも『存在とは何か』である。しかし、その答えは直接言葉にできるようなものではなかった。しかし、手掛かりとして、人間はなぜか『存在』が基盤になっている言語を使えている。ならば、次はその手掛かりをもとに、存在の謎に迫るしかない。すなわち― 『人間とは何か?』 『人間とはどのような存在なのか?』  それを問いかけるということだ。いいだろうか、若者よ、おまえはまだ人間について何も知らない。にもかかわらず、ぼんやりと人間とはこういうものだと思っており、人生や死について早計に結論を出したりする。だから、おまえは知らねばならない。人間とはこの世界において、どういう存在であり、どういう在り方をしているのかを。さて、いよいよ日も暮れてきたな。もし続きが聞きたければ、また明日もきなさい」 (本原稿は『あした死ぬ幸福の王子ーーストーリーで学ぶ「ハイデガー哲学」』の第1章を抜粋・編集したものです)

The One Habit to Avoid Regrets at the End of Life

Introduction

The globally renowned book Being and Time by Martin Heidegger has been reinterpreted in a new narrative format titled The Happy Prince Who Will Die Tomorrow. This book focuses on Heidegger's concept of "anticipatory resoluteness" (the idea that one can truly live only when they confront their own mortality) and invites readers to contemplate the question, "What is life?" Why can't we feel happiness? Why are we plagued by anxiety? Why can't we find meaning in life? This series presents excerpts from the book, highlighting the essence of Heidegger's philosophy.

Photo: Adobe Stock Photo: Adobe Stock © Diamond Online If you were to die tomorrow, would you have any regrets about your life so far?

Summary

The story is set in medieval Europe. A haughty prince is stung by a scorpion and given a limited time to live. Overwhelmed by the fear of death, the prince contemplates ending his own life. At that moment, a mysterious old man appears and says, "You are incredibly fortunate to be aware of your own death."

After learning about Heidegger's philosophy, how does the prince choose to spend his remaining time?

Main Text

"Some might say, 'Humans are just objects, and when we die, that's the end.' They might respond nonchalantly, 'I know that, so what?' But even those people, if told they would die tomorrow and suddenly faced with imminent death, would not be able to maintain that attitude. They would likely be overwhelmed, asking, 'Why? How?' and panicking over the disappearance of their lives. Humans are not built to endure meaninglessness—nihilism."

What You Should Think About Now

"Indeed, humans possess remarkable cognitive and reasoning abilities. These abilities allow us to understand physical laws and logical rules and accurately grasp the world. However, this alone leads to a mechanistic worldview where things move according to rules, and within this worldview, human dignity and meaning can never be found. Therefore, if you, young one, truly wish to understand what is important, you must step outside this 'mechanistic worldview frame.'"

"Outside the frame..."

"Yes. If human dignity exists, it lies outside the mechanistic worldview—the 'outside of the frame.' Philosophy points to that 'outside of the frame.' You might have thought philosophers explained the world's events and the nature of things with superior intelligence. But that's not true. The essence of philosophy is not within the mechanistic worldview. The job of philosophy is to show that there are things in the world that cannot be explained, pointing to new possibilities beyond the mechanistic worldview. Thus, philosophers must find 'the unexplainable' the more they engage in philosophy."

Philosophy: Thinking the Unthinkable

"Finding the unexplainable is philosophy..."

"Heidegger defined philosophy as 'thinking the unthinkable.'"

I was struck. Until just now, I was disappointed knowing that Heidegger ultimately couldn't explain the mystery of existence and felt dealing with the unexplainable was a waste of time. But now I understand. What truly matters lies in the unexplainable, and finding the unexplainable is crucial.

"The unexplainable... You mean humans understanding 'being,' right?"

"Yes. Humans, as beings, speak the unspeakable, understand the incomprehensible, and think the unthinkable—this incredible phenomenon is happening within you right now! It's fair to say that philosophy begins with being amazed by this mystery. Oh, it's getting a bit late. Let's summarize.

  1. Heidegger pondered 'What is being?' but couldn't articulate it due to a fundamental issue.
  2. Despite this, humans somehow understand and use the term 'being.'

How does that sound?"

"Yes, I understand."

The One Habit to Face the Fear of Death

"Now, this is just the beginning of Heidegger's philosophy. From here, Heidegger moves on to the new question, 'What is a human?'"

"What is a human?"

"Indeed. Although Heidegger's primary interest remains 'What is being?', that answer can't be directly articulated. However, as a clue, humans somehow use language based on 'being.' Thus, the next step is to pursue the mystery of being using this clue by asking—

'What is a human?' 'What kind of being is a human?'

Young one, you don't know anything about humans yet. Despite this, you vaguely believe you know what a human is and hastily draw conclusions about life and death. Therefore, you must learn what kind of existence humans have in this world and how they exist. Now, it's getting late. If you want to hear more, come back tomorrow."

(This manuscript is an excerpt and edited version of Chapter 1 from The Happy Prince Who Will Die Tomorrow: Learning Heidegger's Philosophy through a Story.)