資本主義社会の未来 | 阿波の梟のブログ

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マックス・ウェーバー(Max Weber)は、資本主義社会の未来について、以下のように悲観的な予想をしています:

「『人間とは何か』、将来この鉄鋼のように堅い外枠(檻)の中に住む者は誰であるのか、そしてこの巨大な発展が終わる時には全く新しい預言者が現れるのか、あるいは古代の思想や理想の力強い復活が起こるのか、そのいずれでもないなら、ある種の異常な尊大さで粉飾された機械的石化が起きるのか、それは誰にも分からない。それはそれとして、こうした文化発展の最後の人間としては、次の言葉が真理となるであろう。『精神のない専門人、心情のない享楽人。この無の者は、かつて達成されたことのない人間性の段階まで登りつめたと自惚れるのだ』」(『プロテスタンティズムの倫理と資本主義の精神』より)

この予測は非常に悲観的であり、痛烈すぎるかもしれませんが、頷ける部分もあります。哲学者カール・ヤスパース(Karl Jaspers)は、ウェーバーのことを「我々の時代における最も豊かで、最も深い躓(つまず)きの経験者」と述べています。

ウェーバーの時代からの警告は、社会が堪え難い矛盾を含んでいるものの、責任意識と覚めた理性を持って逞しく生きる人々により改善されるということです。時代や世の中を動かすためには「パワー(権力、power)」が必要です。ウェーバーはこのパワーを他者を支配するものとし、「支配は、服従の蓋然性(probability)を前提にして成り立つ」と言います。

ウェーバーの『支配の社会学(Sociology of Domination)』では、支配の三類型が有名です。「合理的支配(rational domination)」、「伝統的支配(traditional domination)」、「カリスマ的支配(charismatic domination)」です。しかし、支配も反抗のプロバビリティが大きくなれば崩れ去ることになります。権力を衰えさせないためには「オーソリティ(権威、authority)」の支えが必要です。

オーソリティ(authority)は、「オーサー(作者、author)」という言葉を語源とし、元々は「オーグメント(増大させる人、augmentor)」という意味です。天地創造を行った神を指していたのでしょう。権威の「威(dignity)」は、家の権力を握る姑が、表舞台でなく家の奥から目を光らせて威圧する様子を指していました。

権力を支えるものは、「ジャストネス(正当性、justness)」であり、法律的・政治的なものであると同時に、その奥底から光る「威光(dignity)」に関わる「レジティマシー(正当性、legitimacy)」が道徳的・文化的なものとして必要です。エドマンド・バーク(Edmund Burke)は、権威の根拠として歴史的持続を示す「プレスクリプション(時効としての予期、prescription)」を挙げています。

権威の「オリジン(源泉、origin)」を問うと、ラテン語の「oriri(日が昇ること)」に由来し、始まりという意味です。物事の源泉を汲み取ることが「本物(genuineness)」であり、歴史的動物である人間は、歴史の始源に深く関わっている事物に「真実味(authenticity)」を感じるのです。だからこそ、権威を身につけた人間は、その国の歴史の流れに棹差し、習慣の実態をよく知り、善悪を判断し、良き風習を引き受け引き継ぐ力を身につけた人間です。

ウェーバーのように、権威を持った政治家に期待するのは、情熱と判断力を駆使しながら、堅い板に力を込めてじわじわと穴を開け貫いていく権力が必要です。また、現実の世の中が自分の立場から見てどんなに愚かであり、卑俗であっても、断じて挫けない人間であってほしいのです。どんな事態に直面しても「それにもかかわらず」と言い切り、正当性を貫く自信のある政治家を望みます。

Max Weber made a pessimistic prediction about the future of capitalist society:

"What kind of people will live in this iron cage in the future? When this immense development comes to an end, will a completely new prophet appear, or will there be a powerful resurgence of ancient thoughts and ideals? If neither happens, will there be a mechanized petrification adorned with some kind of extraordinary arrogance? No one knows. Nevertheless, for the last people in this cultural development, the following words will become true: 'Specialists without spirit, sensualists without heart. This nullity imagines that it has attained a level of humanity never before achieved.' (From 'The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism')"

This prediction may seem overly pessimistic and harsh, but there are elements that resonate. Philosopher Karl Jaspers described Weber as "the most profound and richest source of stumbling for our era."

Weber's warning from his era suggests that while society contains unbearable contradictions, it can be improved by people who live robustly with a sense of responsibility and clear reason. To move society and the world, "power" is necessary. Weber describes this power as the ability to dominate others, stating that "domination presupposes the probability of obedience."

In Weber's 'Sociology of Domination,' he famously classifies three types of domination: "rational domination," "traditional domination," and "charismatic domination." However, domination can collapse if the probability of resistance becomes significant. To sustain power, "authority" is needed.

Authority comes from the word "author," which in turn originates from "augmentor," meaning one who increases. It likely referred to God, who created the world. The "dignity" of authority refers to the figure of a matriarch who, without being on the front stage, exerts influence from behind the scenes.

What primarily supports power is "justness," a legal and political concept, but at its core, it involves "dignity" and the "legitimacy" that comes from morality and culture. Edmund Burke mentions "prescription" (the expectation as a statute of limitations) as a basis for authority, demonstrating historical continuity.

When we question the "origin" of authority, it comes from the Latin word "oriri," meaning to rise like the sun. Drawing from the source of things gives them "genuineness." Humans, as historical beings, feel "authenticity" in things deeply connected to the origins of history. Thus, a person with authority is someone who understands the customs of their country, can judge right from wrong, and has the ability to uphold and continue good traditions.

Like Weber, what we expect from politicians with authority is power combined with passion and judgment, steadily driving through hard times without losing resolve. No matter how foolish or vulgar the world may seem from their perspective, we need leaders who are not discouraged. We need politicians confident enough to say "nevertheless" and uphold legitimacy in any circumstance.