道徳性の発達理論(Theory of Moral Development) | 阿波の梟のブログ

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ローレンス・コールバーグ(Lawrence Kohlberg)は、道徳性の発達理論(Theory of Moral Development)を提唱したことで知られています。この理論は、人間の道徳的判断が以下の三つのレベル(levels)と六つの段階(stages)を経て進化し、次第に高度になっていくとされています。

レベルⅠ: 慣習以前の水準(Pre-conventional Level)

道徳的価値は個々人の内面や社会規範には求められず、外部の状況や欲求に応じて決定されます。

第1段階: 罰と服従への志向(Obedience and Punishment Orientation)

行動は強い力や威信に対する防御として選択され、罰を回避するために規則に従います。

  • 実例: 子供が親の言うことを聞くのは、怒られるのが怖いからです。例えば、宿題をしないとテレビを見られなくなると知っている場合です。

第2段階: 道具主義的相対主義への志向(Instrumental Relativist Orientation)

正しい行為とは、自分や他人の欲求が満たされる行為であり、実用的な判断がなされます。

  • 実例: 交換条件を基にした行動。子供が友達とおもちゃを交換するのは、自分も新しいおもちゃで遊びたいからです。

レベルⅡ: 慣習的水準(Conventional Level)

道徳的価値は他人からの期待に応えることや、慣習的な社会秩序を守ることに求められます。

第3段階: 他人的同調あるいは「良い子」への志向(Good Interpersonal Relationships)

他人に褒められることや他人を喜ばせることが正しい行為とされます。

  • 実例: 学生が先生に褒められるために、クラスメートを助ける。例えば、友達の宿題を手伝うことです。

第4段階: 「法と秩序」の維持への志向(Maintaining Social Order)

権威や社会秩序を尊重し、義務を果たすことが正しい行為とされます。

  • 実例: 市民が交通ルールを守るのは、社会の秩序を維持するためです。例えば、信号を守ることです。

レベルⅢ: 脱慣習水準(Post-conventional Level)

道徳的価値は外部の規範だけでなく、自分自身の内面の規範や権利、義務に基づいて決定されます。

第5段階: 社会契約的遵法への志向(Social Contract Orientation)

正しい行為は社会全体の合意に基づく法によって決定され、法に対して柔軟で主体的な判断がなされます。

  • 実例: 新しい法律の制定や改正に対する市民の参加。例えば、公共の福祉を考慮して環境保護法を支持することです。

第6段階: 普遍的な倫理原理への志向(Universal Ethical Principles Orientation)

行動は普遍的な倫理原理に基づき、個人の良心に従って決定されます。これは法律を超えたレベルでの判断です。

  • 実例: 不公正な法律に対する市民的不服従。例えば、マハトマ・ガンジーが行ったインド独立運動のように、非暴力で不公正な支配に対抗する行動です。

教育活動への応用

コールバーグの理論は教育活動においても有益です。例えば、道徳教育のカリキュラムにおいて、生徒が自分の行動の背後にある倫理的な理由を理解し、自己の価値観を深めるためのディスカッションを導入することが考えられます。具体的な実践例としては、ロールプレイやディベートを通じて、生徒が異なる立場や価値観を理解し、共感を深める活動が挙げられます。

コールバーグの道徳性の発達理論は、人間の道徳的成長の理解を深め、教育現場での具体的な実践において多大な貢献を果たすものです。これにより、生徒たちはより高度な道徳的判断を身につけ、社会における健全な市民として成長することが期待されます。

Lawrence Kohlberg is renowned for his Theory of Moral Development, which posits that human moral judgment evolves through three levels and six stages, becoming increasingly sophisticated.

Level I: Pre-conventional Level

At this level, moral value is not found in individuals' internal norms or societal standards, but in external situations, personal dislikes, and physical needs.

Stage 1: Obedience and Punishment Orientation

Actions are taken to avoid punishment, with obedience to rules based on the fear of authority.

  • Example: A child listens to their parents because they fear punishment. For instance, they do their homework to avoid being scolded and losing TV privileges.

Stage 2: Instrumental Relativist Orientation

Right actions are those that satisfy one’s own needs or involve reciprocal satisfaction of others' needs, based on practical and instrumental judgments.

  • Example: Actions based on exchange. A child trades toys with a friend because they want to play with a new toy.

Level II: Conventional Level

Moral value is found in fulfilling the expectations of others and maintaining social order.

Stage 3: Good Interpersonal Relationships

Right actions are those that please or help others and are approved by them.

  • Example: A student helps a classmate with homework to gain praise from the teacher.

Stage 4: Maintaining Social Order

Right actions involve fulfilling duties and respecting authority and social order.

  • Example: Citizens obey traffic laws to maintain social order, such as stopping at red lights.

Level III: Post-conventional Level

Moral value is found in adhering to self-chosen principles and recognizing universal ethical principles.

Stage 5: Social Contract Orientation

Right actions are determined by laws and rules that are agreed upon by society, allowing for flexibility and individual responsibility.

  • Example: Citizens participating in the creation or amendment of laws, such as supporting environmental protection laws for the common good.

Stage 6: Universal Ethical Principles Orientation

Actions are based on self-chosen ethical principles that are universal, consistent, and aligned with one’s conscience, often transcending legal standards.

  • Example: Civil disobedience against unjust laws, like Mahatma Gandhi’s non-violent resistance during India’s independence movement.

Application in Educational Activities

Kohlberg’s theory is highly beneficial in educational activities. For instance, in moral education curricula, discussions can help students understand the ethical reasons behind their actions and deepen their personal values. Practical applications include role-playing and debates, enabling students to understand and empathize with different perspectives.

Kohlberg’s Theory of Moral Development provides profound insights into human moral growth and significantly contributes to practical implementations in educational settings. Through this, students are expected to develop more sophisticated moral judgment and grow as responsible citizens in society.