大気汚染に関する環境条 | 阿波の梟のブログ

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  • 公布日: 昭和45年02月20日
  • 閣議決定: 公害対策基本法第9条に基づき、大気汚染に関する環境条件を人の健康に影響する一酸化炭素についての基準を定め、その達成に努めることが決定された。

第1 環境基準

  • 人の健康に関する一酸化炭素の環境基準は、年間を通じて以下の条件が維持されることとなっている:
    1. 連続する8時間における1時間平均が20ppm以下であること。
    2. 連続する24時間における1時間平均が10ppm以下であること。

(注) 1および2の条件は、科学的な検討が加えられ、必要に応じて改訂されることが想定されている。

第2 環境基準の適用範囲

  • 環境基準は、一般公衆が常時生活し、活動している全地域および場所を対象とする。ただし、車道等の自動車の走行または滞留が行われる場所には基準は適用されない。

第3 測定方法

  • 一酸化炭素濃度の測定は、非分散形赤外分析計を用いる方法が標準的であり、連続測定が好ましく、データ整理は1時間単位で行われる。測定場所は局地汚染だけでなく地域汚染も対象とし、様々な条件を考慮して選定される。

第4 環境基準達成のための対策

  1. 基本方針

    • 環境基準達成のためには、自動車排出ガス対策を中心とした複数の施策を推進する必要があり、排出ガスの影響だけでなく他の汚染源も考慮した総合的な対策が必要である。
      • (一) 自動車排出ガス対策の重要性
        • 自動車排出ガスが大気汚染の主因であることを認識し、その対策を重視する。
      • (二) 自動車排気ガス対策の総合性
        • 自動車排出ガスの影響は自動車自体だけでなく、道路や交通状況、気象条件にも依存しており、これらを総合的に考慮した対策が必要である。
  2. 自動車排出ガス対策等の総合的実施

    • 環境基準達成のために以下の施策が総合的に進められるべきである:
      • (一) 排出規制の強化
        • 一酸化炭素の許容限度に関する段階的な強化目標を設定し、その実施に向けた検査体制の整備を行う。
      • (二) 点検整備体制の充実強化
        • 自動車使用者への点検整備の徹底と、整備工場の設備向上を図る。
      • (三) 運転操作に関する知識技能の普及
        • 運転者に一酸化炭素の影響についての認識を普及させ、排出ガスを減少させるための運転操作の普及を図る。
      • (四) 交通規制制度の検討
        • 一酸化炭素による深刻な汚染が懸念される場合、汚染の激しい道路に関する交通規制制度を検討する。
      • (五) 監視測定体制の整備の推進
        • 一酸化炭素の大気汚染状況を把握するため、監視測定体制を整備し、主要都市での監視網を構築する。
      • (六) 調査研究および技術開発の推進
        • 自動車排出ガスの影響を調査し、環境・健康管理の基礎的な研究を進めるとともに、技術開発による対策を促進する。
      • (七) 都市対策等における自動車排出ガス対策の確立
        • 都市計画および交通体系の整備において、一酸化炭素対策を正しく位置づけ、道路

環境の整備を進めること。

附帯意見(昭和45年2月16日、中央公害対策審議会)

  • 自動車排出ガスによる公害防止のための技術開発には各方面の協力が必要であり、そのためには財政、税制、金融上の措置を強化することが必要である。

この文書は、大気中の一酸化炭素濃度に関する基準とその達成のための具体的な施策について述べています。環境基準の設定や排出源への対策、監視体制の整備など、包括的なアプローチが強調されています。

Date of Promulgation: February 20, 1970 Cabinet Decision

Pursuant to Article 9 of the Basic Law for Environmental Pollution Control, concerning environmental conditions related to air pollution, specifically focusing on health effects of carbon monoxide, the following standards are established as goals for preventing air pollution. Efforts will be made to achieve these standards.

Article 1: Environmental Standards The environmental standards for carbon monoxide affecting human health are set to ensure that the following conditions are maintained throughout the year, considering the characteristics of the impact of carbon monoxide:

  1. The average of one-hour values over a continuous 8-hour period should be 20 ppm or less.
  2. The average of one-hour values over a continuous 24-hour period should be 10 ppm or less. (Note) These conditions should be periodically reviewed based on the advancement of knowledge about the impact of carbon monoxide on the human body, advancements in measurement technology, and patterns of temporal changes in carbon monoxide concentrations.

Article 2: Scope of Application of Environmental Standards The environmental standards apply to any region or location where the general public resides and is active. However, these standards do not apply to places such as roadways exclusively used for the passage or parking of motor vehicles.

Article 3: Measurement Method The measurement of carbon monoxide concentration and the measurement location should be as follows:

  1. The standard measurement method for carbon monoxide concentration should use a non-dispersive infrared analyzer. However, the use of other methods that demonstrate equivalent measurement results is not precluded.
  2. Continuous measurement of carbon monoxide concentration is desirable. Data should be organized on an hourly basis for data management.
  3. Measurement locations should be selected not only for local pollution but also for assessing trends in carbon monoxide pollution in the region, determining the impact on people, establishing measures for preventing carbon monoxide pollution, and evaluating their effectiveness.

Article 4: Measures to Achieve Environmental Standards

  1. Basic Policy To achieve environmental standards, the following basic policies will be adopted, and various measures centered around reducing carbon monoxide in automobile exhaust (referred to as "measures for automobile exhaust") will be vigorously promoted. It is essential to recognize that carbon monoxide pollution is caused not only by automobile exhaust in specific areas but also by emissions from some industrial facilities. Therefore, these emission sources should not be ignored.

    (i) Significance of Measures for Automobile Exhaust The significant contribution of automobile exhaust to air pollution caused by carbon monoxide, particularly with the progress of motorization in recent years, must be strongly acknowledged.

    (ii) Comprehensive Nature of Measures for Automobile Exhaust Emissions Air pollution caused by automobile exhaust is influenced by various conditions, including the number and structure of automobiles, their maintenance status, fuel consumption, road structures, road maintenance status, traffic volume, congestion levels, traffic regulations, urban climate, local climate, etc. Therefore, in preventing carbon monoxide air pollution, it is necessary to consider these conditions comprehensively and plan and implement integrated measures organically.

  2. Comprehensive Implementation of Measures for Automobile Exhaust Emissions Regarding measures for automobile exhaust emissions, in accordance with the aforementioned basic policy, the following measures are necessary to comprehensively achieve environmental standards:

    (i) Enhancement of Emission Regulations Taking into account the actual increase in pollution due to automobile exhaust emissions and the growth rates of the number of automobiles, fuel consumption, and traffic volume, it is necessary to clearly define step-by-step enhancement targets for the allowable limits of carbon monoxide in exhaust gases from both new and in-use vehicles. Additionally, the implementation system, including the necessary inspections of automobiles, needs to be established.

    (ii) Enhancement of Inspection and Maintenance System For users of automobiles, thorough implementation of inspection and maintenance related to carbon monoxide emissions from automobile exhaust is necessary. For automobile maintenance workshops, it is essential to enhance the system for inspection and maintenance, including the installation of maintenance equipment and the improvement of maintenance techniques related to carbon monoxide emissions.

    (iii) Dissemination of Knowledge and Skills Related to Driving Operations Since air pollution due to carbon monoxide is significantly influenced by driving operations, it is necessary to permeate awareness of carbon monoxide emissions from automobile exhausts among drivers. Additionally, efforts should be made to disseminate knowledge and skills related to driving operations aimed at reducing carbon monoxide emissions.

    (iv) Examination of Traffic Control Systems To promote measures in cases where pollution due to carbon monoxide emissions from automobile exhaust poses a significant risk to human health, it is necessary to examine the establishment of a traffic control system for roads with significant pollution.

    (v) Promotion of Surveillance and Measurement Systems To understand the situation of air pollution due to carbon monoxide emissions from automobile exhaust, it is necessary to promote the establishment of a surveillance and measurement system. Particularly, the development of a telemetering network corresponding to the traffic control system should be established.

    (vi) **Promotion of Research and Technological