じまんする どうぶつ 

The Bragging Animals

 

あるひ いくつかの どうぶつ が あつまりました 

One day, several animals gathered together.

 

ぞう ライオン しまうま とり かめ しか キリン おおかみ が いました
There were an elephant, a lion, a zebra, a bird, a turtle, a deer, a giraffe, and a wolf.

 

かれら は たがいに はなし はじめ ました 

They started talking to each other.

 

じつは かれらは じまんし はじめ ました 

Actually, they started bragging.

Verb-ますstem(ます) + はじめます/はじめました How to make Verb-ますstem(ます)??

はなす → はなします → はなし ます → はなし はじめます 

じまんする → じまんします → じまんします → じまんし はじめます 

たべる → たべます → たべます → たべ はじめます start eating 

よむ → よみます → よみます → よみ はじめます start reading

 みる → みます → みます → み はじめます start watching 

あるく →あるきます →あるきます →あるき はじめます start walking

 

ぞうは はな を じまんしました
The elephant bragged about his trunk.

 

かれは ほかの どうぶつ は じぶんのはな のように ながい もの は ない と いい ました
He said that no other animals had anything as long as his trunk.

 

ライオンは たてがみ を じまん しました 

The lion bragged about his mane.

 

かれは ほかの どうぶつ は じぶんの たてがみ のように りっぱな ものは ない と いいました
He said that no other animals had anything as magnificent as his mane.

 

しまうまは しま を じまん しました 

The zebra bragged about his stripes.

 

かれは ほかの どうぶつ は じぶんの しま のように すばらしい しましま は ない と いいました
He said that no other animals had stripes as wonderful as his.

 

とりは はね を じまん しました 

The bird bragged about his feathers.

 

かれは ほかの どうぶつ は じぶんの はね の ように いろどりのある もの は ないと いいました
He said that no other animals had anything as colorful as his feathers.