ねこが います 

There is a cat or I have a cat

*います for living things あります for non-living things

 

 そのネコは きれいな はいいろ です 

The cat is a beautiful gray color 

 

のらねこ でした

 She was a stray cat

 

❶わたしたち は そのネコを かう ことに しました

 we adopted that cat

*かう has two meaning

<買う> buy
<飼う> have ( dog /cat/rabbit/fish/bird...)

*養子(ようし)To receive someone else's child and raise it as one's own,only child

 

❷わたしたち は さとおや に なりました 

We became the cat's foster parents.

*里親(さとおや)A person who takes in a dog or cat whose owner has become unable to keep it for some reason, or a dog or cat born outside.

 

わたしたちは ねこを じゅうねんいじょう かっています 

We have had a cat for over 10 years.

 

さいしょは ネコは にんげん を こわがって いました 

At the beginning, the cat was scared of humans.

 

ネコは わたしを みる たびに にげて いました 

She ran away every time she saw me.

*たびに
It expresses admiration, frustration, and other such emotions about the same

result occurring whenever a certain situation takes place.

 

そのあと わたしが にわに いるとき ネコは やってきます

 Later, when I'm in the garden, the cat comes.

 

わたしは たべものを ゆびに つけて ネコに さし だし ました

 I put food on my finger and hold it out the cat.

 

それでも かのじょは ちかくに きません 

Nevertheless, she won't come near me

 

わたしは たべもの を くさ の うえに おきました

 I put the food on the grass

 

そして はなれました 

And I left


それから かのじょは それを たべました 

Then she ate it

 

さいしゅうてきに かのじょは ゆびに つけた たべものを たべました

 Finally, she ate the food on my finger.

 

❶かのじょは わたしが なでるのを ゆるしました. 

She allowed me to pet her 

 

❷かのじょは わたしに なで させてくれた She let me pet her

→ I think it is more natural

 

はじめに わたしたちは ネコが たべるものと みず を あげました 

First, we gave the cat something to eat and some water.

 

彼女は そとに いました

 She was outside 

 

すうねんご ネコを いえに いれました

A few years later, I brought the cat into my house. 

 

ネコは いえに しばらく いました 

The cat was at home for a while. 

 

それから ねこは そとへ でました. 

Then the cat went outside

 

いま ねこは いえに ながいじかん います
The cat has been at home for a long time now.

 

ネコは わたしのベッドで ねます. 

The cat sleeps on my bed

 

そのベッド を じぶんのベッド だと おもっています 

She thinks the bed is her bed

 

*The subject of "おもいます" is limited to the speaker (me).
In the case of "おもっています", both the speaker and the third person can be the subject of

the thought.

⭕ わたしは それが ただしい と おもいます I think that is right
⭕ わたしは それが ただしい と おもっています I think that is right
❌ かのじょは それが ただしい と おもいます She thinks that is right

 ⭕ かのじょは それが ただしい と おもっています She thinks that is right