むすこは 茨城県土浦市 に すんでいます

My son lives in Tsuchiura City, Ibaraki Prefecture. 

 

となりは つくば市 です 

The next is Tsukuba city.

 

つくばに つくばだいがくが あります
Tsukuba University is located in Tsukuba City.

 

おくさんと わたしは あそびに いきました 

My wife and I hung out 

 

そのまえに わたしは おもしろい ばしょ を さがして いました

Before that, I was looking for an interesting place. 

 

あるばしょ とは とうきや です 

One place is a pottery shop 

 

とうきや は ホテルの ちかくです 

The pottery shop is near the hotel. 

 

おくさんと わたしは とうきや へ あるきます

My wife and I walk to the pottery shop. 

 

とうきや に 10じ すぎに つきます

I arrive at the pottery shop just after 10 o'clock. 

 

でも ドア は しまって いました 

But the door was closed.

 

ドアは ガラスの ドアです 

The door is a glass door 

 

なかが みえます

 I can see inside

 

みせの うしろに ひとが みえます 

We can see people behind the store 

 

ドアを たたきます 

We knock on the door

 

ねんぱいの じょせいが ドアまで あるきます 

An elderly woman walks to the door

 

かのじょは ドアを あけます

 She opens the door

 

わたしたちは 『おみせは あいてますか?』 と ききます

 We ask, ``Is your store open? ”

 

かのじょは 『はい、あいて います』 と いいます 

She says, ``Yes, I'm open.''

 

でも かのじょは ともだちと おちゃを のんでいます 

But she's having tea with her friends.

 

かのじょは じかん を わすれていました 

She forgot the time 

 

ねんぱいの じょせい は わたしたちを みせのなかに しょうたい します

The elderly woman invites us into the store. 

 

わたしたち は 『あとで もどって きます』と いいました

We said, ``We'll come back later.'' 

 

でも かのじょは しゅちょうします 

But she insists

 

かのじょは わたしたちを みせの うしろに つれて いきます

 She takes us to the back of the store

 

ほかの ふたりの ねんぱいの じょせいは テーブルに すわって います

 Two other elderly women are sitting at a table.

 

かのじょ は 『すわって ください』と わたしたちに いいます 

She says to us, ``Please sit down.''

 

わたしたちは すわります 

We sit down 

 

でも いすは たりません 

But there aren't enough chairs 

 

ひとりの じょせいが せきを たちます

 A woman gets up from her seat 

 

わたしたち は ことわります 

We refuse

 

それでも 『すわって ください』と しゅちょう します 

Nevertheless, she insists, ``Please sit down.''

 

かのじょたち は おちゃを くれます. 

They give us cup of tea 

 

かのじょたち は ほかに バナナパン もくれます.

They also give us banana bread. 

 

ひとりの じょせいが バナナパンを つくりました

A woman made banana bread 

 

わたしたちは びっくり しました 

We were surprised

 

にほんで バナナパンを つくるひとが いることに びっくり しました
I was surprised that there are people who make banana bread in Japan.

 

なぜなら バナナは にほんで そだたない からです 

Because bananas don't grow in Japan.

 

つづく