なぜカスハラが中高年に多いのか?を考えて幸せになろう! | 特許・実用新案 審査官の視点 & 弁理士の視点

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特許庁で審査官の実務を身に付けてきた弁理士が、様々な観点からつぶやきます。

カスタマーハラスメント(カスハラ)が社会問題化しています。
クレーマーの悪質版のことみたいですね。

カスハラは中高年が多いと言われています。
残念ながらそれは正しい面もあります。

本記事では、なぜカスハラが中高年に多いのか考えてみます。
反面教師にしましょう。幸せへのヒントも見つかります。

<目次>
(1)求められていないアドバイスはしない
(2)下手なプライドは捨てよう
(3)幸せになろう


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(1)求められていないアドバイスはしない

中高年は、長い人生で得てきた知恵があります。
店の対応を見ていると、こうしたらいいのにと気づくことがあります。

こんなときに、求められていないアドバイスはしないことです。
✔アドバイスが時代に合わないこともある
✔お店だって十分に考えたうえでそうしている

そこで、良いアイデアがあるときには、こうしませんか?
✔「お客様の声」などがあれば出してみる
✔ネットにアイデアを書いてみる
✔まず店員と仲良くなって、求められてからアドバイスしてみる

(2)下手なプライドは捨てよう

たまには若い人よりも悪い対応をされることがあるでしょう。
例えば飲食店で、あまり良くない席に案内されることがあります。

その程度のことで、イライラしないことです。
下手なプライドは捨てましょう。

お店としては、年齢に関係なく、だれもが大事なお客様なのです。
今日はたまたま運が悪かったと考えるくらいにしましょう。
毎回あまりに対応が悪ければ、そのお店は使わなければいいのです。

(3)幸せになろう

ここが最もお伝えしたかったことです。

一般に年を重ねると、幸福ホルモンが減少すると言われます。
上記のようなことで、ついイライラしがちです。

そこで、積極的に幸せを感じられるようにしましょう。

幸福ホルモンでいえば、代表的なものとしては、
✔セロトニン(心と体の健康の幸福ホルモン)
リズム運動(散歩、カラオケなど)、日光浴など
✔オキシトシン(つながりと愛の幸福ホルモン)
人とのコミュニケーション。店員以外に話し相手を作りましょう。
✔ドーパミン(成功・お金の幸福ホルモン)
ワクワクするようなことをしましょう。

YouTubeなどで幸福に関する動画を見るのも本当におススメです!
ずっとテレビを見ているよりどれだけ幸せになれるか!^^;

いかがでしたでしょうか?

思えば、一昔前に比べて、お店の対応は格段によくなりました。
私たち中高年は、まずこのことに感謝したいものですね。

気候もよくこれといった悪いニュースもなく平和ですね。
そこでこんな話題を書いてみました^^;週末の風刺担当のTでした

 

<続きはこちら>

なぜカスハラが中高年に多いのか?を考えて幸せになろう!

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Why is there a lot of Kasuhara among middle-aged and older people? Think about it and be happy!

Customer harassment (customer harassment) has become a social problem.

Sounds like a vicious version of Kramer.

Kasuhara is said to be mostly middle-aged and elderly.

Unfortunately there is a right side to it.

In this article, we will consider why customer harassment is common among middle-aged and older people.

Let's turn it into a teacher. You can also find hints for happiness.

<Contents>

(1) Do not give unsolicited advice

(2) Throw away your poor pride

(3) Be happy

(1) Do not give unsolicited advice

Middle-aged and older people have wisdom that they have acquired over a long life.

When I look at the store's response, I sometimes notice that I should do this.

Don't give unsolicited advice at a time like this.

✔ Sometimes advice is outdated

✔ Even the shops do this after careful consideration

So, when you have a good idea, why not do this?

✔ If you have "customer's voice", try to put it out

✔ Write your ideas online

✔ Get to know the store clerk first, then give advice after being asked.

(2) Throw away your poor pride

Sometimes you will be treated worse than younger people.

For example, at a restaurant, you may be guided to a seat that is not so good.

Don't get annoyed by that much.

Throw away your bad pride.

As a shop, everyone is an important customer, regardless of age.

Let's just think that we just happened to be unlucky today.

If the response is too bad every time, you should not use the shop.

(3) Be happy

This is what I wanted to tell you the most.

It is generally believed that as we age, our happiness hormones decrease.

Things like the above tend to irritate me.

So let's try to be happy positively.

In terms of happiness hormones, representative ones are:

✔ Serotonin (happiness hormone for mental and physical health)

Rhythmic exercise (walking, karaoke, etc.), sunbathing, etc.

✔ Oxytocin (happiness hormone of connection and love)

Communication with people. Make someone to talk to other than the clerk.

✔ Dopamine (success/money happiness hormone)

Do something exciting.

I also really recommend watching videos about happiness on YouTube!

How much happier can you be than watching TV all the time! ^^;

What did you think?

If you think about it, compared to a decade ago, the response of the shop has improved significantly.

We middle-aged and older people should be grateful for this first.

The weather is good and it is peaceful without any bad news.

So I wrote this topic ^^;