国連人権理事会

日本の人権と多国籍企業およびその他の企業の問題に関する

ビジネスと人権作業部会の報告書

 

https://www.ohchr.org/en/documents/country-reports/ahrc5655add1-visit-japan-report-working-group-issue-human-rights-and

 

A/HRC/56/55/Add.1

: Visit to Japan 

- Report of the Working Group on the issue of human rights and transnational corporations and other business enterprises

人権と多国籍企業およびその他の企業の問題に関する作業部会の報告書

Summary

The Working Group on the issue of human rights and transnational corporations and other business enterprises visited Japan from 24 July to 4 August 2023. The Working Group was encouraged by the important advancements of Japan, including developing a national action plan on business and human rights and issuing the Guidelines on Respecting Human Rights in Responsible Supply Chains. However, challenges remain concerning the business community’s capacity to understand and implement human rights due diligence across value chains. The Working Group also expressed concern about the significant difficulties observed in addressing deeply embedded harmful gender and social norms, which was particularly evident in the workplace discrimination and harassment experienced by women, Indigenous Peoples, Buraku people, persons with disabilities, migrant workers and LGBTQI+ persons, among other groups. Government and business initiatives to promote diversity and inclusion and to safeguard the rights of these at-risk groups are crucial moving forward.

 

概要
人権と多国籍企業およびその他の企業に関する作業部会は、2023年7月24日から8月4日まで日本を訪問しました。作業部会は、ビジネスと人権に関する国家行動計画の策定や、責任あるサプライチェーンにおける人権尊重に関するガイドラインの発行など、日本の重要な進歩に勇気づけられました。しかし、ビジネス界がバリューチェーン全体にわたって人権デューデリジェンスを理解し、実施する能力に関しては、課題が残っています。作業部会はまた、女性、先住民族、部落民、障害者、移民労働者、LGBTQI+の人々などのグループが経験した職場での差別や嫌がらせに特に顕著であった、深く根付いた有害なジェンダーや社会規範に対処する上で観察された大きな困難について懸念を表明しました。多様性と包摂性を促進し、これらのリスクのあるグループの権利を保護するための政府と企業の取り組みは、今後非常に重要です。

 

V. Conclusions and recommendations

 

 83. Advancing the implementation of the Guiding Principles in Japan is critical not only for consolidating the country’s reputation as a leader in promoting the business and human rights agenda regionally and globally, but also for enhancing the positive human rights impact and competitiveness of Japanese businesses at home and overseas. The Working Group commends the ongoing efforts of the Government, businesses and civil society to build capacity and raise awareness of the Guiding Principles and the national action plan. 

 

84. The Working Group remains concerned however that systemic human rights challenges in Japan are not being sufficiently tackled as part of State and private sector initiatives in the business and human rights space. There is an urgent need to fully dismantle structures of inequality and discrimination against at-risk groups, such as women, older persons, children, persons with disabilities, Indigenous Peoples, minority groups, including Buraku communities, technical interns, migrant workers and LGBTQI+ persons. There is a clear need to accelerate the realization of the Guiding Principles through inclusive and candid multi-stakeholder dialogue. 

 

85. In addition to previous recommendations and guidance issued by OHCHR and other United Nations human rights mechanisms, the Working Group recommends that the Government:

 

結論と勧告

83. 日本における指導原則の実施を推進することは、地域および世界におけるビジネスと人権の課題の推進におけるリーダーとしての日本の評判を強化するだけでなく、国内外における日本企業の人権へのプラスの影響と競争力を高めるためにも重要です。作業部会は、指導原則と国家行動計画に関する能力構築と意識向上に向けた政府、企業、市民社会の継続的な取り組みを称賛します。

 

84. しかし、作業部会は、日本における体系的な人権課題が、ビジネスと人権の分野における政府および民間セクターの取り組みの一環として十分に取り組まれていないことを懸念しています。女性、高齢者、子供、障害者、先住民、部落を含む少数民族、技能実習生、移民労働者、LGBTQI+の人々など、リスクのあるグループに対する不平等と差別の構造を完全に解体することが緊急に必要です。包括的かつ率直な多様な利害関係者による対話を通じて、指導原則の実現を加速させる必要があることは明らかである。

 

85. 国連人権高等弁務官事務所(OHCHR)やその他の国連人権メカニズムがこれまでに出した勧告や指針に加え、作業部会は政府に対し、以下のことを勧告する。

 

 (a) When reviewing the national action plan:

 

 (i) Pay special attention to business-related human rights abuses experienced by at-risk communities; 

(ii) Strengthen access to remedy and corporate accountability, in line with the Working Group’s previous guidance; 110 

(iii) Include a gap analysis of business and human rights policies;

 (iv) Clarify the modalities for implementation, including the identification of clear responsibilities, time frames and human rights indicators to monitor and evaluate progress; 

(v) Develop effective mechanisms to ensure the meaningful participation of relevant stakeholders, including victims and civil society actors, in monitoring and evaluating the progress made during the implementation; 

 

(b) Continue training and awareness-raising activities on the Guiding Principles and the national action plan; 

 

(c) In relation to the Guidelines: 

 

(i) Include businesses supported by public funds and explicitly cover risks and impacts in the end-use phase;

 (ii) Expand the definition of “human rights” to encompass environmental impacts and international instruments;

 (iii) Explicitly consider environmental and climate change impacts as an aspect of human rights due diligence; 

 

(d) Adopt national legislation mandating human rights due diligence, in consultation with relevant stakeholders; 

 

(e) Require systematic and meaningful reporting on human rights criteria and ensure victims’ access to remedy by, inter alia, requiring businesses’ full cooperation with judicial and non-judicial grievance mechanisms and a reversal of the burden of proof; 

 

(f) Increase awareness about and build capacity on the Guiding Principles among all actors in society, including civil servants, members of the judiciary and legislators, to build their capacity to fulfil their respective obligations to protect, investigate, punish and redress business-related human rights abuses. Allocate sufficient resources to this end;

 

 (g) Improve access to judicial and non-judicial remedies by removing the barriers identified in the present report, ensuring effective protection and assistance for all victims of business-related human rights abuses, including by: 

 

(i) Increasing the visibility of the Japan Legal Support Center;

 (ii) Establishing, without further delay, a robust and independent national human rights institution in line with the principles relating to the status of national institutions for the promotion and protection of human rights (the Paris Principles) to better promote access to effective remedy and corporate accountability. It should be equipped with an explicit mandate and resources to address human rights abuses, including providing civil remedies, raising awareness, building capacity on business and human rights and protecting human rights defenders. It should also develop close collaboration with national human rights institutions of other countries and the OECD National Contact Point; 

(iii) Creating a human rights ombudsperson to facilitate access to remedy; 

(iv) Enhancing the visibility, institutional capacity and expertise of the OECD National Contact Point to provide meaningful remedial outcomes, including through raising awareness of the Contact Point’s mandate and procedures to affected stakeholders in overseas jurisdictions; 

(v) Continuing efforts to increase the visibility of the Japan Platform for Migrant Workers towards Responsible and Inclusive Society and build trust among migrant worker communities in Japan; 

(vi) Further strengthening whistle-blower protection in the next review of the Whistle-blower Protection Act, including by applying the Act to those who are self-employed, contractors, suppliers, workers’ family members and attorneys, establishing sanctions for businesses who retaliate against whistle-blowers and providing financial incentives or similar rewards systems for whistle-blowers;

 

 (h) Ratify the ILO Discrimination (Employment and Occupation) Convention, 1958 (No. 111), Occupational Safety and Health Convention, 1981 (No. 155), Protocol of 2014 to the Forced Labour Convention, 1930 (No. 29), and Indigenous and Tribal Peoples Convention, 1989 (No. 169), the International Convention on the Protection of the Rights of All Migrant Workers and Members of Their Families and the Optional Protocols to the Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination against Women, the International Convention on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination, the International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights, the International Covenant on Civil and Political Rights and the Convention on the Rights of Persons with Disabilities; 

 

(i) Strengthen measures to implement the principle of equal pay for work of equal value to close the gender pay gap and promote the equal representation of women in leadership positions, including by adopting mandatory quota initiatives for the representation of women in the private sector; 

 

(j) Officially prohibit and sanction discrimination, including by amending existing anti-discrimination legislation to enhance its comprehensiveness and effectiveness and by incorporating a clear and inclusive definition of discrimination, accompanied by efforts to address targeted discrimination against minorities, including by prohibiting businesses from asking questions that could lead to discrimination in job screenings and increasing efforts to address sexual harassment and violence in workplaces and online, in line with international standards; 

 

(k) Provide comprehensive training to employers on respecting and implementing individualized support and reasonable accommodations for persons with disabilities; 

 

(l) Ensure accessibility for persons with disabilities in official documents, such as the national action plan, to promote their full inclusion and participation in society;

 

 (m) Include explicit human rights protections in the revision of the technical intern training programme based on international human rights standards, including abolishing recruitment fees, conducting mandatory on-site human rights training at businesses employing technical interns, simplifying the application system, increasing flexibility to switch jobs, ensuring safe working and decent living conditions, providing opportunities for Japanese language learning and vocational training and guaranteeing the enforcement of equal wages for work of equal value as required under Japanese law; 

 

(n) Intensify labour inspections and enhance victim identification for forced labour and trafficking in persons; 

 

(o) Expand the scope of the Hate Speech Elimination Act to include all persons, regardless of their origin and residence status, to address such issues as hate speech in the workplace or any hate speech that might affect employment opportunities; 

 

(p) Ensure that government entities and the private sector uphold the rights of Indigenous Peoples to free, prior, and informed consent, in accordance with international standards, such as the United Nations Declaration on the Rights of Indigenous Peoples; 

 

(q) Carry out a survey on discrimination against Buraku people and regularly conduct comprehensive surveys on the status of the Ainu people to adapt relevant programmes and policies accordingly; 

 

(r) Raise awareness of the applicability of labour laws to all workers, irrespective of their migration status, including by guaranteeing equal access to employment opportunities, without discrimination, reasonable wages and safe working conditions;

 

 (s) Step up efforts to address climate change, keeping in mind human rights considerations for a just transition; 

 

(t) Recognize the heroic efforts of those involved in the clean-up efforts following the Fukushima Daiichi nuclear disaster, take steps to reduce multiple subcontracting structures, ensure that workers are properly and retroactively compensated, recognize workers’ health concerns as work-related illnesses, ensure safe working conditions and accurate recording of radiation exposure and guarantee continuous medical check-ups and care for exposed workers;

 

 (u) Continue to make all information related to the treatment of water released from the Fukushima Daiichi Nuclear Power Station publicly available;

 

 (v) Address the presence of PFAS in the water supply and its effects on people, including by ensuring that PFAS provisional target values are based on the latest scientific evidence and compliant with environmental standards; 

 

(w) Incorporate explicit references to the Guiding Principles, the national action plan and the Guidelines in its Development Cooperation Charter and relevant official development assistance policies;

 

 (x) Promote the use of the Children’s Rights and Business Principles for human rights due diligence;

 

 (y) Provide guidance to businesses on a responsible exit, in line with the Guiding Principles.

 

 

(a) 国家行動計画を見直す際は、次の事項に留意する:

(i) リスクにさらされているコミュニティが経験するビジネス関連の人権侵害に特に注意を払う。

(ii) ワーキング グループの以前のガイダンスに沿って、救済へのアクセスと企業の説明責任を強化する。

(iii) ビジネスと人権政策のギャップ分析を含める。

(iv) 進捗状況を監視および評価するための明確な責任、時間枠、人権指標の特定を含む、実施方法を明確にする。

(v) 被害者や市民社会関係者を含む関係する利害関係者が、実施中の進捗状況を監視および評価する際に有意義に参加できるようにするための効果的なメカニズムを開発する。

(b) 指導原則と国家行動計画に関するトレーニングと意識向上活動を継続する。

(c) ガイドラインに関連して:

(i) 公的資金で支援されているビジネスを含め、最終使用段階におけるリスクと影響を明示的にカバーする。

(ii) 「人権」の定義を拡大し、環境への影響と国際条約を包含する。

(iii) 人権デューデリジェンスの一側面として、環境と気候変動の影響を明示的に考慮する。

(d) 関係する利害関係者と協議の上、人権デューデリジェンスを義務付ける国内法を制定する。

(e) 人権基準に関する体系的かつ有意義な報告を義務付け、とりわけ、司法および非司法の苦情処理メカニズムへの企業の全面的な協力と立証責任の逆転を義務付けることで、被害者の救済へのアクセスを確保する。

(f) 公務員、司法関係者、立法者を含む社会のすべての関係者の間で、指導原則に関する認識を高め、能力を構築し、ビジネス関連の人権侵害を保護、調査、処罰、救済するというそれぞれの義務を果たす能力を構築する。この目的のために十分なリソースを割り当てる。

(g) 本報告書で特定された障壁を取り除き、ビジネス関連の人権侵害の被害者全員に効果的な保護と支援を確保することで、司法的および非司法的救済へのアクセスを改善する。具体的には、次のとおりである:

(i) 日本司法支援センターの認知度を高める。

(ii) 人権の促進と保護のための国家機関の地位に関する原則 (パリ原則) に沿って、遅滞なく、強力で独立した国家人権機関を設立し、効果的な救済へのアクセスと企業の説明責任を促進する。この機関には、民事上の救済の提供、意識の向上、ビジネスと人権に関する能力の構築、人権擁護者の保護など、人権侵害に対処するための明確な権限とリソースが備わっている必要がある。また、他の国の国家人権機関や OECD の国家連絡窓口と緊密に連携する必要がある。

(iii) 救済へのアクセスを容易にするために人権オンブズマンを設置する。 (iv) 海外の管轄区域で影響を受ける利害関係者に連絡窓口の任務と手続きの認知度を高めることなどを通じて、OECD の国内連絡窓口の知名度、組織的能力、専門知識を高め、有意義な是正結果を提供すること。

(v) 責任ある包摂的社会に向けた移住労働者のための日本プラットフォームの知名度を高め、日本の移住労働者コミュニティ間の信頼を築くための継続的な取り組み。

(vi) 自営業者、請負業者、サプライヤー、労働者の家族、弁護士に同法を適用し、内部告発者に報復する企業に対する制裁を設け、内部告発者に対する金銭的インセンティブまたは同様の報奨制度を提供することなどにより、次回の内部告発者保護法の見直しにおいて内部告発者保護をさらに強化すること。

 

 

(h) 1958年のILO差別禁止条約(雇用及び職業)(第111号)、1981年の労働安全衛生条約(第155号)、1930年の強制労働条約の2014年の議定書(第29号)、1989年の先住民及び種族民条約(第169号)、すべての移住労働者及びその家族の権利の保護に関する国際条約、女子に対するあらゆる形態の差別の撤廃に関する条約の選択議定書、あらゆる形態の人種差別の撤廃に関する国際条約、経済的、社会的及び文化的権利に関する国際規約、市民的及び政治的権利に関する国際規約、障害者の権利に関する条約を批准する。 

(i) 同一価値労働同一賃金の原則を実施するための措置を強化し、男女間の賃金格差を解消し、指導的地位における女性の平等な代表を促進する。これには、民間部門における女性の代表のための義務的割り当てイニシアチブの採用が含まれる。

(j) 既存の差別禁止法を改正してその包括性と有効性を高め、差別の明確で包括的な定義を組み込むなど、差別を公式に禁止し、制裁する。また、少数派に対する標的型差別に対処するための取り組みも行う。これには、企業が採用選考で差別につながる可能性のある質問をすることを禁止し、職場やオンラインでの性的嫌がらせや暴力に対処する取り組みを国際基準に沿って強化することが含まれる。

(k) 障害者に対する個別支援と合理的配慮の尊重と実施について、雇用主に包括的な研修を提供する。

(l) 障害者の完全な包摂と社会参加を促進するため、国家行動計画などの公式文書において障害者のアクセシビリティを確保する。

(m) 国際人権基準に基づき、技能実習制度の見直しに明確な人権保護を盛り込む。これには、募集手数料の廃止、技能実習生を雇用する企業での強制的な現地人権研修の実施、申請制度の簡素化、転職の柔軟性の向上、安全な労働環境と適切な生活環境の確保、日本語学習と職業訓練の機会の提供、日本の法律で義務付けられている同一価値労働同一賃金の実施の保証などが含まれる。

(n) 労働監督を強化し、強制労働と人身売買の被害者特定を強化する。

(o) 職場でのヘイトスピーチや雇用機会に影響を与える可能性のあるヘイトスピーチなどの問題に対処するため、ヘイトスピーチ解消法の適用範囲を、出身地や居住状況にかかわらずすべての人に拡大する。

(p) 政府機関と民間部門が、先住民族の権利に関する国連宣言などの国際基準に従い、先住民族の自由で事前の十分な情報に基づく同意の権利を擁護することを確保する。 (q) 部落民に対する差別に関する調査を実施し、アイヌ民族の状況に関する包括的な調査を定期的に実施して、関連するプログラムと政策をそれに応じて適応させる。

(r) 移民のステータスに関係なく、すべての労働者に労働法が適用されるという認識を高める。これには、差別のない雇用機会への平等なアクセス、妥当な賃金、安全な労働条件の保証などが含まれる。

(s) 公正な移行のための人権への配慮を念頭に置き、気候変動への取り組みを強化する。

(t) 福島第一原子力発電所の事故後の清掃活動に携わった人々の英雄的な努力を認め、多重下請け構造を削減するための措置を講じ、労働者が適切かつ遡及的に補償されることを確保し、労働者の健康上の懸念を仕事関連の病気として認識し、安全な労働条件と放射線被ばくの正確な記録を確保し、被ばくした労働者の継続的な健康診断とケアを保証する。

(u) 福島第一原子力発電所から放出された水の処理に関連するすべての情報を引き続き公開する。

(v) 水道水に含まれるPFASの存在とそれが人々に与える影響に対処する。これには、PFAS暫定目標値が最新の科学的証拠に基づいており、環境基準に準拠していることを保証することなどが含まれる。

(w) 開発協力憲章および関連する政府開発援助政策に、指導原則、国家行動計画、ガイドラインへの明示的な言及を組み込む。

(x) 人権デューデリジェンスのための子どもの権利とビジネス原則の使用を促進する。

(y) 責任ある撤退について、企業にガイダンスを提供する。

 

 

 

86. The Working Group recommends that businesses and industry associations: (a) Establish operational-level grievance mechanisms, following the Guiding Principles, and ensure that all criteria for effective non-judicial grievance mechanisms are interpreted in a gender-sensitive manner;111 

(b) Provide effective remedies for harm caused to individuals and communities; (c) Increase the representation of women in corporate decision-making bodies; (d) Step up efforts to address climate change, keeping in mind human rights considerations for a just transition; 

(e) Take responsibility for the presence of PFAS in the water supply due to business activities and address the issue, as required under the Guiding Principles and the “polluter pays” principle; 

(f) Eliminate questions that could lead to discrimination in job screenings and address all types of discrimination, exploitation, harassment, power abuse and other forms of violence in the workplace;

 (g) Incorporate the Children’s Rights and Business Principles when conducting human rights due diligence; 

(h) Conduct heightened human rights due diligence when operating in conflict-affected areas or high-risk sectors;

 (i) Promote freedom of association, the right to organize and the right to collective bargaining of their workers, in addition to fostering meaningful stakeholder engagement, in particular with those in vulnerable situations, including when operating transnationally;

 (j) Provide transparent and accessible communication channels and safe environments for employees and talents to report workplace sexual harassment without fear of reprisal. 

 

86. ワーキンググループは、企業および業界団体に対し、次のことを勧告する。

 

(a) 指導原則に従って業務レベルの苦情処理メカニズムを確立し、効果的な非司法的苦情処理メカニズムのすべての基準がジェンダーに配慮した方法で解釈されるようにする。111

(b) 個人およびコミュニティに生じた損害に対する効果的な救済策を提供する。

 

(c) 企業の意思決定機関における女性の代表を増やす。

 

(d) 公正な移行のための人権配慮を念頭に置き、気候変動への取り組みを強化する。

(e)
指導原則および「汚染者負担」原則で要求されているように、事業活動による水道水への PFAS の存在について責任を負い、問題に対処する

(f)
採用選考で差別につながる可能性のある質問を排除し、職場におけるあらゆる種類の差別、搾取、嫌がらせ、権力の濫用、その他の形態の暴力に対処する

(g)
人権デューデリジェンスを実施する際には、子どもの権利とビジネス原則を組み込む

(h)
紛争地域や高リスク部門で事業を展開する際には、より厳格な人権デューデリジェンスを実施する

(i)
国際的に事業を展開する場合を含め、特に脆弱な立場にある人々との有意義なステークホルダーの関与を促進するとともに、従業員の結社の自由、団結権、団体交渉権を促進する。

(j) 従業員や人材が報復を恐れることなく職場での性的嫌がらせを報告できる、透明性がありアクセスしやすいコミュニケーション チャネルと安全な環境を提供する

 

 

87. The Working Group recommends that civil society actors continue: 

(a) To raise awareness and build capacity on the respective duties and responsibilities of the State and businesses under the Guiding Principles; 

(b) To document cases of human rights abuses, especially those committed against individuals and communities living in at-risk situations, and assist in facilitating access to judicial and non-judicial remedial mechanisms, including operational-level grievance mechanisms; 

(c) To contribute to initiatives aimed at strengthening existing legal and policy frameworks on business and human rights and facilitate the participation of all stakeholders in such initiatives.

 

 

87. 作業部会は、市民社会の関係者に対し、以下の取り組みを継続するよう勧告する。

(a)
指導原則に基づく国家と企業のそれぞれの義務と責任に関する意識を高め、能力を強化すること。

(b) 人権侵害の事例、特にリスクのある状況で暮らす個人やコミュニティに対する人権侵害の事例を記録し、運用レベルの苦情処理メカニズムを含む司法および非司法救済メカニズムへのアクセスを容易にすること

(c)
ビジネスと人権に関する既存の法的および政策的枠組みを強化することを目的とした取り組みに貢献し、そのような取り組みへのすべての利害関係者の参加を促進すること。