国連人権理事会

2020社会フォーラム


社会フォーラムは、人権理事会が招集する年次総会です。毎年選ばれる特定のテーマについて、すべての利害関係者の間で開かれたインタラクティブな対話のためのユニークなスペースを提供します。 2020年には、社会フォーラムが10月8日と9日にジュネーブのパレデネーションズのルームXXで開催されます。人権理事会の決議41/24に従って、それは「貧困と不平等との闘いにおけるグッドプラクティス、成功事例、学んだ教訓および現在の課題」に焦点を当てます。

Covid-19のパンデミックに続いて、世界が大恐慌以来最悪の経済不況に直面しているため、2020年の社会フォーラムが開催されます。すべての国で、低所得者と貧困層が最初の犠牲者です。特に危険にさらされているのは、非公式部門または不安定な雇用形態の労働者(それぞれ世界で16億人と4億人の労働者)です。社会保護。危機後、極度の貧困の数値は大幅に上昇すると予想されます。PPPのベースラインを3.20米ドル/日とすると、1億7,600万人が極度の貧困に陥ると推定されています

フォーラムはまた、人種差別、人種差別、構造的および制度的不平等、ならびに気候変動およびその他の主要な課題に対する世界的な抗議の時代を背景に組織されています。

気候変動、人種差別およびその他の持続的な課題は、国内および国内の両方で貧困と不平等を悪化させる可能性があります。

複数の課題は非常に深刻で前例のないものですが、この危機は、経済回復を支え、将来的により強靭な社会を構築する手段として、社会保護のフロアを拡大および強化し、すべての労働者の生活賃金を保証する機会も提供します。

しかし、貧困を撲滅するために、さまざまなレベルでさまざまな行動をとるべきです。

国際レベルでは、貿易と投資、対外債務の緩和とリストラ、政府開発援助は、貧困を効果的に削減するための国内レベルでの取り組みを可能にし、支援するはずです。

国家レベルでは、政府は国内資源を動員するための漸進的課税制度と、社会的保護や他の形態の社会的投資(特に教育、保健、住宅)を優先する公的予算を採用する責任を負うべきです。

彼らは、社会保護制度と公共サービスが貧困層の人々に効果的に届くようにする必要があります。

これには、腐敗、差別、救済策の欠如、および最もサポートされる必要のある人々による権利の不奪につながる他の要因を含む、そのようなサービスへのアクセスにおけるさまざまな障害を取り除くことが必要です。

最後に、中央政府は、貧困を永続させ、世代間での貧困の伝播につながる要因に対処する必要があります。

これには、制度的および社会的な虐待、社会経済的地位に基づく差別、貧困層の人々のエンパワーメント、貧弱な栄養、限られた教育の機会などが含まれます。

今年のソーシャルフォーラムのユニークな特徴は、参加者が貧困の「マトリックス」を検討して収束するために作成するスペースにあります。貧困のさまざまな原因の相互関係を、ミクロレベルの原因からより大きなマクロまで調べる、複雑でありながら統一されたスキームです。

政府の政策、特にその財政的および予算的選択におけるメソレベルの原因を通じて、コミュニティおよび家庭に根ざしたレベル的および国際的な原因。

このアプローチは、貧困との闘いにおける彼らの役割について、すべての関係者の意識を高めるはずです。貧困の永続化に寄与する他の要因を単に指摘するだけで、その義務や責任を回避する行為者がいないことを保証することで、説明責任を改善する必要があります。

それは、貧困が貧困を生むフィードバックループを特定するのに役立つはずです-極度の貧困と人権に関する指導原則は、決議21/11で2012年9月27日に人権理事会によってコンセンサスによって採択され、「悪質な無力、非難、差別、排除、物質的剥奪のサイクル[貧困層の人々が体験する]であり、これらはすべて相互に補強し合っています」(パラグラフ4)。

2020年の社会フォーラムは、すべてのレベルの利害関係者を集めて、人々を貧困に追いやる原因となる一連の原因全体にわたって、国家および非国家主体のすべての主体の人権義務と責任を特定することを目指します。

 

The 2020 Social Forum

The Social Forum is an annual meeting convened by the Human Rights Council. It provides  a unique space for open and interactive dialogue among  all stakeholders on a specific theme chosen each year. In 2020 the Social Forum will take place on 8 and 9 October in Room XX at the Palais des Nations in Geneva. In accordance with resolution 41/24 of the Human Rights Council it will focus on “Good Practices, Success Stories, Lessons Learned and Current Challenges in Combating Poverty and Inequalities”.

The 2020 Social Forum is convened as the world faces the worst economic downturn since the Great Depression, following the Covid-19 pandemic. In all countries, low-income earners and people in poverty are the first victims: particularly at risk are workers in the informal sector or in precarious forms of employment (respectively 1.6 and 0.4 billion workers globally), who have no or only weak access to social protection. Following the crisis, the figures of extreme poverty are expected to rise significantly: using a baseline of 3.20 USD/day in PPP, it is estimated that 176 million more people may fall into extreme poverty.

The forum is also organized against the backdrop of a time of worldwide protests against racism, racial discrimination, structural and systemic inequalities and injustices as well as climate change and other major challenges. Climate change, racial discrimination and other persistent challenges are likely to aggravate poverty and inequality both within and among countries.

While the multiple challenges are both profound and unprecedented, the crisis also provides an opportunity to expand and strengthen social protection floors and to guarantee living wages for all workers, as a means to support the economic recovery and to build more resilient societies in the future. To eradicate poverty, however, a range of actions should be taken at different levels. At the international level, trade and investment, the alleviation and restructuring of external debt and official development assistance should enable and support efforts at the domestic level to effectively reduce poverty. At the national level, governments should be held accountable to adopt progressive taxation schemes to mobilize domestic resources, and public budgets that give priority to social protection, as well as to other forms of social investment (in education, health and housing in particular). They should ensure that social protection schemes and public services effectively reach people in poverty. This requires removing a variety of obstacles in accessing such services, including corruption, discrimination, lack of remedies, and other factors leading to a non-take-up of rights by those who need most to be supported. Finally, national governments should address factors that perpetuate poverty and lead to the intergenerational transmission of poverty, including institutional and social maltreatment, discrimination on grounds of socio-economic status, disempowerment of people in poverty, poor nutrition, and limited educational opportunities.

The unique feature of this year's Social Forum lies in the space it creates for participants to  consider and converge on a poverty "matrix": a complex but unified scheme examining the interrelatedness of different causes of poverty, from the micro level causes to the more macro-level and international causes rooted in communities and households, through the meso-level causes in governmental policies, in particular in their fiscal and budgetary choices. This approach should increase awareness of all actors of their role in the fight against poverty. It should improve accountability, by ensuring that no actor evades its obligations and responsibilities by simply pointing at other factors that also contribute to the perpetuation of poverty. It should help to identify the feedback loops in which poverty breeds poverty -- leading to what the Guiding Principles on extreme poverty and human rights, adopted by consensus by the Human Rights Council on 27 September 2012 in resolution 21/11, calls the “vicious cycle of powerlessness, stigmatization, discrimination, exclusion and material deprivation [experienced by people in poverty], which all mutually reinforce one another” (para. 4).

The 2020 Social Forum will seek to bring together stakeholders at all levels to identify the human rights obligations and responsibilities of all actors, both States and non-State actors, across the whole chain of causes that lead to condemning people to poverty.