父親の小学校と高校の時の写真を初めて見ました❗
I saw my father's photos from elementary school and high school for the first time❗

子供の頃は靴を買えなくて裸足で学校に通ってたと言っていましたが、写真を見て本当に裸足だったことがわかりました🥲
My father told me that when he was a child he went to school barefoot because he couldn't buy shoes, but when I saw the photos, I realized that my father really was barefoot 🥲

田舎(熊本)だったからか高校進学率50%!
Probably because it was in the countryside (Kumamoto), the admission rate to high school was 50%!

僕が大学進学を反対された理由がよくわかりました。
結局、行かせてもらいましたが🥲
I now understand why my father opposed my decision to go to university.
In the end, my father allowed me to go though 🥲

お小遣いを貰った記憶はなく小学生の頃から自分であさりや海苔を取って売って授業料を払って、野球のグローブは先輩から引き継いでみんなで共有で使って、足りない場合は布で作ったそうです❗
My father told me that he didn't remember receiving any pocket money, so since he was in elementary school, he had to collect clams and seaweed by himself and sell them to pay for his tuition fee. And he inherited baseball gloves from his seniors and shared them among friends, and when they didn't have enough, he made them out of cloth❗

自給自足で食べ物はあったから都会と比べたらどちらかというと食べ物の面ではすごく裕福だったと言っていました❗
He told me that he was self-sufficient and had enough food, so compared to the city, he was quite wealthy in terms of food❗

ただし、お金がないからお店で飴を買ったりとかはできなかったと言っていました❗
However, he told me that he couldn't do things like buy candy at the store because he didn't have money❗

父親は1949年生まれです☺️
My father was born in 1949 ☺️