ゲーバー・タリー 「いじくり回しながら学ぶ」 | TEDのすゝめ ( TED 英語 スーパープレゼンテーション 洋楽 映画 スポーツ )

TEDのすゝめ ( TED 英語 スーパープレゼンテーション 洋楽 映画 スポーツ )

英語の勉強をしているみなさんに、おすすめのTEDトークを紹介します。
TEDのホームページには interactive transcript という便利な機能がついているので、直接、TEDのホームページで見ることをお勧めします。
あちこちへ脱線しますがご容赦ください~(^o^)v

Gever Tulley teaches life lessons through tinkering
TEDのホームページへはをクリックしてください。
直接、ここで観ることもできます。


小さいことは気にすんなッ、主題と主張をつかもう!

子供に怪我をさせないように包丁やカッターなどの道具を使わせない親もいるようですが、実際に使って、切り傷を作りながら道具の使い方、モノのつくり方を学んでいくのも一つの考え方ですよね。

【話題】 いじくり回しながら学ぶ

【時間】 4分5秒

【要約】

1.工作の学校

 子供たちが材木やハンマーといった危険な道具を使う

 カリキュラムも試験もなし

 工作漬けの6日間を過ごす

 いじくり回しながら、物事を解明できるという深い実感を得る


2.予定どおりにいかないことを学ぶ

 プロジェクトはすべて紆余曲折を経るものだと学ぶ

 落書きから始めたり、設計図から始めたり、いきなり作り始めたり
 成功は実行することにある

 失敗はほめられ、分析される

3.特に大きな障害や問題にぶつかったときの興味深い行動

 飾り付けをしながら、考えがまとまって次のステップへ進める


4.さまざまな材料を使う


5.自分たちの作ったものに子供たち自身が驚く


Gever-Tulley01

【語彙】
tinker :いじくる、不器用にという意味合いが含まれる

confront :直面する、突き当たる

go awry :つまずく、うまくいかない、失敗する

gleeful :大喜びの、うれしい

calamity :災難、苦難

doodle :らくがき

conceptual :考えの

incubation :培養

interlude :間奏、合間の出来事

mundane :ありふれた、平凡な


transcripts

This is the exact moment that I started creating something called Tinkering School.


Tinkering School is a place where kids can pick up sticks and hammers and other dangerous objects, and be trusted. Trusted not to hurt themselves, and trusted not to hurt others. Tinkering School doesn't follow a set curriculum, and there are no tests. We're not trying to teach anybody any specific thing.


When the kids arrive they're confronted with lots of stuff: wood and nails and rope and wheels, and lots of tools, real tools. It's a six-day immersive experience for the kids. And within that context, we can offer the kids time -- something that seems in short supply in their over-scheduled lives. Our goal is to ensure that they leave with a better sense of how to make things than when they arrived, and the deep internal realization that you can figure things out by fooling around.


Nothing ever turns out as planned ... ever. (Laughter) And the kids soon learn that all projects go awry -- (Laughter) and become at ease with the idea that every step in a project is a step closer to sweet success, or gleeful calamity. We start from doodles and sketches. And sometimes we make real plans. And sometimes we just start building. Building is at the heart of the experience: hands on, deeply immersed and fully committed to the problem at hand. Robin and I, acting as collaborators, keep the landscape of the projects tilted towards completion. Success is in the doing, and failures are celebrated and analyzed. Problems become puzzles and obstacles disappear.


When faced with particularly difficult setbacks or complexities, a really interesting behavior emerges: decoration. (Laughter) Decoration of the unfinished project is a kind of conceptual incubation. From these interludes come deep insights and amazing new approaches to solving the problems that had them frustrated just moments before.


All materials are available for use. Even those mundane, hateful, plastic grocery bags can become a bridge stronger than anyone imagined. And the things that they build amaze even themselves.


Video: Three, two, one, go!


Gever Tulley: A rollercoaster built by seven-year-olds.


Video: Yay! (Applause)


GT: Thank you. It's been a great pleasure. (Applause)