TEDxTokyo2016の動画が公開されました | ヨーヨー世界チャンピオンBLACKオフィシャルブログ「BLACK’s Yo-Yo life」 Powered by Ameba

TEDxTokyo2016の動画が公開されました

 

以下にトークの内容を日本語/英語にて掲載します。


----------------------------------------


先日、ある友人が私にこう言いました。

「BLACKさん、あなたはドリーマーですね!」


…ドリーマー?

それって、こんな感じですか?(有名人風の写真)

それとも、こうですか?(お金持ち風の写真)


いいえ、少し違います。


ヨーヨー世界チャンピオン、シルク・ドゥ・ソレイユ アーティスト、TEDスピーカー。

私はこれらすべての夢を叶えてきました。

私はただの「ドリーマー」ではなく、「シリアルドリーマー」です。


※シリアルドリーマー=連続ドリーマー、夢を叶え”続ける”人。


多くの方々は、私にこう尋ねます。

「夢を叶える秘訣は何ですか? 何か特別な方法が書かれた巻物でも持っているんですか?」


実は、あるんです。こちらです。

今日は、その秘密を皆さんに公開したいと思います。


夢を叶える秘訣。それは、「幸せを定義する事」です。


ここで皆さんにお尋ねします。ここ10日間で、自分にとっての幸せとは何か、考えた方っていらっしゃいますか?ご自身の幸せの定義について考えた方はいらっしゃいますか?

ありがとうございます。皆さんの人生は、喜びに満ち溢れている事でしょう。


多くの人々が、幸せになりたいと願っています。これは万国共通の願いです。

しかし驚くべきことに、多くの方々は、ご自身にとっての幸せの定義を、明確には持っていません。

「自分にとっての幸せとは何か」を定義した時、自分にとっての真の夢が何であるかに気付き、それを叶えるための情熱も同時に手に入れることが出来ます。


私が全ての夢を叶えて来られたのは、それらの夢が私の「幸せの定義」から生まれたものだったからです。

夢を実現させるのに必要な情熱を手にすることは簡単でした。私はただ、幸せになろうとしただけだったからです。


では、どのように幸せを定義すればよいのでしょうか。答えは、「自分年表」でした。


私は、自身の経験してきたことを、紙に書きだしてみたんです。

詳細なものではありませんでしたが、強く感情を動かされた記憶・出来事については重点的に書きだすようにしました。


一通り書き出し終えると、私はいくつかの共通点を見出しました。

私はどんな時に喜び、どんな時に悲しんでいたのか。何に幸せを感じ、何を不幸せに感じるのかが見えてきたのです。

これが、私にとっての「幸せの定義の見つけ方」でした。


私の場合、自身にとっての幸せとは「ヒーローになること」でした。

私は誰かに感謝されたとき、嬉しく思います。幸せを感じます。

ならば、何か人の役に立つことをしたら、誰かのヒーローになれたら、結果的に自分も幸せになれるのではないか。そう考えました。


私は、自分が誰の役に立てるのか、そしてどうやったら役に立てるのかを、いつも考えています。

ヨーヨーパフォーマーとしてシルク・ドゥ・ソレイユ出演を目指したのは、ヨーヨー業界のために、ヨーヨーの社会的イメージを向上させるためでした。

TEDカンファレンスで自身の経験を話したのは、「情熱は不可能をも可能に変える」ことを伝え、困難にいる人々を励ましたかったからです。


私にとって「夢」とは、幸せを最大化する過程での通過点にすぎません。

そのための情熱は、無限に湧いてきます。私は自分の幸せに対し貪欲だからです。


私は今、毎日をとても幸せに生きています。

夢を叶えた瞬間だけでなく、そこへ向かう過程もまた、幸せに満ち溢れています。


この会場にいる皆さん、そして動画をご覧になっている皆さんが、ご自身にとっての幸せを定義し、喜びに満ちた素敵な人生を過ごしていただけたら嬉しいです。

 

ありがとうございました。

 

----------------------------------------

 

Recently one of my friends said to me, "Wow BLACK, you are a dreamer!"


A Dreamer?

What? Like this?

Or this?


I think it's a bit different.


To be the World Yo-Yo Champion. To be a Cirque du Soleil artist. To be a TED speaker.

I pursued, and made all of these dreams come true.

So I think that I'm not just a dreamer. I'm a serial dreamer.


Many people ask me, "What's the secret to make your dream comes true? Do you have a kind of special ancient Ninja scroll?"

Actually, yes. Here it is.

Today, I would like to publish this secret.


The secret to make your dreams come true is "Define Your Happiness".


Now be honest. In the last 10 days, how many of you thought about what happiness is to you? How many of you thought about the actual definition of your happiness?

Thank you very much. Your life must be filled with great joy.

I think everybody wants to be happy, that’s universal.

But surprisingly, most people don’t established the definition of their own happiness.

Once you clearly define what the happiness is to you, you can truly realize your dream. And gain huge passion to make it comes true.


The reason why I could achieve all of my dreams is they were born from the definition of my happiness.

It was easy for me to get enough passion to achieve them. Because I just wanted to be happy.


So, how did I define my happiness? It was a tricky puzzle, but the solution was “chronology”.


I wrote down my history on the paper.

It was not very detailed, but I tried to focus on my memories that were connected with strong emotions.


After finishing this process, I found some common points.

And I understood what was happening around me when I felt happy and when I felt sad.

That was the solution for me to define what my happiness is.

 

 


In my case, my core definition of the happiness is "To be a HERO".

When people appreciate me, I feel happy.

So, I thought I want to help people.


Now, I’m always thinking about who I can help and how I can help.

To be first Yo-Yo artist in Cirque du Soleil was to change the public’s image of the Yo-Yo better for the Yo-Yo community.

To tell my experience at the TED conference was to motivate people by sharing the truth, ‘passion makes the impossible possible’.


My dreams are just temporary passing points to maximize my happiness.

The motivation to achieve them is unlimited because I'm so greedy to be happy. I’m a happiness hoarder!


I feel very happy every day.

And this is not only when I achieve my dream, but also when I'm in the process of reaching for them.


I wish everybody here, and everybody watching, will define your own happiness and enjoy a life constantly filled with joy.

 

Thank you.