*English follows Japanese

 

娘は私の前ではもちろん日本語で

英語で会話はしません。

 

 

でも学校では英語を普通に話しているらしく

 

先生からも

彼女は英語で普通に会話してるよー。

語彙力がすごくあるから私たちも驚くことが多々あります。おねがい

 

と、コメントをいただくのですが

 

 

 

娘が英語をベラベラ喋っている

場面を殆ど見たことがない私。

 

 

全く想像がつかず、真顔タラー

 

 

信じられません。笑

 

 

この証言は私の友人達からも

同じフィードバックで

 

私がいないところでは

ベラベラ喋ってる

らしいのです。。。。。真顔タラー

 

 

そう言えば、

幼稚園教員時代、

親御さん達から同じような相談を私は

よく受けていました。

 

その時は、アメリカだったので

言語の悩みが逆でした。

基本英語。で、日本語の授業もある幼稚園だったので、

 

『お父さん、お母さん、全然大丈夫ですよ!おねがい

日本語も英語もきちんと理解しているし

学校で日本語をとても上手に喋ってますよー。』

 

と、私は答えていました。

それは嘘ではなくて、本当にそうなんです。ラブラブ

 

子供達って親が思っている以上に

外ではしっかりしているし

ちゃんと考えているし

頑張っています。ピンクハート

 

 

しかし、今、

私が教員時代に親御さんから

尋ねられていた質問と

同じ質問を先生にしている自分がいる現実。笑

 

頭では理解しているんです。

娘が多分ちゃんと英語を話しているのだろうと。

 

でも、自分の子となると

 

 

ほんとかな?真顔タラー

 

 

と途端に不安になりますね。笑

 

 

 

よく、幼稚園の教員をしていたから

子育てラクでしょ?いいなー。

 

 

と言っていただくのですが、

そんなこと全然ないですよー。笑

 

 

もちろん、経験が役に立つことはありますが

ラクにはならないです〜〜。(汗)

 

 

親は親。

 

お父さん、お母さんって言う

役を担っているので

それは人間の子供でも、動物でも

きっと、みんな同じだと

私は思っています。おねがい

----------------------------------------------

My daughter goes to an international school in Tokyo, Japan. Of course, she speaks only in Japanese in front of me and not in English.
But at school, she seems to be speaking English normally.

Her teacher told me, "She speaks English very well.
Her vocabulary is so good that we are often surprised." 
おねがい

However, I've never seen my daughter speak English at all.真顔タラー

I can't imagine it at all and can't believe it. lol.


This testimony is the same feedback I get from my friends.
They say that she speaks English when I'm not around. キョロキョロ


Btw,


When I was teaching kindergarten, I often received the same kind of words from parents.
In those days, I was in the US so basically, the kindergarten that I worked at, of course, the basic language is in English. And since it was a kindergarten that also offered Japanese classes.

I was told, "Mom, Dad, it's totally fine! He /she understands both Japanese and English, and he /she speaks Japanese very well at school.
That's not a lie, it's really true.ピンクハート
Children are more independent, think better, and work harder than their parents think.ラブラブ

However,  the reality is that now I find myself asking the same questions to teachers that I was asked by parents when I was a teacher. LOL!

I know in my head that my daughter is probably speaking English properly.

However, when it comes to my own child, I instantly feel uneasy. 
I often hear people say, "you used to teach kindergarten. This is why isn't child-rearing easy?"
That's not true at all! lol
Of course, there are times when the experience is useful, but it doesn't make things easier.

Parents are parents. it is playing the role of father and mother, and I believe that it is the same for all of us, whether we are human children or animals.おねがい