テキストを作りました。
 
 

AKB48チームBの渡辺麻友です。
AKB48 Team B, Watanabe Mayu.

  • AKB48 - AKB48
  • チームB - Tim B (Team B)
  • - の (of, belonging to)
  • 渡辺麻友 - Watanabe Mayu

私は、2年前の総選挙のスピーチで第1位になりたいという目標を掲げました。
Saya menetapkan matlamat untuk menjadi nombor satu dalam ucapan pilihan raya dua tahun lalu.

  • 私は - Saya (I)
  • 2年前の - dua tahun lalu (two years ago)
  • 総選挙の - pilihan raya (election)
  • スピーチで - dalam ucapan (in the speech)
  • 第1位になりたい - menjadi nombor satu (to become number one)
  • という - yang (that)
  • 目標を - matlamat (goal)
  • 掲げました - menetapkan (set)

でも、去年はその夢はかなわなかったのですが、その時は、1位に向かってただひたすら頑張った1年だったので、ひたすら真面目に頑張って、努力することだけが全てではないんだなと思い、一瞬は1位になるという夢を諦めかけてしまった。そんな自分がいました。
Tetapi tahun lalu, impian itu tidak tercapai, tetapi ketika itu, saya hanya bekerja keras menuju tempat pertama sepanjang tahun.

  • でも - Tetapi (But)
  • 去年は - tahun lalu (last year)
  • その夢は - impian itu (that dream)
  • かなわなかったのですが - tidak tercapai (was not achieved)
  • その時は - ketika itu (at that time)
  • 1位に向かって - menuju tempat pertama (towards the first place)
  • ただひたすら - hanya (only)
  • 頑張った - bekerja keras (worked hard)
  • 1年だったので - sepanjang tahun (throughout the year)
  • ひたすら - sepenuh hati (wholeheartedly)
  • 真面目に - serius (seriously)
  • 頑張って - berusaha keras (strived)
  • 努力すること - berusaha (effort)
  • だけが - hanya (only)
  • 全てではないんだなと思い - tidak semuanya (not everything)
  • 一瞬は - sebentar (a moment)
  • 1位になるという夢 - impian menjadi nombor satu (dream of becoming number one)
  • 諦めかけてしまった - tidak berjaya (did not succeed)

でもそんな時に、ファンのみなさんが、そんな時に、ファンのみなさんがたくさん温かい言葉をかけてくださって、次こそは絶対に1位を獲ろうねと言葉を言ってくれて、私はその言葉を聞いて、こんなところで諦めてはいけないと思い、次こそは絶対に1位を獲るんだと固く決心しました。
Tetapi pada masa itu, peminat-peminat memberikan kata-kata semangat yang hangat dan mengatakan bahawa "kali ini pasti akan mendapat tempat pertama", setelah mendengar kata-kata itu, saya berazam dengan kuat untuk tidak menyerah dan pasti akan mendapat tempat pertama.

  • でも - Tetapi (But)
  • そんな時に - pada masa itu (at that time)
  • ファンのみなさんが - peminat-peminat (fans)
  • たくさん - banyak (many)
  • 温かい - hangat (warm)
  • 言葉をかけてくださって - memberikan kata-kata semangat (giving words of encouragement)
  • 次こそは - kali ini pasti (this time definitely)
  • 絶対に - pasti (definitely)
  • 1位を獲ろうね - akan mendapat tempat pertama (will get first place)
  • と言葉を言ってくれて - mengatakan (said)
  • 私はその言葉を聞いて - setelah mendengar kata-kata itu (after hearing those words)
  • こんなところで - di sini (at this place)
  • 諦めてはいけない - tidak menyerah (should not give up)
  • と思い - berfikir (thought)
  • 次こそは - kali ini pasti (this time definitely)
  • 絶対に - pasti (definitely)
  • 1位を獲るんだ - akan mendapat tempat pertama (will definitely get first place)
  • と固く決心しました - berazam dengan kuat (determined strongly)

私は、12歳の時にAKB48に入り、今年20歳になりました。
Saya menyertai AKB48 pada usia 12 tahun dan kini berusia 20 tahun.

  • 私は - Saya (I)
  • 12歳の時に - pada usia 12 tahun (at the age of 12)
  • AKB48に入り - menyertai AKB48 (joined AKB48)
  • 今年 - tahun ini (this year)
  • 20歳になりました - berusia 20 tahun (became 20 years old)

ここまで歩んできて、たくさんのことがありました。
Saya telah melangkah sejauh ini dan mengalami banyak hal.

  • ここまで - sejauh ini (up to this point)
  • 歩んできて - telah melangkah (have walked)
  • たくさんのことが - banyak hal (many things)
  • ありました - mengalami (experienced)

でも私は、人生は一度きりなのだから、せっかくこうして大好きなAKB48にオーディションに合格して入ったのだから、やれるところまでやりたいなと思い、今日この日まで歩んできました。
Namun, kerana kehidupan hanya sekali, saya memutuskan untuk melangkah sejauh ini setelah lulus audisi AKB48 yang saya cintai dan berharap dapat melakukan sebanyak yang saya boleh hingga hari ini.

  • でも - Namun (But)
  • 私は - saya (I)
  • 人生は - kehidupan (life)
  • 一度きりなのだから - hanya sekali (only once)
  • せっかく - kerana (because)
  • こうして - begini (like this)
  • 大好きな - cintai (love)
  • AKB48に - AKB48 (AKB48)
  • オーディションに - audisi (audition)
  • 合格して - lulus (pass)
  • 入ったのだから - memasuki (entered)
  • やれるところまで - yang saya boleh (as much as I can)
  • やりたいな - ingin melakukan (want to do)
  • と思い - berharap (hope)
  • 今日この日まで - hingga hari ini (until today)
  • 歩んできました - melangkah sejauh ini (walked up to this point)

本当に今日まで諦めないでやってきて良かったなと、改めて思います。
Saya benar-benar gembira kerana tidak menyerah sehingga hari ini.

  • 本当に - betul-betul (really)
  • 今日まで - sehingga hari ini (until today)
  • 諦めないで - tidak menyerah (not giving up)
  • やってきて - telah melakukan (have done)
  • 良かったなと - gembira (happy)
  • 改めて - sekali lagi (once again)
  • 思います - fikir (think)

自分の信じた道をいき、そしていつも応援してくださるファンのみなさんのことを信じ、やってきて本当に良かったです。
Saya percaya dengan jalan yang saya pilih, dan saya sungguh-sungguh berterima kasih kepada semua peminat yang sentiasa menyokong saya.

  • 自分の - diri sendiri (my own)
  • 信じた - percaya (believed)
  • 道を - jalan (path)
  • いき - pergi (go)
  • そして - dan (and)
  • いつも - selalu (always)
  • 応援してくださる - menyokong (support)
  • ファンのみなさんの - semua peminat (all fans)
  • ことを - perkara (thing)
  • 信じ - percaya (believe)
  • やってきて - telah datang (have come)
  • 本当に - sungguh-sungguh (really)
  • 良かったです - baik (good)

私がAKB48に入った時、私は3期生だったので、私の目の前には先輩がたくさんいました。
Saya menjadi ahli AKB48 pada waktu itu, saya adalah ahli kumpulan tiga, dan ada banyak orang yang lebih tua di hadapan saya.

  • 私が - saya menjadi (I became)
  • AKB48に入った時 - ahli AKB48 pada waktu itu (member of AKB48 at that time)
  • 私は - saya (I)
  • 3期生だった - kumpulan tiga (group three)
  • ので - oleh sebab itu (therefore)
  • 私の - saya (my)
  • 目の前には - di hadapan saya (in front of me)
  • 先輩が - orang yang lebih tua (senior)
  • たくさんいました - banyak (many)

そして新しい後輩がたくさん増えて、姉妹グループもできて、それとともに私の尊敬するたくさんの先輩もたくさん卒業されていきました。
Dan, ada banyak rakan sebaya yang baru, juga ada kumpulan saudara perempuan yang boleh dilakukan, dan ramai orang yang saya hargai telah tamat pengajian.

  • そして - Dan (And)
  • 新しい - baru (new)
  • 後輩が - rakan sebaya (junior)
  • たくさん - banyak (many)
  • 増えて - bertambah (increased)
  • 姉妹グループも - kumpulan saudara perempuan (sister group)
  • できて - boleh dilakukan (able to be done)
  • それとともに - bersama-sama (along with)
  • 私の - saya (my)
  • 尊敬する - menghormati (respect)
  • たくさんの - banyak (many)
  • 先輩も - lebih tua (senior)
  • たくさん - banyak (many)
  • 卒業されていきました - telah tamat pengajian (graduated)

卒業されてしまうのは、やっぱり寂しくて、私が入った頃のAKB48は、どこへいってしまったんだろうと思うこともありますが、今このAKB48の三期生として、残っている私が、しっかりと力強く前を向いていかなければならないなと思います。
Adalah kesedihan untuk tamat pengajian, saya fikir di mana AKB48 pada masa saya memasuki, dan sekarang sebagai ahli kumpulan tiga AKB48, saya perlu memandang ke depan dengan kuat.

  • 卒業されてしまうのは - kesedihan untuk tamat pengajian (it's sad to graduate)
  • やっぱり - aku rasa (I think)
  • 寂しくて - kesunyian (loneliness)
  • 私が - saya (I)
  • 入った頃の - masuk (entered)
  • AKB48は - AKB48 (AKB48)
  • どこへいってしまったんだろう - saya fikir di mana (I think where)
  • と思うこともありますが - di mana AKB48 (where AKB48)
  • 今このAKB48の - Ahli Kumpulan Tiga AKB48 ini (now this AKB48)
  • 三期生として - kumpulan tiga (group three)
  • 残っている - tinggal (remaining)
  • 私が - saya (I)
  • しっかりと - dan (and)
  • 力強く - kuat (strong)
  • 前を向いていかなければならない - perlu memandang (need to look)

今までは、先輩の背中を見上げながら、後をついていくように、活動してきましたが、先輩ももう少なくなり、そして今日こうしてたくさんの方の応援のおかげで、1位という本当に素晴らしい順位をいただいたので、もう先輩の背中を見上げて後についていくことはできません。
Sehingga sekarang, saya telah beraktiviti sebagai seorang yang lebih tua, saya telah kekurangan seorang yang lebih tua, dan hari ini, berkat sokongan ramai, saya telah menerima kedudukan yang sangat baik sebagai yang pertama.

  • 今までは - Sehingga sekarang (until now)
  • 先輩の - ahli lebih tua (senior)
  • 背中を - punggung (back)
  • 見上げながら - melihat (look up)
  • 後をついていくように - berjalan (follow)
  • 活動してきましたが - telah menunjukkan (has shown)
  • 先輩も - seorang yang lebih tua (senior)
  • もう少なくなり - menjadi sedikit (become a little)
  • そして - dan (and)
  • 今日こうして - sekarang (now)
  • たくさんの方の - ramai orang (many people)
  • 応援のおかげで - sokongan (support)
  • 1位という - satu (first place)
  • 本当に - benar-benar (really)
  • 素晴らしい - hebat (great)
  • 順位をいただいたので - kedudukan (position)
  • もう - sudah (already)
  • 先輩の - orang tua (senior)
  • 背中を - punggung (back)
  • 見上げて - melihat (look)
  • 後についていくことはできません - boleh melakukan (can do)

これからは、たくさん今いる後輩たちが私の背中を見て、この先輩についていきたいと強く思ってもらえるような、そんなメンバーになりたいと思います。
Bagi saya, seorang yang cemerlang memerlukan pekerjaan yang betul, kami mempunyai beberapa kumpulan, ke hadapan dan dan dan, ini ini itu.

 

これからは、たくさん今いる後輩たちが私の背中を見て、この先輩についていきたいと強く思ってもらえるような、そんなメンバーになりたいと思います。
Dari sekarang, saya mahu menjadi ahli yang banyak merasai sokongan daripada saya.

  • これからは - Dari sekarang (From now on)
  • たくさん今いる後輩たちが - banyak rakan yang baru (many juniors)
  • 私の - saya (my)
  • 背中を見て - melihat belakang saya (look at my back)
  • この先輩についていきたいと - mahu menjadi lebih baik (want to be better)
  • 強く思ってもらえるような - menjadi seperti (become like)
  • そんなメンバーになりたいと思います - saya mahu menjadi ahli (I want to be a member)

そして、これから先輩の背中を見上げるのではなく、AKB48グループの未来を見上げながら、そして、初心を忘れずに、たくさんの方への感謝の気持ちを胸に、前へと進んでいきたいと思います。
Dan dari sekarang, saya tidak mahu melihat di belakang saya. Saya ingin melihat masa depan AKB48 dan sentiasa ingat untuk berterima kasih kepada ramai orang.

  • そして - Dan (And)
  • これから - dari sekarang (from now on)
  • 先輩の背中を見上げるのではなく - tidak melihat orang lebih tua (not looking at seniors)
  • AKB48グループの未来を見上げながら - melihat masa depan AKB48 (looking at AKB48's future)
  • そして - dan (and)
  • 初心を忘れずに - tidak lupa asal-usul (do not forget the origin)
  • たくさんの方への感謝の気持ちを胸に - di dada saya (in my chest)
  • 前へと進んでいきたいと思います - terus ke hadapan (move forward)

みなさん、今回はこうして雨の中寒い中、お集まりくださり、そしてテレビでもご覧になってくださり、そして今回こうしてたくさんの応援を本当に本当にありがとうございました。
Semua orang, terima kasih kerana datang ke sini dalam hujan dan sejuk, dan terima kasih kepada semua yang menonton di TV, terima kasih banyak-banyak atas sokongan anda.

  • みなさん - Semua orang (Everyone)
  • 今回は - kali ini (this time)
  • こうして - seperti ini (like this)
  • 雨の中寒い中 - dalam hujan dan sejuk (in the rain and cold)
  • お集まりくださり - datang (come)
  • そして - dan (and)
  • テレビでもご覧になってくださり - menonton di TV (watching on TV)
  • そして - dan (and)
  • 今回こうしてたくさんの応援を - banyak sokongan (many supporters)
  • 本当に本当にありがとうございました - Terima kasih banyak-banyak (Thank you very much)