Xscape | A Blog With No Name ~ マイケル・ジャクソンの言葉

A Blog With No Name ~ マイケル・ジャクソンの言葉

Michael Jacksonのことを気ままに更新。

Xscape

Written by Rodney Jerkins, Fred Jerkins III & LaShawn Daniels





Xscape Xscape Xscape

Everywhere I turn, no matter where I look
The systems in control, it's all ran by the book
I've got to get away so I can free my mind,
Xscape is what I need, Away from electric eyes

エスケイプ
エスケイプ
エスケイプ

どこへ行っても、どこを見ても
システムに制御され、法が縛り付ける
自由を感じるために遠くへ行かなければ
僕に必要なのは"未知なる場所への逃亡"
監視カメラの目から逃げるのさ


No matter where I am, I see my face around
They then lie on my name, and push from town to town
Don't have a place to run, but there's no need to hide,
I've got to, find a place, But I won't hide away

どこへいても僕の顔は知れ渡っている
僕の名には嘘を塗られ、街から街へとそれが伝わる
逃げる場所はないが、逃げる必要もない
自分の居場所を見つけるんだ でも隠れるつもりはない

Xscape,
got to get away from a system lose in the world today
Xscape,
the pressure that I face from relationships that's gone away
Xscape,
the man with the pen that writes the lies that has no end
Xscape,
I do what I wanna cause I gotta face nobody but me

未知への逃亡
制御不能に陥った今日の世界から
未知への逃亡
直面する人間関係の圧力から
未知への逃亡
ペンを握ったヤツが次から次へと嘘を書く
未知への逃亡
僕は何者にも縛られない
自分自身と向き合うだけさ

Sometimes I feel like I've gotta get away

ここから逃げよう…時々そう思う…


I tried to share my life with someone I could love
But games and money is all she ever thought of How could that be my fault when she gambled and lost?
I'm tired of silly games, It's time to make a change

あんなヤツとも人生を共にしようとしてみた
でもヤツの考えることはゲームと金のことばかり
ヤツが賭けに負けたからってどうして僕の責任なんだ
バカバカしいゲームにはうんざりだ
変革すべき時は今なんだ

Why is it I can't do whatever I want to?
Went in my personal life and I don't live for you
So don't you try to tell me what is right for me
You be concerned about you,
I can do what I want to

なぜ僕のしたいことは全て否定されるんだ
私生活に踏み込まれるが、僕はお前のためには生きていない
何が正しいとか指図にしないでくれ
お前はお前のことだけを考えればいい
僕は自分のしたいようにするからさ


Xscape,
got to get away from a system lose in the world today
Xscape,
the pressure that I face from relationships that's gone away
Xscape,
the man with the pen that writes the lies that has no end
Xscape,
I do what I wanna cause I gotta face nobody but me

未知への逃亡
制御不能に陥った今日の世界から
未知への逃亡
直面する人間関係の圧力から
未知への逃亡
ペンを握ったヤツが次から次へと嘘を書く
未知への逃亡
僕は何者にも縛られない
自分自身と向き合うだけさ

When I go, (oh, go) this problem world won't bother me no more
(This problem world won't bother me no more) (problem world, bother me, yeah, Oh, yeah, hoo)

僕がここを去る時、この問題だらけの世界は
これ以上僕を困らせることはなくなるだろう


※Repeat



(Sometimes,you just wanna xscape)
(Yea,I gotta outta here)

時々、お前は逃げたいと感じるんだな?
そうさ、ここからはおさらばだ

Xscape,gotta get away

未知なる世界へ、どこか遠くへ

(You want me?)
(Come and get me!)

捕まえたいのかい?
じゃあ、こっちへ来て捕まえてみな!

Do what I wanna!!

僕は自分がしたいことをするんだ!





アルバム『Xscape』に収録されたこの曲ですが、やや音質に疑問のあるファンの方がいるようです。マスターが原因なのか、元々の録音が悪いのかはわかりません。



それはさておき、この曲が書かれたのは1999年から2001年、いわゆるInvincible期。


この時期を考えれば、この曲の意味が重く感じられると思います。
そう、プライベートが奪われ、金のために幾度となく裁判を起こされていたあの時期です。

いかにマイケルが人の目から逃げ出したかったかがわかる名曲だと思います。



結果的にはアルバム『Invincible』の候補から脱落しましたが、ロドニー・ジャーキンスに対してその理由をこう語っています。


「まだこの曲の特別なメッセージが伝わる時ではない。その時が来るのを待とう」と。