Quando sono solo

When (I) am alone

私がひとりぼっちで

Sogno all'orizzonte

Dreaming about the horizon

水平線の夢を見ていると

E mancan le parole

and missing the words

言葉を失ってしまう

Sì lo so che non c'è luce

Yes, it (I) know that no here is light

そう、分かっている ここには光はないと

In una stanza quando manca il sole

In a room, when missing the sun

太陽のない部屋では

Se non ci sei tu con me, con me

If you are not there with me, with me

あなたがそこで私と一緒にいてくれないと

Su le finestre

near the window

窓のそばで

Mostra a tutti il mio cuore

(she/he) shows everyone my heart

(彼/彼女が)私の心をみんなに見せる

Che hai acceso

That you have turn on the light

あなたが明かりをともした私の心を

Chiudi dentro me

You lock inside of me

あなたが私の中に閉じ込めた

La luce che

The light that

Hai incontrato per strada

(you) have encountered on the street

あなたが街路で出会ったその光

Time to say goodbye

Time to say goodbye

今こそ別れの言葉を言うべきとき

Paesi che non ho mai

Countries not (I) have ever

私がこれまで

Veduto e vissuto con te

seen and lived with you

見たことも住んだこともない国々に

Adesso si li vivrò

Now yes there (I) will live

今こそ私は生きよう

Con te partirò

With you I will depart

あなたと一緒に旅立とう

Su navi per mari

On ships over seas

船に乗り、海を越え

Che, io lo so

That I it know

そう、私には分かっている

No, no, non esistono più

No, no, (they) no longer exist

(その海は)もうすでに存在しないと

It's time to say goodbye

It's time to say goodbye

今こそ別れの言葉を言うべきとき

 

Quando sei lontana

When (you) are distant

あなたが遠くにいて

Sogno all'orizzonte

Dreaming about the horizon

水平線のことを夢見ているとき

E mancan le parole

and missing the words

私は言葉を失ってしまう

E io sì, lo so

and I, yes, it know

そして私は知っている

Che sei con me, con me

That (you) are with me, with me

あなたは私とともにいると

Tu mia luna, tu sei qui con me

You my moon, you are here with me

月よ、あなたは私とともにあり

Mio sole, tu sei qui con me

My sun, you are here with me

私の太陽よ、あなたは私とともにある

Con me, con me, con me

With me, with me, with me

私とともに、そう一緒に

Time to say goodbye

Time to say goodbye

今こそ別れの言葉を言うべきとき

Paesi che non ho mai

Countries not (I) have ever

私がこれまで

Veduto e vissuto con te

Seen and lived with you

見たこともあなたと住んだこともない国々に

Adesso sì li vivrò

Now yes there (I) will live

今こそ私は生きよう

Con te partirò

With you I will depart

あなたと一緒に旅立とう

Su navi per mari

On ships over seas

船に乗り、海を越え

Che io lo so

That I it know

そう、私には分かっている

No, no, non esistono più

No, no, (they) no longer exist

(その海は)もうすでに存在しないと

Con te io li rivivrò

With you I there will revive

今こそ私は再びこの命を生きよう

Con te partirò

With you I will depart

あなたと一緒に旅立とう

Su navi per mari

On ships over seas

船に乗り、海を越え

Che, io lo so

That I it know

そう、私には分かっている

No, no, non esistono più

No, no, (they) no longer exist

(その海は)もうすでに存在しないと

Con te io li rivivrò

With you I there will revive

今こそ私は再びこの命を生きよう

Con te partirò

With you I will depart

あなたと一緒に旅立とう

Io con te

I, with you

私は、あなたとともに

 

【名詞】
orizzonte (m)   水平線(+定冠詞:il orizzonte)
parola (f)    言葉(+定冠詞+複数形:le parole)
finestra (f)    窓(複数形:finestre)
luce (f)    光(+定冠詞:la luce)
stanza (f)    部屋(+不定冠詞:una stanza)
strada (f)    道路(+定冠詞:la strada)
cuore (m)    心
sole (m)    太陽
luna (f)    月
mere (m)    海(複数形:mari)
paese (m)    国(複数形:paesi)
nave (f)    船(複数形:navi)
【動詞】            
essere    be          (io) sono(1人称・単数)    
                           (tu) sei (2人称・単数)    
avere    持つ          (io) ho (1人称・単数) 

                            (tu) hai (2人称・単数)       
sognare    夢見る    (io) sogno(1人称・単数)        
mancare    欠ける    (loro) mancano(3人称・複数)
                             ※mancanは語尾切断(troncamento)    
mostrare 見せる     (lui/lei) mostra(3人称・単数)
sepere    知る         (io) so(1人称・単数)
chiudere   閉じる      (tu) chiudi(2人称・単数)
esistere 存在する  (loro) esistono    (3人称・複数)
vivre    生きる        (io) vivo(1人称・単数)    
                           (io) vivrò(1人称・単数・未来)
partire    旅立つ    (io) parto(1人称・単数)
                          (io) partirò(1人称・単数・未来)
vedere    見る       (io) vedo(1人称・単数)
                         (io) veduto (1人称・単数・過去分詞)
vivere    経験する (io) vivoo(1人称・単数)
                          (io) vissuto(1人称・単数・過去分詞)
rivivere 生き返る (io) rivivo(1人称・単数)
                         (io) rivivrò(1人称・単数・未来)
【人称代名詞】
io    私は
mio    私の
me    私を/に
tu    あなたは
te    あなたに
【前置詞】
a    (to, at)
di    (of, about)
in    (in)
per    (for, over)
su    (on, about)
con    (with)
【副詞】
più     もっと、更に
addesso    今
li     そこ、あそこ
qui    ここへ、こっちへ
mai    決して~これまで
dentro    内側に

【接続詞】
che       how, what, which
quando     when
e         and