Amoghavajra | mmfjtoのブログ  ~なぜなら ぼくは、どうしようもないくらい汚れ腐ってますから~

Amoghavajra

Vajrabodhi

 

 

     本地

ふあしら ぷほちい

 

 


Vajrabodhi

金剛智 - Wikipedia

跋日羅菩提

 

生涯
インド
金剛智は、南インドの摩頼耶(マラヤ)国(現在のケーララ州のあたり)の人で、バラモン種の生まれである。10歳の時にナーランダ僧院に入り出家した。寂静智の下で文法学(声明)を学んだ。15歳の時に西インドに遊方し、4年間かけて法称(ダルマキールティ)の論理学(因明)に関する著作を学び、ナーランダ僧院に戻った。20歳の時に具足戒を受けた。

その後6年間、大乗・小乗の各種の戒律を学び、『般若灯論』『百論』『十二門論』等の論書をも学習した。28歳の時、カピラ城に向かい、勝賢論師に就いて『瑜伽師地論』『唯識論』『弁中辺論』を学んだ。

3年を経て31歳の時、南インドに向かい、龍樹菩薩の弟子である龍智に就いて、7年の間師事し、龍智の下で『金剛頂瑜伽経』『毘盧遮那総持陀羅尼法門』等の密教の経典を学んだ。また、各種の五明の論書をも学び、並に五部灌頂を受けた。顕密の奥旨に達した金剛智は、師父である龍智の元を辞して、中インドに戻った。

その後、南インドが大旱魃に陥った時、その国王の求めに応じて、金剛智は再び南インドを訪れ請雨を行なった。その後、国王は金剛智のために寺院を建立した。3年後、金剛智はスリランカに向かい、仏跡を巡拝した。戻った後、東方に向かう準備を始めた。

中国
南インドの国王は使者を派遣して金剛智を護送させ、並に数多の経典や梵夾、数多の珍宝を携えさせた。海路よりスリランカ・ジャワ等、20余国を経て、艱難辛苦の果て、3年を経て、719年(開元7年)に、遂に広州に到達した。時の節度使は数百艘の船を派遣して出迎えた。

翌年(720年)の初め、東都洛陽に到達した。その後、両京で伝教につとめた。前後して大慈恩寺・大薦福寺・資聖寺などの大寺で、或いは壇場を建立し、或いは経典を翻訳し、また、四衆を化導した。

741年(開元29年)、帰国を思い立ったが病いに倒れ、洛陽で没した。諡は大弘教三蔵。743年(天宝2年)、西龍門に塔を建立した。

訳著
『金剛頂瑜伽中略出念誦経』(即ち『瑜伽念誦法』)4卷
『七倶胝仏母准提大明陀羅尼経』(即ち『七倶胝陀羅尼』)1卷
『曼殊室利五字心陀羅尼』1卷
『観自在瑜伽法要』1卷
『金剛頂経瑜伽修習毘盧遮那三摩地法』1卷
『千手千眼観世音菩薩大身咒本』1卷
『千手千眼観自在菩薩広大円満無礙大悲心』1卷
『陀羅尼咒本』1卷
『不動使者陀羅尼秘密法』1卷
法嗣
不空金剛
大興善寺沙門一行
脚注
^ 小野塚幾澄「「金剛智」 - 日本大百科全書(ニッポニカ)」、小学館。
^ 『慧超傳考』(『大日本仏教全書 113: 遊方傳叢書 第1巻』(仏書刊行会、1915年)p.61)
関連項目
真言宗
密教
大乗仏教
善無畏
参考文献
「東京大広福寺故金剛三蔵塔銘序」
『貞元新定釈教目録』巻14
『宋高僧伝』巻1
岡崎密乗「金剛智三蔵伝記考」(『密宗学報』9,11)
塚本俊孝「中国に於ける密教受容について:伝入期たる善無畏・金剛智・不空の時代」(『仏教文化研究』2、1952年)
加藤精一「金剛智訳経典の仏身観」(『密教学』13,14、1977年)
岩崎日出男「杜鴻漸撰述『金剛智三蔵和尚記』の逸文について」(『アジア文化の思想と儀礼:福井文雅博士古稀記念論集』、2005年)
表話編歴
密教 (金剛乗仏教)
典拠管理 ウィキデータを編集
カテゴリ: 7世紀中国の僧8世紀中国の僧7世紀インドの僧8世紀インドの僧唐代の人物671年生741年没

 

 

 

 

 

 

 

 


金剛智
こんごうち
(671―741)

インドの僧。サンスクリット名はバジラボディVajrabodhi。中インドの王子とも、南インド、マウルヤ国のバラモンの出身ともいわれる。10歳でナーランダ寺で出家し、ここで大乗仏教の論書『般若燈論(はんにゃとうろん)』『百論』『十二門論』『瑜伽(ゆが)論』『唯識(ゆいしき)論』『辨中辺(べんちゅうへん)論』を学んだ。さらに南インドで『金剛頂経(こんごうちょうぎょう)』系の密教を修め、インド、スリランカなどを巡ったのち、航路で中国に行き、720年(開元8)洛陽(らくよう)に入った。玄宗の庇護(ひご)のもと、洛陽と長安にあって、723年から約20年間に『金剛頂瑜伽中略出念誦(りゃくしゅつねんじゅ)経』4巻をはじめ、おもに『金剛頂経』系統の経典、儀軌(ぎき)を翻訳した。『金剛頂経』などのインド密教中期の密教経典を次々に紹介したことは、善無畏(ぜんむい)による『大日(だいにち)経』の翻訳とともに、中国密教確立の端緒となった。のち、弟子の不空(ふくう)の奏請により、大弘教三蔵(だいぐきょうさんぞう)の諡号(しごう)を賜る。真言宗付法の第五祖。『大日経』系の善無畏と、『金剛頂経』系の金剛智との間に交渉があったといわれるが、不明である。

[小野塚幾澄 2016年11月18日]

[参照項目] | 玄宗 | 金剛頂経 | 善無畏 | 不空 | 密教
出典 小学館 日本大百科全書(ニッポニカ)

 

 


Amoghavajra - Wikipedia

Amoghavajra

Article
Talk
Read
Edit
View history

Tools
From Wikipedia, the free encyclopedia
Not to be confused with Amoghavarsha.

Portrait of Amoghavajra. Japan, Kamakura Period (14th century)

The Vajradhātu maṇḍala used in Amoghavajra's teachings from the Tattvasaṃgraha.
Amoghavajra (Sanskrit: अमोघवज्र Amoghavajra; Chinese: 不空; pinyin: Bùkōng; Japanese: Fukū; Korean: 불공; Vietnamese: Bất Không, 705–774) was a prolific translator who became one of the most politically powerful Buddhist monks in Chinese history and is acknowledged as one of the Eight Patriarchs of the Doctrine in Shingon Buddhism.

Life
Born in Samarkand[1] of an Indian merchant or Brahmin father as according to Feixis's Stele Inscription and a mother of Sogdian origin,[1][2] he went to China at age 10 after his father's death. In 719, he was ordained into the sangha by Vajrabodhi and became his disciple. After all foreign monks were expelled from China in 741, he and some associates went on a pilgrimage to gather texts, visiting Sri Lanka, Indochina and India. During this voyage, he apparently met Nagabodhi, Vajrabodhi's master, and studied the Tattvasaṃgraha Tantra at length. He returned to China in 746 with some five hundred volumes gathered from Sri Lanka.

In 750, he left the court to join the military governorship of General Geshu Han of the Tang dynasty, for whom he conducted large-scale tantric initiations at his field headquarters. In 754, he translated the first portion of the Tattvasaṃgraha Tantra texts (Taishō Tripiṭaka. 865), central to the Outer Tantras of Vajrayana Buddhism, which became one of his most significant accomplishments. He regarded its teachings as the most effective method for attaining enlightenment yet devised, and incorporated its basic schema in a number of writings.

Amoghavajra was captured during the An Lushan Rebellion but in 757 was freed by loyalist forces, whereupon he performed rites to purify the capital and consolidate the security of the Tang state. Two years later, he initiated the emperor Emperor Suzong of Tang as a chakravartin.

Amoghavajra assisted the Tang dynasty state against the An Lushan rebellion. He carried out Vajrayana rituals which were ostensibly effective in supernaturally attacking and destroying An Lushan's army including the death of one of An Lushan's generals, Zhou Zhiguang.[3][4]

In 765, Amoghavajra used his new rendition of the Humane King Sutra in an elaborate ritual to counter the advance of a 200,000-strong army of Tibetan and Uyghurs which was poised to invade Chang'an. Its leader, Pugu Huai'en, dropped dead in camp and his forces dispersed.

The opulent Jinge Temple on Mount Wutai was completed in 767, a pet project of Amoghavajra, one of his many efforts to promote the bodhisattva Mañjuśrī as the protector of China. Amoghavajra continued to perform rites to avert disaster at the request of Emperor Daizong of Tang.

On his death in 774, three days of mourning were officially declared, and he posthumously received various exalted titles. The Chinese monks Huilang, Huiguo and Huilin[2]: 145, 147, 274  were among his most prominent successors. Seventy-seven texts were translated by Amoghavajra according to his own account, though many more, including original compositions, are ascribed to him in the Chinese canons.

References
 Lehnert, Martin (2010). Esoteric Buddhism and the Tantras in East Asia. Brill. p. 351. ISBN 9789004204010.
 Yang, Zeng (2010). A Biographical Study on Bukong 不空 (aka. Amoghavajra, 705-774) : Networks, Institutions, and Identities. University of British Columbia. p. 23. doi:10.14288/1.0363332.
 Acri, Andrea (2016). Esoteric Buddhism in Mediaeval Maritime Asia: Networks of Masters, Texts, Icons. Vol. 27 of Nalanda-Sriwijaya series. ISEAS-Yusof Ishak Institute. p. 137. ISBN 978-9814695084.
 Sundberg, Jeffrey (2018). "Appreciation of Relics, Stupas, and Relic Stupas in Eighth Century Esoteric Buddhism: Taisho Tripitaka Texts and Archaeological Residues in Guhya Lanka_Part 2". The Indian International Journal of Buddhist Studies. 19: 211, 230.
Further reading
Astley, Ian (1987). The Rishukyo, a translation and commentary in the light of modern Japanese scholarship, PhD thesis, The University of Leeds
External links
Digital Dictionary of Buddhism (log in with userID "guest")
A review of Chinese Esoteric Buddhism: Amoghavajra and the Ruling Elite Archived 2016-04-01 at the Wayback Machine, by Geoffrey C. Goble
vte
Topics in Buddhism
vte
Notable foreigners who visited pre-Qing China
Authority control databases Edit this at Wikidata
Categories: 8th-century Buddhist monksChinese BuddhistsTang dynasty Buddhists705 births774 deathsTang dynasty Buddhist monksTang dynasty translatorsIndian emigrants to ChinaShingon BuddhismBuddhist translatorsVajrayana Buddhists8th-century translatorsBuddhist monks from the Western RegionsSanskrit–Chinese translators