Music by Taylor Swift, The Weeknd, The Beatles and other artists can no longer be heard on TikTok after a breakdown in negotiations with music group Universal over compensation.

All recorded music licensed to Universal Music Group has been removed from TikTok’s music library since Thursday, and all videos containing music licensed by Universal have been muted.

The previous licensing agreement between UMG and TikTok expired on January 31st.

After the talks broke down, Universal on Tuesday accused TikTok of “trying to build a music-based business, without paying fair value for the music.”

Among the issues raised in the negotiations were appropriate compensation for artists and songwriters, online safety for users, and the protection of artists from the harms of artificial intelligence, the company added.

TikTok said in a statement that it was “sad and disappointing that Universal Music Group has put their own greed above the interests of their artists.”

Universal’s repertoire of artists is immense and includes Kendrick Lamar, U2 and Bob Dylan.

Despite TikTok’s large user base, it accounts for just about one percent of Universal’s total revenue, the label said.

Universal noted other problems such as large amounts of AI-generated recordings on the platform, alongside what it called a lack of effort to deal with infringements(特許権・版権などの侵害) on artists’ music.

Owned by Chinese company ByteDance, TikTok is one of the most popular social media platforms globally, with more than one billion users.

It is a major onramp for emerging artists and used as a promotional tool by music labels.

 

 

ByteDance(バイトダンス)は、動画共有サービスTikTokなどを運営する中華人民共和国のテクノロジー企業。
2021年時点ではユニコーン企業価値世界1位(約1400億米ドル)。
設立    2012年3月
売上高    約850億米ドル(2022年)[10兆円以上なんですけど!!]
 

 

 

TikTokのバイトダンス、中国で最も稼ぐテック企業に テンセントとアリババを抜く
2023年4月14日

動画投稿アプリTikTokを運営する中国テック大手のバイトダンス(字節跳動)は2022年、売上高が前年比で30%余り増加し、過去最高のEBITDA(金利・税金・減価償却費・償却前利益)を達成した。稼ぐ力を示すEBITDAは、中国で長年首位に君臨していたテンセント(騰訊)を初めて上回った。

英経済紙フィナンシャル・タイムズによると、バイトダンスの22年のEBITDAは、前年比79%増の約250億ドル(約3兆3400億円)に急拡大した。21年は約140億ドル(約1兆8700億円)だった。テンセントとアリババ集団の22年のEBITDAは、それぞれ239億ドル(約3兆1900億円)と225億ドル(約3兆円)だった。

バイトダンスの22年の売上高は約850億ドル(約11兆3000億円)で、うち中国国内事業が約700億ドル(約9兆3600億円)、TikTokを含む海外事業は前年の2倍以上に伸びて約150億ドル(約2兆円)となったという。