エールフランスKLM クオリティオブサーバー | 飛行機に乗って

飛行機に乗って

飛行機が好きです。
機種とかよりも航空会社やエアライングッズ、空港が好きです。
旅先で乗った飛行機や、使った航空会社、集めているエアライングッズについて、報告します。
行先は東欧・北欧と偏りがあるので、あしからず。
利用する航空会社は主にスカイチームです。

二回目の依頼となったエールフランスKLMのクオリティオブサーバー。

これはFlying Blueの会員がランダムに選ばれ、チェックイン時から降機時までの

サービスをスタッフには知られずに観察し、評価するというもの。

モニターを行うと、500マイルがもらえる。

 

往路のパリでの乗り継ぎ時に、復路のパリ・羽田間のオブサーバーの依頼メールが届いた。

 

Dear ,

As you are a highly valued member of the Quality Observer program, we would like to ask you to be a QualityObserver for your upcoming flight AF0272 from Paris, Charles de Gaulle (CDG) to Tokyo, Haneda (HND) on 10 September 2017. As before, the program will cover different stages of your journey, from your departure airport through to luggage handling at arrival.

 

この文面の後に、オブサーバーとして参加するかしないかを一応選べる流れ。

 

参加には専用アプリをダウンロードするのだが、

携帯を修理に出してから一度アプリが消えたので、

2年ぶりにアプリを再度ダウンロードすることに。

パスワードも無事に思い出す。

 

初めて来た依頼は、2014年3月だったが、

アプリへのログインがうまくいかず、結局モニタリングの機会を逃すことに。

2014年9月に再度モニターに選ばれたとの依頼を受けた。

いずれも、KLMによる成田・アムステルダム線であったので、

エールフランスでは初めて。

長距離線でのサービスを重点的にチェックしているのかもしれない。

 

フライトの数日前には以下のようなリマインドメールが届く。

 

Dear ,

Your flight AF0272 from Paris, Charles de Gaulle (CDG) to Tokyo, Haneda (HND) on 10 September 2017 is scheduled for departure within the next 24 hours. A survey specifically for your above mentioned flight has been activated in your mobile application (Your username is your Flying Blue Number). 

Please use the App to enter your observations during all different stages of your journey: check-in, lounge (if applicable), boarding, in-flight and arrival. This will ensure that everything is still fresh in your memory.

As a reminder: please start the survey using an internet connection (WIFI/3G/4G). Once you confirm the correct flight information in the app, you can continue your observations off-line. After each stage of the journey, you will be redirected to the home screen of the app, where you can choose to complete another section. If you want to resume at a later stage do this within 48 hours after your flight and use the pause button.

Please make sure you complete all stages of your journey, to receive the reward of 500 Flying Blue Award Miles and the 20% discount on all articles in the AIR FRANCE or KLM web shop.

As to ensure a high level of reliability, we kindly ask you not to inform anyone you act as a Quality Observer. Please be advised that it is not allowed to take pictures of the staff.

 

通信が無くても、アプリを開いて各段階の項目を入力することができる。

 

機内での接客中に、フランス人乗務員がトマトジュースを開けた際に

飛び散り、私のジーンズに軽くかかったが、ペアだった日本人乗務員と共に、

おしぼりを持ってきて、迅速な対応。

その後の接客でも、フランス人乗務員は私のことを気にかけている様子を見せてくれた。

これもその場でアプリで記入した。