ご訪問ありがとうございます

 

「食空間プロデューサー・食器コンシェルジュ」

小野 真理 です

 

プロフィールはこちらから

 

 

HOME PARTY 〜おもてなしの演出について

 

演出前の大事なこと

 

 

おもてなしの演出テクニックを身につける前に、自分自身の“感じる力”を研ぎ澄ませ、 日々感性を磨くことを意識することが大切です。日常にある何気ない発見や感動を

見過ごさず、 生活の中で “素敵”と出会うことで、五感が

豊かになります。 五感が豊かになることで、おもてなしを

する際の演出のアイディアにも繋がります。 

 

例えば、四季のうつろいを感じてみる・・・鳥のさえずりや野に咲く花から見られる季節感。 メディアや街の

ディスプレイ、デパ地下などの食品ディスプレイ。

 旅先やレストランでのおもてなしや、プロのお料理の

プレゼンテーションなど・・・ ヒントは日常にも

たくさんあります。 ぜひ自分自身が意識して、体にも記憶にも留めていきましょう。

 

 

■食と五感■

五感は、「視覚」「嗅覚」「触覚」「聴覚」「味覚」 の

人間の代表的な5つの感覚です。 それぞれから入ってくる

情報は、身体に記憶され、心の記憶にも影響します。 

 

食のシーンで感じる五感には、以下のようなことが考えられます。 五感を大切に、記憶に残るシーン作りに

活かしましょう。

 

◉視覚
色合い、形、旬を感じる、美しい盛り付け、美味しそう・・・
◉嗅覚
香ばしい香り、甘い香り、酸っぱい香り、思い出と繋がるような香り・・・
◉触覚
舌触り、歯触り、温度、シャキシャキ感など・・・
◉聴覚
材料を切るときの音(サクっ、パリっ)、食べる時の音(ポリポリ、カリカリ、パリパリ・・・) 調理をするときの音(ジュー、コトコト)、 心地よいBGM
◉味覚
五味(甘味・苦味・塩味・旨味・酸味) 舌だけでなく粘膜や喉でも感じる辛味、渋み、えぐみ・・・

 

 

■視覚の重要性■

人が取り入れる情報の80%は、視覚からの情報が占めると言われています。 食のシーンにおいても視覚から得られる情報は重要なポイントになります。 食のシーンに置き換えた場合、人の記憶に残る以下のことも参考に、 おもてなしのシーン作りに役立ててみてください。

 

・雰囲気、空気感、一緒に時間を共に過ごすメンバー 65% ・食卓上の食器類や小物、演出アイテム 30%
・お料理 5%

 

食事を共にするパーティー の中で、お料理の印象はわずか5%ではありますが、プレゼンテーションの仕方や盛り付け、メニューの構成などは、話題を作り、場面を切替え、

コミュニケーションを生み出すきっかけに もなりますので、料理を名脇役として、いかにうまく使うかを考えていくと、記憶に残るおもてなしの 一つになります。

 

<HOME PARTY: Creating an Atmosphere of Hospitality>

 

<Before Setting the Scene>

Before mastering the art of hospitality, it's essential to sharpen your own "sensitivity" and be conscious of refining your senses every day. 

Don't overlook the everyday discoveries and moments of inspiration in your life; they enrich your senses. 

By encountering "lovely" things in your daily life, your senses become more vibrant. This heightened sensitivity can lead to creative ideas for hospitality arrangements. For example, you can feel the changing seasons, hear birds chirping, notice the displays in media or shops, experience hospitality during travels or in restaurants, or observe professional chefs' presentations. There are plenty of hints in daily life. Be conscious of them, and keep them in your body and memory.

 

 

■ Food and the Five Senses ■

 

The five senses 

 

- "sight," "smell," "touch," "hearing," and "taste" - 

 

are the quintessential human senses. 

Information received through each sense is stored in the body and influences the memories in our minds. Here's how each sense can be engaged during a meal:

 

◉ Sight Color, shape, seasonality, beautiful presentation, appetizing appearance...

 

◉ Smell Aromatic scents, sweet fragrances, sour aromas, scents evoking memories...

 

◉ Touch Texture, temperature, crispness, mouthfeel...

 

◉ Hearing The sound of cutting ingredients (crunch, crackle), eating sounds (crunch, crisp, crackle), cooking sounds (sizzle, simmer), pleasant background music...

 

◉ Taste The five tastes (sweetness, bitterness, saltiness, umami, sourness), as well as the sensations of spiciness, astringency, bitterness, perceived not only on the tongue but also on the mucous membranes and throat...

 

■ The Importance of Sight ■

 

80% of the information people absorb comes from visual cues. In dining scenes, visual information is crucial. 

While only 5% of the impressions in dining scenes come from the food itself, the presentation, arrangement, and composition of the menu can create topics of conversation, transition the mood, and foster communication. 

Therefore, think of the food as a supporting actor and consider how to use it effectively to create memorable hospitality experiences.