本日の読書感想文


おやすみなさい おつきさま

マーガレットワイズブラウン! さく
クレメント・ハード え
瀬田 貞二  やく
評論社



あらすじ 

大きな緑のお部屋の中に、うさぎさんが寝ようとしている。こねこが二匹。ページをめくるたびに、少しずつ変化していくお部屋。

この絵本を読んでいると、3歳のわが子は気がついたことを言葉にしていきました。

これは、すぐに気がついたのではなく、何回も読んでいるとある日突然ぽそっと、つぶやくんです。


「おやすみおへや」で(ねずみさんがいるよ)と気が付きました。

それからは、ページをめくるたびに、ねずみさんを探すようになりました。

「おやすみあかりさん」で、(段々と暗くなっていくね)と光の変化に気が付きました。

最後のページでは、

(ねずみさん、お月さまにおやすみなさい…を言ってるね)と、窓際のネズミさんを指さしました。



グッときたポイント 

3歳の子どもに「これはねずみ、ネズミって言ってごらん」と強制してみたら、どうでしょう?言いませんよね。

でも、絵本を介して言葉のやり取りが始まることがあります。それば、自然に言葉が出る、素晴らしい瞬間ですよね。


こんな人におすすめ 

そういう意味で、絵本の持つ力を感じさせてくれました。



"Good night, moon"

 Margaret Wise Brown (author) Clement Hurd (illustrator)

 Seta Teiji (translator) 

Hyoronsya Publishing. 


Synopsis:

In a large green room, a rabbit is trying to sleep . The room gradually changes with each page turn. Reading this book, a 3-year-old son expressed their observations through words, such as noticing a mouse in the room and changes in the light. At the last page, my son pointed to the mouse saying, "The mouse is saying good night to the moon."


Point that resonates:

Even if you tell a child to say certain words, they may not obey, but through reading books, they can naturally start expressing themselves. It is a wonderful moment.


Recommended for:

People who want to experience the power of books in helping children develop language skills."