藤倉大さんの新作オペラ「アルマゲドンの夢」の英語のレビュー


https://qualiajournal.blogspot.com/2020/11/dai-fujikuras-daifujikura-armageddon-in.html



と、そのグーグル翻訳による日本語訳です。


グーグルさん、がんばっているけど、ところどころヘンですね(笑)


グーグル翻訳による文


新国立劇場での藤倉大のオペラ「アルマゲドンの夢」の世界初演は、大成功でした。


ロンドンを拠点に活動する日本出身の作曲家、藤倉は、H.G。ウェルズの短編小説を崇高な音楽に取り入れました。それは、かつてエリザベス2世女王が訪れた、有名な龍安寺の石庭を神格化した、カレサンスイ日本庭園の伝統の1つを思い起こさせます。このような世界全体の抽象的な表現を背景に、フジクラの音楽は時折、驚くほど鮮やかな生命の色の新鮮な息吹をもたらしました。


オペラは、このジャンルでは珍しいアカペラ合唱から始まります。それは、ある力の兵士の一人であるボーイソプラノのソロで終わります。フジクラは、ワーグナーの神々の黄昏のグランドフィナーレを最後に1つの「アーメン」と合わせるという魔法を成し遂げ、観客に深い贖いの感覚を与えました。


フジクラの長年の友人であるハリー・ロスの台本は、控えめで刺激的な方法で言葉を使用していました。ミニマリストの歌詞は、松尾芭蕉俳句の素晴らしい印象を与え、藤倉の音楽と共鳴して、エイリアンであるが奇妙に馴染みのあるディストピアの忘れられないイメージを残しました。


新国立劇場の芸術監督でもある大野和士は、この複雑で豊かな現代音楽を実現するという困難な課題を達成した東京フィルハーモニー交響楽団でマエストロのスキルを披露しました。


歌手たちは見事に仕事をしました。セス・キャリコが歌うジョンソンのキャラクターは、特に説得力のある効果を残しました。


リディア・シュタイアーが率いるクリエイティブな才能が、この世界初演のアルマゲドンの夢を歴史的なイベントにすることに成功しました。


この傑作にはさらに2つのパフォーマンスがあります。


https://www.nntt.jac.go.jp/english/productions/opera/a-dream-of-armageddon-2020.html


以下、原文


Dai Fujikura's @daifujikura Armageddon in Tokyo, simply a triumph. 


The world premier of Dai Fujikura's opera, A Dream of Armageddon, at the New National Theater Tokyo was an utter triumph.


Fujikura, a London-based composer originally from Japan, put the short novel by H.G. Wells into sublime music. It reminded one of the Karesansui Japanese garden traditions, an apotheosis of which is the famous Ryoanji Temple rock garden, once visited by Queen Elisabeth II. Against this backdrop of this abstract expression of the world at large, Fujikura's music occasionally brought fresh breaths of astonishing vivid colour of life. 


The opera starts with a cappella chorus, a rarity in the genre. It ends with the solo of a boy soprano, who is one of the soldiers of the power that be. Fujikura accomplished the magic of matching the grand finale of Wagner's Gotterdammerung with a single "amen" at the very end, giving the audience a deep sense of redemption.


The libretto by Harry Ross, a long-time friend of Fujikura, used words in a sparing and inspirational way. The minimalist lyrics gave the impression of great Matsuo Basho haiku poems, which, in resonance with Fujikura's music, left an unforgettable image of an alien but strangely familiar dystopia.


Kazushi Ono, who is also the artistic director of the New National Theater Tokyo, showed his maestro skills with the Tokyo Philharmonic Orchestra, who achieved the difficult task of putting this complexly rich contemporary music into reality.


The singers did their jobs superbly well. The character of Johnson sung by Seth Carico left a particularly persuasive effect. 


The production was simply beautiful, creative talents led by Lydia Steier successfully made this world premier of A Dream of Armageddon into a historic event.


There would be two more performances of this masterpiece. 


https://www.nntt.jac.go.jp/english/productions/opera/a-dream-of-armageddon-2020.html