インテリジェントが臆病になったとき。

Markus Gabrielの「なぜ世界は存在しないのか」のレビュー



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(原文は下にある英文で、日本語は英文をグーグル翻訳したものです。英文はThe qualia journalにも掲載されています)


私はこの大胆な本をとても興味深く読んだ。スパイスは、著者が厳しい言葉でその日の知的巨人を攻撃したときだった。著者の直感と感情がどこを導いているのかは明らかでした。
ある時点で、特定の信念体系が宗教的地位を占めているように見えるのは、人類の歴史の謎の一つであり、後の日に他の人に取って代わられるだけです。近年、統計学的推論によって支持されている物理主義と進化生物学は、その特別な地位を占めていたようです。何が彼らを凌ぐでしょうか?
心の脳の問題に興味を持っている人や、脳内の神経活動からどのように自己、クオリア、意図的に起こったのか、物理学が全体像ではないことはいつも自明なようでした。しかし、著者が指摘しているように、知的世界にある力は、常に私たちの世界観を拡大するには、むしろ臆病なようだった。
人気のあるメディアが知的巨人から聖人を引き離し、まったく違うものを探すことができないような無感覚を伴うのは、奇妙なタンゴです。私はそれが世代のものだとは必ずしも思っていませんが、マルクス・ガブリエルによって華麗に行われたように、それは公正で、何らかの形で遅れて、別の可能性を示唆しています。
新しい本物のリアリズム、おそらく本書の中心的な問題は、まだ一部ではぼんやりしていますが、かなり面白いです。それは直感的に有望であり、より良い言葉の欠如のために、響きます。このレビューアのために、少なくともこの本の最大のメリットは、新しいリアリズムを真剣に考えるという警報です。
私は少し夢中になり、作者がテレビドラマを救世主として描いているように思えば終わりに向かって困惑しました。私は、実際に私が書いたプログラムのほとんどを愛していると告白する必要があります(特に、SeinfeldとCurbあなたの熱意)。比喩の妥当性が好意主義のそれを越えて広がるかどうかは、スリップまたは好奇心の漂うサイドラインが見られるままである。
この本の中で最も動く部分は、著者がこの本を書く方法を明らかにしたときでした。

第二の質問は、私が突然、すべての時間が過ぎていることを実感したとき、そして今、世界と全く異なる状況を「今」明らかにすることができたときに起こりました。その瞬間、私は世界が存在しないという考えに達しました。私はこのアイデアを哲学的に浸透させ、すべてが幻想である、あるいは人生は夢だけであるという考えから区別するために、20年を必要としてきました。

私がこの文章に出たとき、すぐに私はこの著者を信頼できると感じました。私にとっては新しいリアリズムだった。

When the intelligent becomes timid.

Review of Markus Gabriel's "Why the world does not exist".

I read this audacious book with great interest. The spice was when the author attacked the intellectual giants of the day with harsh words. It was both amusing and revealing, as it was clear where the intuition and emotion of the author was leading us.
It is one of the enigmas of human history that at any given time, a particular system of beliefs seems to occupy a religious status, only to be superseded by another in later days. In recent years, physicalism and evolutionary biology, supported by statistical reasonings, would have seemed to occupy that special status. What would supersede them?
As someone who has been interested in the mind-brain problem, or how the self, qualia, and intentionality (supposedly) arise from the neural activities in the brain, it always seemed self-evident that physicalism was not the whole picture. However, as the author points out, the powers that be in the intellectual world always seemed to be rather timid in enlarging our world view.
It is a strange tango when the popular media make saints out of the intellectual giants, accompanied by a numbness not to seek something completely different. I don't necessarily think it is a generation thing, but it is fair, and somehow overdue, to suggest alternative possibilities, as brilliantly done by Markus Gabriel.
The new realism, perhaps the central issue of this book, is still hazy in some parts but quite interesting. It appears intuitively promising, and for the lack of better words, sound. The greatest merit of this book, at least for this reviewer, was this alarm call to consider the new realism seriously.
I was a little bemused and puzzled towards the end when the author seemed to depict the tv dramas as the saviour. I must confess that I actually love most of the programs that the author cited (especially Seinfeld and Curb your Enthusiasm). Whether the relevance of the metaphor would extend beyond that of favuoritism slip or curious sidelines remains to be seen. 
The most moving part of the book for me was when the author revealed how he came to write this book:

The second question occurred to me when all of a sudden I realized that time passes, and that I could identify completely different situations with the world "now". At that moment I came upon the idea that the world does not exist. I have needed a good twenty years to penetrate this idea philosophically and to differentiate it from the idea that everything is only an illusion, or that life is nothing but a dream.

When I came to this passage, I immediately felt that I could trust this author. It was a new realism for me.