I've translated Clint Eastwood's Republican Convention Speechにひひ

米共和党全国大会最終日30日、クリント・イーストウッドの演説が行われました。大統領選候補ミット・ロムニーの演説直前のサプライズゲストです。
風変わりなスピーチでメディアやサイトでは突っ込みどころ満載だったようですが会場は大盛り上がり。

「The Good, the Bad and the Ugly(続・夕陽のガンマン)」のテーマにのって登場馬


米フロリダ州タンパでの共和党大会にて(2012年8月30日)


クリント・イーストウッド 共和党大会 応援演説 日本語訳

(拍手)

イーストウッド:どうもありがとう、ありがとう、どうもありがとう、ミットのために少しとっておいてくれ。

(拍手)

皆さんが考えていることはわかってる。皆さんこう考えてる、「映画の職人さんがここで何をしてるんだ?あそこはみんな左翼でレーニンの左側だよな。」少なくともそれが皆さんが思ってることだ。本当はそうじゃない。ハリウッドにはたくさんの保守派の人がいて、たくさんの穏健派の人がいる、共和党員が、民主党員がいる。保守派の人間が文字通り慎重で控えめってだけのことなんだ、彼らは目立つスタントには近寄らない。

(拍手)

そういうわけで――けれど彼らはそこにいる、信じてくれ、彼らはそこにいる。実際に町(タンパ)をうろうろしてる人がいると思うし、ジョン・ヴォイト(共和党派の俳優、A・ジョリーの父)や、たくさんの人がうろうろしてるのを俺は見たぜ。

(拍手)

ここにはアカデミー賞を受賞したジョンがいる。素晴らしいやつだ。俺たちみんなみたいにこうした人たちも皆同志なんだ。

さて――そういうわけで俺はオバマさんをここに座らせてる(という設定、横にイスが置いてある)。それで彼が――俺は彼にいくつか質問をするつもりだった。だがまず――もちろん――俺は3年半前に、オバマさんが選挙で勝った時のことを覚えてる。そして俺は熱烈な支持者ではなかったんだが彼が勝ったときの夜はTVで観ていた、それで彼らは希望や変化のことを話していて"yes we can"といっていて、そして暗い野外だったがそれは見事で、人々がろうそくを灯していたな。

彼らはいっていたが俺も本当に思った、これは素晴らしいと。すべての人が泣いてるんだ。オプラ(TV司会者、オバマ大統領初期の支援者)も泣いてたよ。

俺でさえ泣いていた。しかしそうしてその結果――この国に2,300万人の失業者がいるとわかったときほど俺が激しく泣いたことはない。

(拍手)

あれは本当に不名誉のために、国家的不名誉のために流した必要な涙だった。俺たちは明らかに十分なことをしてこなかったんだ――この政権は立て直すために十分なことをしてこなかった。それで政権がもたらす利益が十分強くないんなら何であれ、俺は今こそ他の誰かが現れて、その問題を解決する時なんじゃなかろうかと思っている。

(拍手)

それでは、そういうわけなんだが大統領閣下、選挙戦でした公約をどうするんだ、あれをどうするんだい?

つまり国民にどう説明するんだい?あなたは――ご存じでしょう――俺も思うんだが――みんな知りたいと思ってるぜ――あなたは――どうもしないと、わかった。そう、グアンタナモ収容所を閉鎖しなかったときには、自分の政党の人でもかなり失望してたね。まあ俺は――グアンタナモ収容所閉鎖か――巨額の費用をかけたのにどうして閉鎖するんだと思ったんだが。しかし口実かもしれないとも思った――だまれ(shut up)とは大統領、どういう意味かな?

(笑い)

まあいいや、それは誰かが、ニューヨークの中心街でテロリストの裁判をしようなんていう、馬鹿な考えを持とうとしたからかもしれないって思ったんだ。

(拍手)

俺は大統領を正当に評価しなくちゃならない。認めなきゃならない功績は認めなくちゃならない。それを大統領は結局覆したんだ、最終的に。そしてそれは――そういうわけでさて俺たちは先に進まなきゃならない。大統領はイラク戦争には反対だったね、それはいいだろう。しかしアフガニスタン紛争のことは賛成と考えてた。つまり――やる価値があると考えてたってことだ。俺たちはそれがどんなものなのかを知るために、ロシアをチェックしなかったんだ――ロシアが十年間そこにいたのに。

(拍手)

なのに俺たちは紛争をした、だからそれは俺たちが少し考える必要のあることだ。それで俺たちが取りかかる時期のことで――大統領は確か、全部隊を帰国させる撤退期限日を定めることで何かいってたと思う。大統領は撤退期限日を発表したんだ、そこでロムニーさんが最高に分別ある質問をしたと俺は思う、彼はいってるんだね、「大統領はなぜ今、撤退期限日を発表するんですか?あなたは彼らを明日の朝にただ帰国させたらどうでしょう?」と。

(拍手)

それで俺は思った――ああ思った――いや、だまるつもりはないぞ、俺の番だ。

(笑い)

そういうわけでとにかく、俺たちは――俺たちはこの件では少し話しあわなくちゃならない。ああそれから、俺は本当に知りたかったんだが、こうした公約全部は――俺は知りたかったんだがいつ―― え?ロムニーに何ていってほしいって?それはいえないよ。自分でそれをやれとはいえないよ。(ここで見えないオバマ大統領は"Go f*** yourself(消え失せろ)!"といったらしい)

(拍手)

君は狂ってる、君はまったく狂ってる。バイデン(副大統領)ぐらいひどくなってきてるよ。

(拍手)

もちろん俺たち全員、バイデンが今民主党の知性だってことは知ってるぜ。

(笑い)

ニカッと笑って正体を隠すタイプの。

(笑い)

しかし俺はやるべきことがたくさんあると本当に思ってて、ロムニーさんとライアンさん(共和党副大統領候補)の二人ならやっていけると思うんだ。わかるかい、俺はとにかく、弁護士が大統領になるのがいい考えだとはまったく思ってなかった。

(拍手)

弁護士はとても忙しいと思う――常にあらゆることを主張するように教わってて、常にあらゆることを熟考して、両方の側を比較検討するだろ。

いつもわざと反対側の立場をとって、あれにもこれにも二股をかける。この辺はみんなわかるよね。けど俺は時間が来たんじゃないかと思ってるんだ――みんなどう思う――ビジネスマンの時代が来たんじゃないかと俺は思うんだが。どうだろう?

(拍手)

スタービジネスマン。曰く「スタービジネスマン。」

俺は時間が来たと思ってる。だから俺は大統領が退任して、ロムニーさんが引き継いだりできるかを考えてる。大統領は飛行機はまだ使えるかもしれないよ。

(拍手)

小型の飛行機になるかもしれないが。大学辺りに行って学生ローンとかそんなことを話してたときの、大量にガスを食うんじゃないやつだ。

(拍手)

大統領は――エコロジー人間だ。どうしてそれで飛び回りたがるんだい?

よし、まあとにかく。わかった、すまん。いや俺も自分ではできないよ。(ここでも見えないオバマ大統領は"Go f*** yourself(消え失せろ)!"といったらしい)


(拍手)

紳士淑女のみなさん、俺は本当にいいたいことがある。とても大事なことだと思っている。それは、世間と、俺たちとでは――俺たちがこの国を所有してるってことだ。

(拍手)

俺たちが――俺たちが所有してる。世間が所有してるんじゃないし、政治家が所有してるんじゃない。政治家は俺たちが雇ってるんだ。

(拍手)

だから――だから――彼らは数年ごとにまさに動き回って票を乞うている。昔から変わらない慣習だ。けど俺は本当に思ってる、自分が世界で一番なんだと皆さんが知ることが本当に大事なんだ。皆さんが民主党員でも共和党員でも、皆さんがリバタリアン党員でも他の何でも、皆さんが一番なんだ。俺たちは決してそこを忘れちゃいけない。だから誰かが仕事をしないんなら、俺たちはその任を解くべきだ。

(拍手)

よし、これだけは本当に覚えてくれ。ここにいる全員のために遠慮なくいうぞ。それは困らせることじゃない、俺たちには必要ない…

聴衆の一人:俺を楽しませろ(make my day)!(ダーティーハリーの名セリフ)

(笑い)

イーストウッド:俺はそのセリフはもういわない。まあ、最後の一回ならあるかもしれんが。

(笑い)

俺たちには必要ない――俺がいいたいのは――俺たちは鋼のマゾヒストである必要はないし、俺はよく知らないがそこらで流れてる最近の広告とかを見て、彼らがいい人に見えるかそれともそんなにいい人に見えないかってことだけで、大して政権に就いてほしくないものに投票する必要はないってことだ。

(拍手)

やっぱりいいだろう。俺を楽しませろ(make my day)がお望みかい?

(拍手)

わかった。俺が始める、皆が終わらせろ。さあやってみろ(go ahead)。

聴衆:俺を楽しませろ(make my day)!

イーストウッド:ありがとう、どうもありがとう。



(原文)

EASTWOOD: Thank you very much. Thank you. Thank you very much. Save a little for Mitt.

(APPLAUSE) I know what you are thinking. You are thinking, what’s a movie tradesman doing out here? You know they are all left wingers out there, left of Lenin. At least that is what people think. That is not really the case. There are a lot of conservative people, a lot of moderate people, Republicans, Democrats, in Hollywood. It is just that the conservative people by the nature of the word itself play closer to the vest. They do not go around hot dogging it.

(APPLAUSE)

So -- but they are there, believe me, they are there. I just think, in fact, some of them around town, I saw John Voigt, a lot of people around.

(APPLAUSE)

John’s here, an academy award winner. A terrific guy. These people are all like-minded, like all of us.

So I -- so I’ve got Mr. Obama sitting here. And he’s -- I was going to ask him a couple of questions. But -- you know about -- I remember three and a half years ago, when Mr. Obama won the election. And though I was not a big supporter, I was watching that night when he was having that thing and they were talking about hope and change and they were talking about, yes we can, and it was dark outdoors, and it was nice, and people were lighting candles.

They were saying, I just thought, this was great. Everybody is crying, Oprah was crying.

EASTWOOD: I was even crying. And then finally -- and I haven’t cried that hard since I found out that there is 23 million unemployed people in this country.

(APPLAUSE)

Now that is something to cry for because that is a disgrace, a national disgrace, and we haven’t done enough, obviously -- this administration hasn’t done enough to cure that. And whatever interest they have is not strong enough, and I think possibly now it may be time for somebody else to come along and solve the problem.

(APPLAUSE)

So, Mr. President, how do you handle promises that you have made when you were running for election, and how do you handle them?

I mean, what do you say to people? Do you just -- you know -- I know -- people were wondering -- you don’t -- handle that OK. Well, I know even people in your own party were very disappointed when you didn’t close Gitmo. And I thought, well closing Gitmo -- why close that, we spent so much money on it. But, I thought maybe as an excuse -- what do you mean shut up?

(LAUGHTER)

OK, I thought maybe it was just because somebody had the stupid idea of trying terrorists in downtown New York City.

(APPLAUSE)

I’ve got to to hand it to you. I have to give credit where credit is due. You did finally overrule that finally. And that’s -- so now we are moving onward. I know you were against the war in Iraq, and that’s okay. But you thought the war in Afghanistan was OK. You know, I mean -- you thought that was something worth doing. We didn’t check with the Russians to see how did it -- they did there for 10 years.

(APPLAUSE)

But we did it, and it is something to be thought about, and I think that, when we get to maybe -- I think you’ve mentioned something about having a target date for bringing everybody home. You gave that target date, and I think Mr. Romney asked the only sensible question, you know, he says, “Why are you giving the date out now? Why don’t you just bring them home tomorrow morning?”

(APPLAUSE)

And I thought -- I thought, yeah -- I am not going to shut up, it is my turn.

(LAUGHTER)

So anyway, we’re going to have -- we’re going to have to have a little chat about that. And then, I just wondered, all these promises -- I wondered about when the -- what do you want me to tell Romney? I can’t tell him to do that. I can’t tell him to do that to himself.

(APPLAUSE)

You’re crazy, you’re absolutely crazy. You’re getting as bad as Biden.

(APPLAUSE)

Of course we all now Biden is the intellect of the Democratic party.

(LAUGHTER)

Kind of a grin with a body behind it.

(LAUGHTER)

But I just think that there is so much to be done, and I think that Mr. Romney and Mr. Ryan are two guys that can come along. See, I never thought it was a good idea for attorneys to the president, anyway.

(APPLAUSE)

I think attorneys are so busy -- you know they’re always taught to argue everything, always weigh everything, weigh both sides.

EASTWOOD: They are always devil’s advocating this and bifurcating this and bifurcating that. You know all that stuff. But, I think it is maybe time -- what do you think -- for maybe a businessman. How about that?

(APPLAUSE)

A stellar businessman. Quote, unquote, “a stellar businessman.”

And I think it’s that time. And I think if you just step aside and Mr. Romney can kind of take over. You can maybe still use a plane.

(APPLAUSE)

Though maybe a smaller one. Not that big gas guzzler you are going around to colleges and talking about student loans and stuff like that.

(APPLAUSE)

You are an -- an ecological man. Why would you want to drive that around?

OK, well anyway. All right, I’m sorry. I can’t do that to myself either.

(APPLAUSE)

I would just like to say something, ladies and gentlemen. Something that I think is very important. It is that, you, we -- we own this country.

(APPLAUSE)

We -- we own it. It is not you owning it, and not politicians owning it. Politicians are employees of ours.

(APPLAUSE)

And -- so -- they are just going to come around and beg for votes every few years. It is the same old deal. But I just think it is important that you realize , that you’re the best in the world. Whether you are a Democrat or Republican or whether you’re libertarian or whatever, you are the best. And we should not ever forget that. And when somebody does not do the job, we got to let them go.

(APPLAUSE)

Okay, just remember that. And I’m speaking out for everybody out there. It doesn’t hurt, we don’t have to be

(AUDIENCE MEMBER):Make my day!

(LAUGHTER)

I do not say that word anymore. Well, maybe one last time.

(LAUGHTER)

We don’t have to be -- what I’m saying, we do not have to be metal (ph) masochists and vote for somebody that we don’t really even want in office just because they seem to be nice guys or maybe not so nice guys, if you look at some of the recent ads going out there, I don’t know.

(APPLAUSE)

But OK. You want to make my day?

(APPLAUSE)

All right. I started, you finish it. Go ahead.

AUDIENCE: Make my day!

EASTWOOD: Thank you. Thank you very much.


参考記事:
http://www.foxnews.com/politics/2012/08/30/transcript-clint-eastwood-speech-at-rnc/

■大統領が答えた!

このあと本物のオバマ大統領がジョークで返したようですにひひ


$鏡零人のブログ-seat

「この席は空いてないよ。」


参考記事:
http://twitter.com/BarackObama/status/241392153148915712