JSランゲージスクールの運営会社である株式会社ジェネラルラーニングシステムズの取締役会長である宮内洋喜は、弟宮内正喜氏(フジ・メデイア・ホールディング代表取締役会長)と連名で、2020年1月に公立学校2校(山口県萩市立多磨小学校、広島県立福山葦陽高等学校)にそれぞれに、リコージャパン製インタラクティブホワイトボード(D6510一式https://www.ricoh.co.jp/iwb/d6510/)を寄附しました。

株式会社ジェネラルラーニングシステムズは1974年設立以来、一人ひとりに確かな成果を上げる教育と、革新的な経営指導で着実に業績をあげてきましたが、今回はささやかですが公的教育に役立つことを目指した任意の寄付をすることとしました。

文科省は平成27年より新しい学習指導要領の指針の中で、アクティブラーニングの重要性を提唱しその実現方向を示していますが、教材機器など学習環境整備の遅れ、指導法の未習熟などで、公教育の現場ではまだ着実な進展を見るに至っていません。

アクティブラーニングとは、従来の学校教育が「生徒が先生の授業を受け身で受け入れる」面が強いのに対し「生徒が授業に参加して自発的に学び取る」教育を目指すことです。

言い換えれば、「体系的な知識を先生から学ぶ」から「自分と仲間で問題を発見し、共に考え、解決し、行動していく」教育への転換を目指すものと言えます。

これを実現するためには、教科書も、教室環境も、先生の指導法も大きく転換していく必要があります。

その中で、「自分の意見を発表する、他の意見との交流を図る、議論する、論点を整理する」など多人数が参画して能率的にコミュニケ―ションするツールとして効果的な役割を果たすのが電子黒板(インタラクティブホワイトボード)です。

電子黒板の基本的な機能は、①必要な情報を随時高精度の画像や音声で表示、非表示にできるばかりでなく組み合わせや重ね合わせ等、手作業では不可能な表現の変更がワンタッチでできる、②全員の意見やアイデアを一括表示したり、グループ表示したりして全員の前で意見の共有やとりまとめが出来る、③パソコンやインターネットのデータを表示したり加工したりできる、④大型ディスプレイに表示されたデータをそのまま保存したり印刷配布したりできるなど多様な機能を備えているので、情報交換の密度と速度が普通の黒板やテキスト利用の数倍の機能が発揮されます。

来年度から国の予算で順次これらの学習環境(電子教科書、電子黒板など)整備が進められていく予定ですが、一足先に大型の機器を導入して活用していただき、アクティブラーニング推進に役立てていただくことを目的に寄付をしました。

尚、寄付先の公立学校は宮内兄弟が共に卒業した学校への恩返しの意味で選択させていただいたということです。株式会社ジェネラルラーニングシステムズは、今後もJSランゲージスクールの教育内容のさらなる充実と、些細ながらでも公共社会への貢献にも力を入れていく方針です。

Company chairman donates “Active Learning” Devices (Interactive Whiteboards) to two public schools

 

In January 2020, Chairman Hiroki Miyauchi of JS Language School’s operating company, General Learning Systems Inc., and his younger brother Mr. Masaki Miyauchi (Fuji Media Holdings, Inc. Chairman and CEO) donated Ricoh Japan-made interactive whiteboards (D6510 complete set https://www.ricoh.co.jp/iwb/d6510) to two schools (Hagi shiritsu Tama Elementary School and Hiroshima Kenritsu Fukuyama Iyo High School).

Since General Learning Systems Inc. was established in 1974, it has steadily yielded better and better results through effective education and innovative leadership. While this event is only a modest one, it is nonetheless a donation that we can say contributes to public education.

From 2015, among their guidelines for the education curriculum, MEXT stressed the importance of “Active Learning” and they unveiled plans to move toward it. However, due to issues such as slow implementation of learning tech, and underdeveloped teaching methodology, etc., we still have yet to see concrete progress.

“Active Learning” is the concept of changing our current education system, which currently revolves around students only passively listening to the teacher’s lesson, to one centered on students taking an active part in their own learning.

In other words, they aim to move away from systematic learning via a teacher, and toward students and their fellow classmates taking individual actions, and discovering problems to consider and solve.

In order for this change to actually happen, there has to be a big change in terms of textbooks, classroom environment, and teaching methods.

This will involve students learning to give their opinion, discussing their opinions with others, debating, and reaching a conclusion on the issue they are looking at. The Interactive Whiteboard will act as an effective tool that will allow many students to take part in planning and producing these kinds of productive conversations.

The Interactive Whiteboard’s essential functions are:

1. Not only can it precisely display and hide key information in various formats such as video and audio, but it can also combine and overlap information. Prohibited words and phrases can be manually modified at the touch of a button, too.

2. It can display the whole class’s opinions and ideas individually, in groups, and it allows students to share and arrange their opinions right there on the board.

3. It can display and process data from computers, the internet, etc.

4. It displays data on a big screen, which can be saved as it is, printed out and handed out.

This, plus many other functions that create faster and denser information exchange show the Interactive Whiteboard to be far more useful than normal whiteboards and text books.

From next year, as according to the country’s budget, there are plans to continue on with equipping all learning environments with interactive textbooks, interactive whiteboards, etc. But for now, we have been able to go one step ahead and introduce these large-scale devices that are being put to use. It is with the goal of being useful to the implementation of “Active Learning” in mind that this donation was made.

Furthermore, the schools that the donations were made to were schools the Miyauchi brothers graduated from, and so their decision to donate to these schools in particular was influenced by their gratitude toward them.

General Learning Systems Inc. will continue to improve on the education provided by JS Language school, and always strive to make contributions to society in general, no matter how large or small a contribution it may be.

 

By Annice Fieldsend:JSLS instructor.

今週の韓国語ブログのテーマは、「日韓文化交流おまつり」です。

 

日本と韓国の文化交流促進のため、韓国では2005年から、日本では2009年から行われている「日韓文化交流おまつり」を紹介します。

 

相互の国の様々な出し物が会場では楽しめるようです。

 

韓国語ブログ「한일 문화 교류 축제2018(日韓文化交流おまつり)」はこちらから、お読みください。

 

 

※今回のブログをもって韓国語ブログはいったん休載となります。またいつの日にか再開したいと思います。これまでお読みいただきありがとうございました。