こんばんは。

今日のMusic & LyricsThe CrusadersSoul Shadowsです。



ラプソディ&ブルース

Crusaders クルセイダーズ / Rhapsody & Blues 【SHM-CD】by 楽天

クルセイダーズ/ヴォーカル・アルバム By DMM.com


この曲は、The Crusadersとしては珍しくヴォーカル曲です。歌っているのは、Bill Withersで、1980年リリースのアルバムRhapsody & Bluesに収録されています。Will Jenningsの作詞、Joe Sampleの作曲です。心に残る名曲の一つですね。

歌詞は、Jazzに思いを馳せる主人公の心に数々の有名Jazzミューシャンが魂の影を残していったという内容です。歌詞の中に出てくるJazzミュージシャンと固有名詞を少し解説しておきます。全てWikiPediaからの情報です。

fats waller(ファッツ・ウォーラー)…(May 21, 1904 – December 15, 1943), born Thomas Wright Waller, was a jazz pianist, organist, composer, singer, and comedic entertainer.
(1904年5月21日 - 1943年12月15日)は、アメリカ合衆国のジャズピアニスト・オルガン奏者・歌手・作曲家・作詞家。

Jelly Roll(ジェリー・ロール)…Ferdinand Joseph LaMothe (September 20, 1885 – July 10, 1941), known professionally as Jelly Roll Morton, was an American ragtime and early jazz pianist, bandleader and omposer.
フェルディナント・ジョセフ・ラモート(1885年9月20日-1941年7月10日)は、ジェリー·ロール·モートンとして知られている、アメリカのラグタイムや初期のジャズピアニスト、バンドリーダー、作曲家。

Storyville(ストーリーヴィル)…Storyville was the red-light district of New Orleans, Louisiana, from 1897 through 1917.
ストーリーヴィルは1917年から1897年まで、ルイジアナ州の港市ニューオリンズの赤線地区だった。

Satchmo(サッチモ)…Louis Daniel Armstrong(United States pioneering jazz trumpeter and bandleader (1900-1971))
ルイ・ダニエル・アームストロングは米国の先駆的なジャズ・トランペット奏者でバンドリーダー(1900年-1971年)

Coltrane(コルトレーン)…John William Coltrane (also known as "Trane"; September 23, 1926 – July 17, 1967) was an American jazz saxophonist and composer.
ジョン·ウィリアム·コルトレーン(また、 "トレーン"の愛称を持つ、1926年9月23日 - 1967年7月17日)アメリカのジャズ·サックス奏者、作曲家​​。

Super Chief(スーパー・チーフ号)…The Super Chief was one of the named passenger trains and the flagship of the Atchison, Topeka and Santa Fe Railway. It was often referred to as "The Train of the Stars" because of the many celebrities who traveled on the streamliner between Chicago, Illinois and Los Angeles, California.
スーパーチーフは旅客列車の名前の一つ、そしてアッチソン・トピカ・アンド・サンタフェ鉄道で最高の旅客列車だった​​。 多くの著名人がイリノイ州シカゴからカリフォルニア州ロサンゼルスとの間をその流線型の列車で旅したので、それはしばしば"星々(スター達?)の列車"と呼ばれていた。




魂の影/クルセイダーズ ft.ビル・ウィザース

サンフランシスコの朝、冷たく澄んだ空気
目覚めようと、夢見ようとそんなことはどうでもいい
スーパーチーフにファッツ・ウォーラーと供に乗る
彼は言う、音楽は現実、休符は見せかけ

彼は奏でた
その感覚は消えやらない
彼の残した魂の音が漂う
俺は最後まで聴くことができる
そう、俺はわかっているから

彼は魂の影を残していった
俺の心に、俺の心に、俺の心に
彼は魂の影を残していった
俺の心に、俺の心に、俺の心に

霧が立ちこめる窓の際に立ち
俺は誓う、遠く彼方の音が聞こえることを
ジェリー・ロールはストーリービルで調子を下げる
サッチモはシカゴのどこかで甲高い音を鳴らす

コルトレーンの心に響く音符が届く
彼らは俺の知っている全てのパートを残していった

あー、彼は奏でた
その感覚は消えやらない 彼の魂の音が漂う
俺は最後まで聴くことができる
そう、俺はわかっているから

彼は魂の影を残していった
俺の心に、俺の心に、俺の心に
彼は魂の影を残していった
俺の心に、俺の心に、俺の心に


Soul Shadows/The Crusaders ft.Bill Withers

San Francisco morning coming clear and cold

Don't know if I'm waking or I'm dreaming

Riding with Fats Waller on the Super Chief

He said, music's real, the rest is seeming

Oh, he played

Feeling that won't go away

left a sound of his soul in the air

I can hear it out there

And I know

He left those soul shadows

On my mind, on my mind, on my mind

He left those soul shadows

On my mind, on my mind, on my mind

Standing by the window as the fog rolls in

I swear I can hear a far-off music

Jelly Roll is playing down in Storyville

Satchmo's wailing somewhere in Chicago
Coltrane reaching for the noteshis mind can hear

They remain a part of all that I know

Oh, they played

Feelings that won't go away

Left the sound of their souls in the air

I can hear them out there and I know

They left them soul shadows all on my mind

On my mind, on my mind

They left them soul shadows all on my mind

On my mind, on my mind


ジャジーですな

Jun





DVD/CDレンタル