WOW!!2014クリスマス@RUG TIME OSAKA and 色々REPORT!!! | Vocalist SETSUKO KIDA

Vocalist SETSUKO KIDA

私は甲状腺種切除手術によってファルセット(裏声)を失ってしまった事がきっかけで Jazz Vocalist になったのです。
手術の後、13年間も歌えませんでしたが、New York留学が私の人生を変えて、今もNew Yorkとつながりながら学び続けています。

あまりにもゆっくりしていたらあらら、12月のライブも宣伝のみで報告していなかったことに気づいた私です。
Oh, my God...it's been almost the end of July since I finished my last article on this blog on Feb.
And I also found that I haven't finished even Christmas live in 2014 report yet.

2014/12/23の夕刻に始まったコンサート @Rug Time大阪。
バンドメンバーは昨年jazz演奏活動60周年を迎え、この度正式にギネス公認となりました大塚善章氏( pf) , 宮本直介氏(Bs), 田中ヒロシ氏( Ds)と超ベテラン揃い、
そして4人のヴォーカリストはジャネット井上氏、字根崎緑氏、麻生優佳氏、そして私でした。
So I'm gonna start talking about Christmas Eve Eve Concert at Rug Time Osaka jazz bar on Dec,23rd in 2014 from around evening. We had a great Trio. One of them was Mr, Zensho Otsuka (pf) who has been working as a jazz pianist for over sixty years and at last was recorded in the Guiness Book of World Records. and another was Mr, Naosuke Minamoto(Bs) who has been working with Mr, Zensho as a Jazz Bassist working so he also gotta such a great Guiness prize. The rest of trio members was Mr, Hiroshi Tanaka, young great powerful drummer. but jolly fellow...

ヴォーカリストduoや、全員でのコーラスなどは、
音域で常に悩んでいる私にとって他のボーカリストと合わせられるのかと、ずっと怖くて避けていた分野でした。
I've been keeping away from a field of Duo or Chorus with vocalists because of my narrow voice range. I might have been a coward.

でも、こういう機会を与えられて合唱というよりは個性あるシンガーのハーモニーの面白さを感じたドキドキの良い経験でした。
またお客様にとっては実はこれも楽しいバリエーションかもしれないと納得しました。
私自身も他のヴォーカリストのアレンジや歌い方などとっても勉強になりました。
On the other hand, I thought that I had such a great experience to find some interests of vocal harmonization especially about jazz songs.

さて、私の大好きな曲、Softly as in the morning では BassとのDuoから始めていったのですが、ベースの音響ラインなどのハプニングもあり、クールに始める予定がちょっとコミカルになったりして HA HA HA....
As for my favorite song " Softly as in the Morning "I sang, actually it went unexpected direction that I aimed at the very first section of song as there were some kinds of sound system faults.
At first, I wanted to sing cool, but it became to be a bit comical part of song just for a while though....HA HA HA.


さて、余談ですが、今まで正直 ビリーホリディにはあまり興味もなかったのになぜか 今回歌った Crazy he calls me などで聴くようになって、
改めて彼女の歌詞から彼女の人生がかいま見えるような想いになってそのフレージングに驚いています。
Let me say in passing that I haven't been so much interested in Billy Holiday till I listened to her " Crazy he calls me " at this time. However, I was getting switched my false idea about her because
when I strongly felt her own phrasing that made me surprise to be able to read her part of life.

Lullaby of Birdlandは、難しすぎて練習したもののずーっと置きっぱなしにしていて、
ついに11月のライブで初めて歌った曲でした。歌詞も結構多くてどちらにしても私にとっては歌い込みがかなり必要なチャレンジャブルな曲でした。
I left " Lullaby of Birdland " for a long time after I learned for the first time.
At last, I sang it at my live performance on Nov, last year. It is not easy and challengeable to sing for me because of a lot of words of lyrics and of course, taste of swingy rhythm.

ニューヨークにいると何度も訪れるJazz club バードランド は、実は私のニューヨークの師匠 Karrin Allyson が常連で出演しますが、だいたい1週間くらい毎日出演します。
3セットあり、最終セットは11時からでお客も少ないので招待してくれます。
Anyway, I love to enjoy jazz at Birdland Jazz club whenever I am in New York.
My respected teacher in NY, Karrin Allyson regularly appears there I 'm not sure but she performs  a run of seven days,  few times a year. They give usually three shows a night. Last show starts at eleven o'clock so Karrin invites me and other close musicians etc, too.

すると、前回もびっくりで色々なミュージシャンが来ていてその中にSteve Kuhnもいて
いきなり最初の曲、多分 My foolish heartだったと思いますがKarrinがSteveを呼んで
彼のピアノ伴奏となりました。
私自身は、そのずっと前に去年12月でしたか日本に来日した Sheila Jordan が
Steve Kuhnとバードランドに出演していた折に彼のピアノを聴いてから結構好きになって、その後一気にCDを集めて聴き込みました。曲の選択も私好みです。
There are some experienced musicians. One night, there was Steve Kuhn who Karrin suddenly called him to play with her. I thought  it might be " My foolish Heart"..
Honestly I already found him at Sheila Jordan & Steve Kuhn concert at Birdland a year ago and then he became my one of favorite pianists. Then I collected his some CDs. I felt that his selected songs are close to my taste.

そんな風にバードランドは今も古くさい感じで大好きです、私はお金もないのでほとんどバーで聴いています。
Birdland is legend venue of Jazz. It hasn't changed old style feeling and atmosphere, it is amazing for me. I always sit at the bar.


Red Roses for a Blue Lady/GOLDEN SENIOR TRIO
¥2,571
Amazon.co.jp
Wild for You/Karrin Allyson
¥1,626
Amazon.co.jp


Two For The Road/木田折子
¥2,571
Amazon.co.jp
DEDICATION/STEVE KUHN TRIO
¥2,285
Amazon.co.jp
ペタしてね